W czwartek (6 kwietnia) Airbus ogłosił, że linie Azerbaijan Airlines (AZAL) zamówiły 12 samolotów z rodziny A320neo. Kontrakt jest częścią programu unowocześnienia floty, optymalizacji kosztów i zrównoważonego rozwoju przewoźnika. Zawarta umowa uwzględnia także zamianę zamówionych A320neo na większe A321neo.
Wybór silników, jakie będą napędzać nowe samoloty, zostanie ogłoszony w późniejszym terminie. Choć wszystko wskazuje, że będą to jednostki napędowe firmy Pratt & Whitney jak obecnie użytkowane A320neo. Zamówienie 12 maszyn z rodziny A320neo będzie to mix A320neo i A321neo, jednak na razie przewoźnik nie podał dokładnie jak zostało ono podzielone.
- Umowa podpisana z Airbusem to nowy krok w naszej strategii modernizacji floty, której celem jest zaoferowanie naszym pasażerom najnowocześniejszych i najbardziej komfortowych samolotów. Jednocześnie te nowe, paliwooszczędne samoloty z rodziny A320neo pomogą nam w dalszej ekspansji i wzmocnieniu naszej obecności w Azji Środkowej, a także w rozwoju naszej krajowej i międzynarodowej siatki połączeń - powiedział Samir Rzayev, wiceprezes Azerbaijan Airlines.
Nowe samoloty we flocie, znacznie zwiększą komfort podróży na trasach krótko- i średniodystansowych. Nowa kabina Airspace ma wiele do zaoferowania, a przewoźnik podkreśla, że nowe, duże schowki na bagaże nad głową mają o 40 proc. większą pojemność i mogą pomieścić nawet o 60 proc. więcej walizek, ponieważ można je układać w pionie (na dłuższym boku). Wystrój kabiny i wejście zostały gruntownie przeprojektowane i są jaśniejsze i bardziej przyjazne. System Human Centric Lighting, specjalnie zaprogramowany, elastyczny system oświetlenia, oświetla kabinę ciepłym czerwonym światłem, stopniowanymi odcieniami pośrednimi do zimniejszego niebieskiego światła. W zależności od pory dnia lub nocy, światło w kabinie samolotu jest w ten sposób dostosowane do biorytmów pasażerów.
Flota AZAL
Flota Azerbaijan Airlines składa się obecnie z 24 samolotów: trzech airbusów A319, jednego ACJ319, sześciu A320, jednego ACJ320, trzech A320neo, dwóch A340-500, jednego A340-600 w wersji VIP, jednego boeinga B757-200, dwóch B767-300ER, jednego B767 w wersji VIP, jednego B777-200LR w wersji VIP oraz dwóch B787-8 Dreamliner. Linia oczekuje na dostawę 26 samolotów: 12 airbusów z rodziny A320neo, czterech boeingów B787-8 Dreamliner oraz 10 Irkutów MC-21-300.
Rodzina A320neo
Rodzina samolotów A320neo jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 120 firm leasingowych i linii zamówiło 8754 maszyny z rodziny A320neo (91 A319neo, 3991 A320neo, 4672 A321neo), to około 63 proc. rynku wąskokadłubowego dla samolotów powyżej 140 miejsc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.