Partner serwisu
Biznes i przemysł

Aviation Detachment Rotation 20-4: Słynny AWACS nad Warszawą i Polską

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
23-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Samolot wczesnego ostrzegania i radiolokacyjnego nadzoru AWACS należący do NATO, który stacjonuje do 28 sierpnia w Krakowie zabezpieczając dwustronne ćwiczenia amerykańskiego i polskiego lotnictwa wojskowego pod kryptonimem „Aviation Detachment Rotation 20-4”, pojawił się wczoraj (22 sierpnia) na Lotnisku Chopina oraz w Katowice Airport.

Samolot wystartował z Krakowa, gdzie jest tymczasowo zbazowany, po czym przyleciał nad Warszawę, gdzie wykonał kilka procedur podejścia: dwa niskie przeloty oraz dwa lądowania touch & go na Lotnisku Chopina. Następnie poleciał do Katowice Airport, gdzie wykonał podobne podejścia na pyrzowickie lotnisko.

Zgodnie z komunikatem opublikowanym przez NATO samolot natowski AWACS został wysłany do Krakowa 21 sierpnia i przez kolejne siedem dni będzie uczestniczył w ćwiczeniach lotniczych „Aviation Detachment Rotation 20-4”. Samolot ten będzie współdziałał z polskimi i amerykańskimi myśliwcami (m.in. F-16, jakie rozlokowano niedawno w Łasku) oraz polskim, naziemnym centrum kontroli i dowodzenia. Ćwiczenie ADR 20-4 do doskonała okazja do dalszej wymiany doświadczeń, budowania interoperacyjności między sojusznikami NATO oraz wzmocnienia bezpieczeństwa regionu.

NATO podkreśla, że udział AWACS-a w ćwiczeniu „Aviation Detachment Rotation 20-4” jest od dawna planowanym działaniem, obejmującym loty nad terytorium krajów wchodzących w skład Paktu Północnoatlantyckiego. Inicjatywa ta została wprowadzona w życie po zajęciu ukraińskiego Krymu przez Rosję w 2014 roku i ma na celu „zapewnienie wschodnich członków Sojuszu o zaangażowaniu i solidarności NATO, a także powstrzymanie ewentualnej agresji na członków NATO”.

Natowska flota powietrzna ma w sumie do dyspozycji czternaście samolotów AWACS, które na stałe stacjonują w niemieckiej bazie sił powietrznych w Geilenkirchen. Są one cały czas intensywnie wykorzystywane – w tym bojowo podczas operacji przeciwko tzw. państwu islamskiemu. Ich zdaniem są również loty obserwacyjne, wspieranie ćwiczeń jak również pokazy obecności szczególnie na wschodnie flance NATO. Zainstalowany na AWACS-ach radar AN/APY-2 pozwala podczas lotu na wysokości 10000 metrów na nadzór obszaru powietrznego o powierzchni 312 000 km2. Przy czym lot operacyjny może trwać dłużej niż 10 godzin.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Alaska-Hawaiian wykorzystują opcje na pięć B787

Pasażer i linie lotnicze

Alaska-Hawaiian wykorzystują opcje na pięć B787

Piotr Bożyk 07 lipca 2025

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Piotr Bożyk 04 lipca 2025

Enter Air z centrum szkoleniowym

Biznes i przemysł

Enter Air z centrum szkoleniowym

Redakcja 06 lipca 2025

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Alaska-Hawaiian wykorzystują opcje na pięć B787

Pasażer i linie lotnicze

Alaska-Hawaiian wykorzystują opcje na pięć B787

Piotr Bożyk 07 lipca 2025

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Pasażer i linie lotnicze

LOT. B737 MAX SP-LVD powrócił do latania

Piotr Bożyk 04 lipca 2025

Enter Air z centrum szkoleniowym

Biznes i przemysł

Enter Air z centrum szkoleniowym

Redakcja 06 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij