Baltona: Na Lotnisku Chopina nie było nieprawidłowości - Rynek Lotniczy
 
Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Baltona: Na Lotnisku Chopina nie było nieprawidłowości


Wstecz Dalej

Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2018-07-26 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Baltona: Na Lotnisku Chopina nie było nieprawidłowości
fot. Baltona
PPL wybrały operatora 14 lokali handlowych na Okęciu w sposób uczciwy i przejrzysty – przekonuje Barbara Dul z Baltony. Jak dodaje przedstawicielka operatora, powrót do działalności na stołecznym lotnisku pozwoli spółce na szybszy niż dotychczas rozwój. Zarobione środki zostaną być może zainwestowane na jednym z lotnisk zagranicznych.
Wygrana firmy w niedawnym konkursie na operatora sklepów na Lotnisku Chopina była kontrowersyjnym tematem. Konkurent Baltony i dotychczasowy operator, Lagardere Travel Retail, zgłosił szereg zastrzeżeń co do przebiegu postępowania i wniósł pozew przeciw jego zwycięzcy oraz Polskim Portom Lotniczym. Zarzuty formułowane publicznie przez prezesa LTR Andrzeja Kacperskiego obejmowały złamanie przez PPL zasady zdrowej konkurencji oraz nieprzejrzysty i pozorny charakter procesu komercjalizacji powierzchni handlowych, do udziału w którym zaproszono LTR.

Baltona: Udział Prokuratorii gwarantuje prawidłowość

W odpowiedzi Baltona przypomina, że operator sklepów został wybrany poprzez kilkumiesięczne negocjacje handlowe. Jak podano w raporcie bieżącym spółki, rozpoczęły się one 10 stycznia bieżącego roku, 26 marca osiągnięto porozumienie w sprawie warunków biznesowych najmu, a pakiet 14 umów zawarto 6 maja. – Ich przebieg jest oczywiście poufny, ale nie widzimy w nim niczego, co mogłoby stanowić podstawę do formułowania pod naszym adresem jakichkolwiek zarzutów – deklaruje Barbara Dul. – Oczywiście stanowisko naszego konkurenta analizujemy i będziemy się szczegółowo do niego ustosunkowywać w toku właściwych procedur sądowych. Nie widzimy natomiast żadnych podstaw do uznania pozwu Lagardere Travel Retail za zasadny – podkreśla.

Przedstawicielka Baltony zwraca uwagę na fakt zaangażowania Prokuratorii Generalnej RP w proces negocjacji i zawierania umów najmu. – Stąd, w naszej ocenie, nie może być mowy o żadnych naruszeniach przepisów prawa, nieprawidłowościach procesu czy uprzywilejowywaniu bądź dyskryminacji któregokolwiek oferenta – przekonuje. Jak ocenia, ostateczny kształt oferty jest dla PPL bardzo korzystny ze względów ekonomicznych. Według informacji PPL również Centralne Biuro Antykorupcyjne objęło przetarg procedurą tarczy antykorupcyjnej.

– Pomiędzy nami i PPL były prowadzone negocjacje dotyczące szeregu zagadnień, zarówno związanych z samą działalnością sklepów, jak i z uregulowaniem zaszłości pomiędzy nami i PPL – kontynuuje Dul. Mowa o zrzeczeniu się przez spółkę wcześniejszych roszczeń wobec Skarbu Państwa na łączną kwotę 520 mln zł (w tym 430 mln zł zasądzone wyrokiem Trybunału Arbitrażowego w Hadze), mających korzenie jeszcze w roku 2012. – Wydarzenia, które miały miejsce w relacjach pomiędzy Grupą Baltona i PPL w 2012 r. doprowadziły do licznych sporów, które były poddawane rozstrzygnięciu wielu sądów. Nie chcemy jednak wracać do kwestii spornych z PPL. Konflikt ten istotnie utrudniał nasze relacje z PPL – przyznaje przedstawicielka Baltony. Intencją spółki było więc całościowe zlikwidowanie sporu i zastąpienie go normalną współpracą.

Strategiczne znaczenie

Wszystko to przysporzyło trudności przy negocjowaniu porozumienia w sprawie sklepów na warszawskim lotnisku. – To był bardzo trudny proces. Uważam, że nawet trudniejszy od klasycznych postępowań przetargowych, jakie znamy i w których uczestniczymy na co dzień – ocenia rozmówczyni Rynku Lotniczego. W końcu jednak stronom udało się znaleźć sposób na jego ugodowe rozwiązanie, co pozwoliło na podjęcie współpracy i podpisanie umów najmu na rynkowych warunkach.

