Partner serwisu
Biznes i przemysł

Bezpieczeństwo airbusa A321XLR. Obawy FAA

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Bezpieczeństwo airbusa A321XLR. Obawy FAA
fot. Piotr Bożyk
Tylny, środkowy zbiornik paliwa w jeszcze niecertyfikowanym airbusie A321XLR, ze względu na swoje integralne umiejscowienie wewnątrz kadłuba samolotu, może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa pożarowego. Federalna Administracja Lotnictwa nakazuje francuskiemu koncernowi udowodnienie, że lokalizacja zbiornika paliwa nie zagraża bezpieczeństwu pożarowemu w wyniku katastrofy. Airbus musi także udowodnić, że zintegrowany zbiornik zapobiega zapaleniu się oparów paliwa przez pięć minut, które są potrzebne, aby z samolotu ewakuowali się pasażerowie i członkowie załogi.

Z każdym dniem zbliża się dzień, w którym Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) certyfikuje A321XLR, który stanie się wąskokadłubowym samolotem przeznaczonym do komercyjnego użytku, który będzie w stanie pokonać dystans nawet 8 797 km.

Certyfikacja nowego airbusa przez EASA spowoduje, że amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) kilka dni później wyda podobny certyfikat, albowiem regulatorzy lotniczy od dłuższego czasu działają na zasadzie uznaniowości. Pierwszym odbiorcą A321XLR będą hiszpańskie linie Iberia, a Aer Lingus. Powodem jest spór płacowy między pilotami irlandzkiego przewoźnikami a zarządem flagowego operatora Irlandii.

Obiekcje FAA

Airbus umiejscowił zintegrowany, tylni zbiornik paliwa (RCT) w kadłubie, a nie na skrzydłach samolotu. Znajduje się on za zbiornikiem paliwa w środkowym skrzydle i za wnęką na koła, częściowo zastępując tylny przedział ładunkowy, który spotykany jest w A321neo. Górna część zbiornika znajduje się bezpośrednio pod podłogą kabiny, natomiast ściany zbiornika paliwa stanowią część konstrukcji samolotu. Z kolei zewnętrzne poszycie kadłuba jest również częścią ścianek zbiornika paliwa.

Federalna Administracja Lotnictwa w ostatnich dniach wykazała obawy w stosunku do bezpieczeństwa A321XLR. Zdaniem regulatora ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, tylny, środkowy zbiornik paliwa, ze względu na swoje integralne umiejscowienie wewnątrz kadłuba samolotu, może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa pożarowego. Obiekcje FAA spowodowane są brakiem norm, które szczegółowo opisywałyby zasady bezpieczeństwa pożarowego po katastrofie samolotu, w którym zbiorniki paliwa są bezpośrednio narażone na zewnętrzne pożary naziemne.

– „Zintegrowany zbiornik paliwa jest instalowany w miejscu, które może być narażone, w wyniku katastrofy, na bezpośrednie skutki pożarów paliwowych naziemnych lub basenowych” – oświadczyła FAA. W związku z tym, normy zdatności do lotu mające zastosowanie do A321XLR nie zawierają konkretnych norm bezpieczeństwa pożarowego poszycia zbiornika paliwa lub jego konstrukcji po katastrofie. Ponadto, FAA nie uwzględniła integralnego zbiornika paliwa przy opracowywaniu wymogów związanych z ochroną pasażerów w przypadku narażenia zbiorników na zewnętrzne pożary spowodowane paliwem.

Specjalne warunki

Jeśli Airbus udowodni, że konstrukcja zintegrowanego RCT zapobiega zapaleniu się oparów paliwa w zbiorniku paliwa przez co najmniej pięć minut, Federalna Administracja Lotnictwa uzna integralność zbiornika za zadowalającą. Organ regulacyjny stwierdził, że pięć minut będzie zgodne z jego badaniami, które wykazały, że taki okres umożliwi pasażerom i członkom załogi ewakuować się z samolotu.

Ponadto, FAA zasugerowała, że europejski producent samolotów mógłby rozważyć zastosowanie systemu redukcji palności lub systemu łagodzenia zapłonu, aby spełnić wymagania bezpieczeństwa. Regulator lotniczy podkreślił jednak, że Airbus „musi spełnić specjalne warunki”, aby nowy samolot został certyfikowany i dopuszczony do użytku komercyjnego.

Zaostrzone przepisy p.poż opóźniły wejście do służby A321XLR

Warto dodać, że początkowo sama EASA zakwestionowała w 2022 r. rozwiązania Airbusa w zakresie konstrukcji zbiornika paliwa w dolnej części kadłuba samolotu. Europejska agencja chciała wtedy, aby ten fragment maszyny został dodatkowo wzmocniony przy wykorzystaniu trwalszych materiałów i kompozytów. To wszystko ma zapobiegać ewentualnemu rozproszeniu się ognia na resztę samolotu, które może wystąpić np. podczas awaryjnego lądowania bez wysuniętego podwozia. Sugerowane zmiany opóźniły seryjną produkcję samolotu airbus A321XLR o prawie rok

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Iberia: Cztery kolejne transatlantyki A321XLR

Biznes i przemysł

Iberia: Cztery kolejne transatlantyki A321XLR

Mateusz Kieruzal 31 marca 2025

Pierwszy A321XLR dla Wizz Air tuż-tuż

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy A321XLR dla Wizz Air tuż-tuż

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2025

Qantas: Pierwszy A321XLR na końcu produkcji

Biznes i przemysł

Qantas: Pierwszy A321XLR na końcu produkcji

Mateusz Kieruzal 03 grudnia 2024

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Iberia: Cztery kolejne transatlantyki A321XLR

Biznes i przemysł

Iberia: Cztery kolejne transatlantyki A321XLR

Mateusz Kieruzal 31 marca 2025

Pierwszy A321XLR dla Wizz Air tuż-tuż

Pasażer i linie lotnicze

Pierwszy A321XLR dla Wizz Air tuż-tuż

Mateusz Kieruzal 15 stycznia 2025

Qantas: Pierwszy A321XLR na końcu produkcji

Biznes i przemysł

Qantas: Pierwszy A321XLR na końcu produkcji

Mateusz Kieruzal 03 grudnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij