Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing pokazał pierwszego B777X

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-09-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Boeing zaprezentował gotowy kadłub pierwszego szerokokadłubowego B777X. Choć nigdy nie poleci, to posłuży amerykańskiemu producentowi do testów naziemnych i prób zmęczeniowych. Pierwszy kadłub określany jak samolot statyczny (static plane) został przetransportowany do pobliskiego hangaru w Everett, w którym wykona prawie roczne testy. Te rozpoczną się w listopadzie tego roku.

– Po latach ciężkiej pracy ekscytujące jest zobaczenie pierwszego samolotu. To dopiero początek, ponieważ oczekujemy, że testy rozpoczną się w ciągu dwóch następnych miesięcy. Także jeszcze wiele przed nami do pełnej satysfakcji – powiedziała Danielle Hovington, kierownik ds. Inżynierii strukturalnej, która pracowała przy nowym B777X.

Chociaż od 2015 r. trwają testy 777X w środowisku laboratoryjnym, tunelach aerodynamicznych i symulatorach, to potrzebny jest pełnowymiarowy samolot do weryfikacji wytrzymałości projektu i dokładności modelu analitycznego używanego podczas projektowania.

– Badania statyczne są naszą szansą na zweryfikowanie projektu konstrukcji i elementów nośnych samolotu, zapewniając przy tym, że produkt końcowy będzie bezpieczny dla naszych klientów i pasażerów. Korzystając z pełnowymiarowego samolotu, uruchomimy różne warunki obciążenia na skrzydłach, zębatkach, rozpórkach i kadłubie – powiedział Doreen Bingo, kierownik programu testowego Boeing Test & Evaluation 777X.

Podczas poprzednich prób statycznych w B787 skrzydła testowano na 150 proc. wyznaczonego ładunku; powodując ugięcie skrzydła powyżej 26 stóp (7,92 m).

Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świata

Samoloty 777X mają mieścić od ok. 350 do ok. 410 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I.

Rodzina B777X, to model 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER). Modyfikacje maszyn będą polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który zostanie wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior. Samoloty mają także być oszczędniejsze i zużywać 20 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777.

Składane skrzydła i największe na świecie silniki GE9X

Jednak najważniejsze zmiany w nowej rodzinie pojawiają się na skrzydłach oraz tuż pod nimi czyli w silnikach. Nowe skrzydła będą zbudowane z włókna węglowego podobnie jak te w B787 przez co będą bardziej elastyczne i lżejsze. Ich powierzchnia ma być o 20 proc. większa niż te stosowane w obecnej rodzinie B777. Skrzydła będą posiadać też składane końcówki co pozwoli rodzinie B777X utrzymać lotniskowy kod ICAO "E", który posiadają maszyny mające rozpiętość 52 metrów i nie przekraczają rozpiętością swoich skrzydeł 65 metrów.

Mimo wielu wątpliwości i pytań o nową innowacje trzeba przyznać, że Boeing ma duże doświadczenie w tego typu mechanizmach m.in. produkowany przez amerykański koncern myśliwiec F-18 posiada składane skrzydła.

Rodzinę B777X mają napędzać nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric. Pierwsze próby nowej części gorącej silnika zakończyły się już w ubiegłym roku, a w tym roku jednostka napędowa rozpoczęła próby w locie. Łopatki sprężarki i turbiny oraz prowadnice części "gorącej" silnika GE9X są wykonane z kompozytów ceramicznych, które mogą pracować w temperaturze 1315ºC. Pozwoli to na zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 10 proc. w porównaniu z GE90-115B, przy takich samych kosztach eksploatacji. Uzyskanie certyfikatu typu, zgodnie z wymaganiami przepisów FAA FAR 33, nastąpić ma pod koniec 2018 r. Pierwsze dostawy zaplanowano w 2019 r., tak aby w odpowiednim czasie można było ja zainstalować w boeingach B777-9X. Silniki GE9X pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm.

Innowacyjne rozwiązania jakie zostaną zastosowane we wnętrzu 777X

  • Wysokość kabinową równą 6000 stóp – co stanowi wartość podobną do tej w Dreamlinerze,
  • Okna o ponad 15 proc. większe niż te stosowane przez konkurencję; umiejscowienie ich wyżej niż zwykle zwiększy liczbę pasażerów, dla których będą na poziomie wzroku,
  • Lepsze oświetlenie pochodzące z otoczenia dzięki większym, lepiej umiejscowionym oknom,
  • Całkowicie nowe wnętrza, które pozwalają liniom lotniczym na dostosowanie aranżacji kabiny według klas. Ta innowacja zawiera w sobie zestaw elastycznych w użyciu części, który oferuje wiele możliwych konfiguracji w zagospodarowaniu sufitu i schowków. Pozwoli to liniom stworzyć poczucie odrębnych i różnych kabin,
  • Kabinę, która jest o ponad 40 cm szersza niż u konkurencji, co pozwala liniom na zastosowanie w klasie ekonomicznej siedzeń o szerokości nawet 45 cm,
  • Większą wilgotność powietrza kabiny, porównywalną do poziomów osiąganych w B787,
  • Bardziej zaawansowaną filtrację powietrza, dzięki zastosowaniu najnowszych technologii, co ma zapewnić lepsze samopoczucie pasażerów,
  • Oświetlenie LED nowej generacji, które zwiększa przyjemność podczas lotu. Nowe oświetlenie pozwala liniom na użycie go jako elementu identyfikacji wizualnej,
  • Mniejszy hałas w kabinie osiągnięty dzięki zastosowaniu nowej konstrukcji gondoli silnika oraz lepszej izolacji kabiny pasażerskiej. 

Program 777X zdobył zamówienia i zobowiązania na 326 samolotów od ośmiu klientów. Produkcja pierwszych maszyn ma rozpocząć się pod koniec 2018 r., oblot techniczny zaplanowano w pierwszym kwartale 2019 r., a pierwszą dostawę na drugą połowę 2020. Ze względu na wielkość zamówienia, to Emirates, a nie Lufthansa jak wcześniej planowano, otrzymają pierwszego B777-9X.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Biznes i przemysł

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Mateusz Kieruzal 11 kwietnia 2024

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Biznes i przemysł

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2024

Porządki w Boeingu. Nie będzie spotkań z szefami linii

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Mateusz Kieruzal 25 marca 2024

B737 MAX drenują finanse Boeinga. Pierwsze oznaki zmian

Biznes i przemysł

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Biznes i przemysł

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Zobacz również:

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Biznes i przemysł

Boeing: Drastyczny spadek dostaw nowych samolotów

Mateusz Kieruzal 11 kwietnia 2024

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Biznes i przemysł

B777 i Dreamlinery jak B737 MAX? Wady produkcji?

Mateusz Kieruzal 14 kwietnia 2024

Porządki w Boeingu. Nie będzie spotkań z szefami linii

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Biznes i przemysł

Boeing: Duże zmiany. Prezes rezygnuje!

Mateusz Kieruzal 25 marca 2024

B737 MAX drenują finanse Boeinga. Pierwsze oznaki zmian

Biznes i przemysł

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Biznes i przemysł

Opóźni się certyfikacja kolejnych B737 MAX

Mateusz Kieruzal 18 marca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5