14 nowo objętych sklepów na Okęciu odgrywa dla Baltony ważną rolę nie tylko ze względów prestiżowych. – Powrót na lotnisko Chopina jest dla nas bardzo istotnym elementem strategii rozwoju. Warszawa to nasze miasto. Jesteśmy na lotnisku od początku, więc nasza wyprowadzka w 2012 była bardzo bolesna nie tylko finansowo, ale również wizerunkowo – wspomina Dul. Powrót na lotnisko tak duże, jak to stołeczne, umacnia pozycję spółki na polskim rynku. – Strategia Baltony opiera się o lotniska destination. Dzięki strategii i rozwojowi PLL LOT lotnisko w Warszawie staje się w coraz większej mierze lotniskiem przesiadkowym, ale ze względu na lokalizację i profil Warszawa bardzo pasuje do naszego portfela. Mając na uwadze nasz ostatni rozwój: kontrakty we Wrocławiu, czy Tallinnie, oraz nowy koncept sklepów, wierzymy, że pasażerowie korzystający z lotniska Chopina dostaną coś wyjątkowego – uzupełnia przedstawicielka Baltony.

Według komunikatu PPL (który podaje jednak liczbę 15, a nie 14 sklepów) po zakończeniu procesu zmiany operatora procent powierzchni handlowej LTR nadal będzie nieco wyższy, niż Baltony (odpowiednio: 49% i 46%). Władze przedsiębiorstwa spodziewają się, że korzyścią z takiego rozwoju sytuacji będzie silniejsza konkurencja wśród prowadzących handel oraz obniżki cen. Cała powierzchnia handlowa Lotniska Chopina przekracza 6 tysięcy metrów kwadratowych.

Otwarcie po przebudowie – do końca sierpnia

Przychód z nowych sklepów ma pozwolić Baltonie na dalszy rozwój oraz inwestycje służące podwyższeniu komfortu pasażerów. Lokale dzielą się na cztery grupy. Pierwsza z nich to sklepy duty free. Będą w nich dostępne typowe kategorie produktów spotykanych na lotniskach: perfumy i kosmetyki, alkohole, słodycze, drobne akcesoria modowe i podróżne. Drugi rodzaj to sklepy oferujące pełną gamę akcesoriów podróżnych, modowych i popularnych marek ubrań. Baltona otworzy też na Okęciu sklep z produktami regionalnymi „Spirit of Poland” oraz lokale convenience, sprzedające prasę, książki, drobne akcesoria i przekąski.

Prace związane ze zmianą operatora sklepów rozpoczęły się 1 lipca i będą trwały około dwóch miesięcy. – Czas, którego potrzebujemy na uruchomienie sklepów, mieści się w standardach rynkowych tego rodzaju przedsięwzięć. Staramy się, by czas przygotowania możliwie skracać. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie prac na lotnisku w strefie zastrzeżonej jest poddane dość złożonej procedurze bezpieczeństwa – tłumaczy Dul. Obostrzenia te obejmują nie tylko konieczność uzyskania szeregu certyfikacji, ale także prowadzenie głośnych prac wyłącznie w nocy. Jak informuje PPL, na czas adaptacji w trosce o ofertę dla pasażerów zostanie ustawione dodatkowe stoisko tymczasowe oraz automaty z przekąskami.

Będzie dalsza rozbudowa sieci

Nasza rozmówczyni nie przekazuje wielu informacji na temat planów otwierania przez Baltonę kolejnych lokali. – Sytuacja na lotniskach w Polsce wydaje się na dzisiaj dość stabilna. W najbliższym czasie nie przewidujemy żadnych zmian. Jeśli chodzi o europejskie lotniska poza Polską, to przygotowujemy się obecnie do jednego postępowania. Jesteśmy również w trakcie inwestycji w rozbudowę stref komercyjnych na lotniskach, gdzie już operujemy, co jest związane ze wzrostem ruchu na tych lotniskach i rozbudową terminali pasażerskich – informuje.

Spółka wiąże duże nadzieje z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Projekt CPK może zrewolucjonizować rynek lotniczy w Polsce. Śledzimy pojawiające się na jego temat informacje i plany. Realizacja CPK ma w założeniach przyczynić się do wzrostu liczby pasażerów odprawiających się z lotnisk Polsce, co ma bezpośrednie przełożenie na naszą działalność – podkreśla Dul. Jak jednak dodaje, na obecnym etapie jest zbyt wcześnie na opracowywanie konkretnych planów biznesowych.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pas startowy lotniska w Hanowerze zapadł się przez wysokie temperatury

Infrastruktura i lotniska

Pas startowy lotniska w Hanowerze zapadł się przez wysokie temperatury

Justyna Urbaniak 26 lipca 2018

Baltona zawarła ugodę z Lotniskiem Chopina

Prawo i polityka

Baltona zawarła ugodę z Lotniskiem Chopina

Emilia Derewienko 08 maja 2018

Rzeszów-Jasionka: Inteligentne zakupy na lotnisku dzięki Samsungowi

Biznes i przemysł

Rzeszów-Jasionka: Inteligentne zakupy na lotnisku dzięki Samsungowi

Emilia Derewienko 11 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS