Z końcem marca lotnicza branża cargo zmagała się ze spadkami cen na trasach transatlantyckich, zastojem cenowym na trasach pomiędzy Europą i Azją oraz wyczekiwała odbicia cen na trasach przez Pacyfik.
Z rynku lotniczych przewozów cargo napływają mieszane sygnały, choć da się zauważyć pewne sygnały odbicia, wynika z najnowszych danych TAC Index. Branża spodziewa się, że w najbliższych tygodniach wzrosną stawki za przewozy na trasach transpacyficznych, po tym gdy z końcem marca osiągnęły najniższą wartość w tym roku. Według danych TAC Index, średnia marcowa cena przewozów cargo pomiędzy Hongkongiem i Ameryką Północną wynosiła 3,38 dolarów za kg.
FIS, uznany broker derywatów ogłosił, iż pod koniec marca rynek osiągnął swój punkt bazowy i od tego czasu “wyraźnie odbija się na pozytywny obszar”. Opinię tę podziela firma spedycyjna Flexport, która ogłosiła w ubiegłym tygodniu, że rynek przewozów z Hongkongu, szczególnie na Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych, wykazuje ożywienie.
W ciągu ostatnich kilku lat stawki przewozowe na trasach transpacyficznych wykazywały tendencję wzrostową w okresie od marca do maja, po okresie spadku po świętach Bożego Narodzenia oraz Chińskiego Nowego Roku, przypomina Aircargo News. Mimo to, w porównaniu z tym samym okresem przed rokiem, średnie ceny na tych trasach spadły o 7,4 proc., co jest odbiciem słabnącego od roku popytu.
Wzrosty na trasach pomiędzy Europą i AzjąW marcu 7-proc. wzrost cen rok do roku do poziomu 2,61 dolarów za kg został odnotowany na trasach z Hongkongu do Europy, jednak ceny pozostały na niezmienionym poziomie w porównaniu z lutym. FIS zauważa, że stawki na tych szlakach przewozowych są dość słabe, pomimo napływających danych rynkowych wskazujących na wzrost tonażu. Z raportów Flexport wynika, że rynek na trasach z Chin i Hongkongu do Europy ulega poprawie. Dane empiryczne z poprzednich lat wskazują, że stawki na trasach pomiędzy Europą i Azją zaczynają wzrastać na przełomie marca i kwietnia.
– Pomimo iż dane ze szlaków pomiędzy Chinami i Europą oraz Hongkongiem i Europą przedstawiają niejednoznaczny obraz, nie wolno zapominać iż stawki na obu trasach są wyższe niż poziomy zanotowane w marcu 2016 oraz 2017 r. – zauważa Aircargo News.
Trudna sytuacja na trasach transatlantyckichMarzec nie przyniósł wzrostu stawek na trasach transatlantyckich – średnia cena przewozów na szlakach pomiędzy Frankfurtem i Ameryką Północną była aż o 21,6 proc. niższa niż przed rokiem.
– Przewozy na trasach transatlantyckich w dalszym ciągu naznaczone są trudnymi do przewidzenia wahaniami cen, wyrażonymi dramatycznym spadkiem, który obecnie jest charakterystyczny dla tych tras – czytamy w cotygodniowym komentarzu rynkowym FIS. Mimo silnego spadku rok do roku, marcowe ceny na trasach transatlantyckich wzrosły w porównaniu z cenami z lutego.