Niższe niż przed rokiem, wyższe niż przed dwoma laty i podobne jak w poprzednim miesiącu – tak można scharakteryzować średnie stawki cargo lotniczego na podstawie danych Tac Index.
Najnowsze dane Tac Index pokazują, że w lipcu tego roku średnie stawki przewozów na trasach transpacyficznych, pomiędzy Europą i Azją oraz na trasach transatlantyckich cechowały się mniejszymi wahaniami niż w poprzednich miesiącach. Lipcowa stabilizacja stawek związana jest z tym, że lotnicze przewozy cargo wkraczają w sezonowy okres letniego spowolnienia. Mimo to, poziom cen jest w dalszym ciągu niższy niż poziomy sprzed roku.
Cień wojny handlowej na stawkach przewozów przez PacyfikŚrednia stawka przewozów na trasach z Hongkongu do Ameryki Północnej spadła z 3,46 dolarów za kg w czerwcu, do 3,44 dolarów za kg w lipcu b.r. Spadek ten był zgodny z przewidywaniami, gdyż w lipcu rynek cargo wkroczył w okres corocznego letniego spowolnienia. Duży, 11,3-proc. spadek da się jednak zauważyć w porównaniu z danymi z lipca 2018 r. Spadek ten może być wytłumaczony ogólnym spowolnieniem wymiany handlowej na świecie, jak i odczuwanymi skutkami wojny handlowej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami, uważają autorzy raportu Tac Index.
Pamiętać jednak należy, że tegoroczny lipcowy poziom cen jest na wyższym poziomie niż w 2017 r., a spadek r/r jest zapewne wynikiem „efektu wysokiej bazy”, czyli szczególnie wysokich poziomów rynku w 2018 r.
Przewidywalna sytuacja na trasach z Europy do Azji i Ameryki PółnocnejPodobna sytuacja miała miejsce na trasach pomiędzy Europą i Hongkongiem, na których ceny w lipcu kształtowały się na średnim poziomie 2,67 dolarów za kg, w porównaniu z 2,66 dolarami za kg w czerwcu br. Również w tym wypadku, wypłaszczenie stawek wiązało się ze spowolnieniem branży w miesiącach letnich. Tegoroczne lipcowe stawki na trasach pomiędzy Europą i Hongkongiem były o 3,3 proc. niższe niż przed rokiem i jak zauważa Tac Index, jest to dopiero drugi raz w tym roku, kiedy stawki na tych trasach nie wzrastały w porównaniu z ubiegłorocznymi, były za to wyższe niż w 2017 r.
W tym samym czasie średnia cena przewozów pomiędzy Frankfurtem i Ameryką Północną spadła z poziomu 2,24 dolarów za kg w czerwcu do 2,11 dolarów za kilogram w lipcu b.r. Tegoroczne lipcowe ceny są o 17,9 proc. niższe niż przed rokiem, co odpowiada trendowi, który można zauważyć od początku 2019 r.
Brokerzy Freight Investor Services nie spodziewają się, by w najbliższej przyszłości ceny przewozów wzrosły. W sierpniu i wrześniu ceny powinny utrzymywać się na zbliżonym poziomie, przed szczytem sezonu, który przypada na czwarty kwartał.