Pogrążony w kryzysie narodowy przewoźnik Kolumbii, druga po KLM najstarsza linia świata, zrezygnował z zakupu 17 airbusów A320neo. Pozwoli to spółce zaoszczędzić 2,6 mld dolarów.
Kupią, ale mniej
W lutym 2015 roku linie będące własnością Germána Efromovicha syna polskich Żydów, którzy wyemigrowali do Ameryki Południowej po II WŚ, podpisały memorandum z Airbusem na zakup 97 sztuk A320neo. Celem transakcji było odmłodzenie floty wąskokadłubowej przewoźnika. Szerokokadłubową stanowi trzynaście boeingów 787-8.
W latach 2020-2022 do Avianki miało trafić 35 nowych A32neo. Trafi ich o 17 mniej. Według linii lotniczych anulowanie zamówień i opóźnienia dostaw są częścią nowej strategii, która ma na celu przejście od modelu wzrostów do modelu biznesowego opartego o rentowność i wydajność operacyjną. Nie jest przypadkiem, że w dobie zaostrzającej się konkurencji i wyższych cen paliw, w Aviance pojawia się taki pomysł na prowadzenie interesu. Choćby na naszym, europejskim podwórku, podobne ruchy wykonuje Norwegian.
W ostatnich latach Avianca rozszerzyła swoją sieć o nowe kierunki w kilku krajach w Ameryce Południowej, Stanach Zjednoczonych i Europie. Powieliły więc błędy wielu linii, które jak w 2017 roku zauważyli analitycy Scope, w czasach prosperity nie podjęły aktywnych działań na rzecz ograniczenia lub zmniejszenia kosztów tylko zwiększały wydatki, w szczególności na nowe samoloty.
Express Americas
Renegocjacje umowy z Airbusem to pierwszy krok w drodze do znalezienia optymalnego i opartego o realia finansowe rozwiązania dla floty przewoźnika. Kolejnym jest rezygnacja z dziesięciu starych embraerów E190 oraz przeniesienie 15 sztuk ATR 72 i dwóch ATR 42, do regionalnej linii lotniczej Express Americas, która będzie obsługiwać połączenia regionalne w Kolumbii. Warto dodać, że państwo to ma powierzchnię ponad 3,5 razy większą od Polski i o 10 mln więcej od niej mieszkańców.
– Negocjacje z Airbusem są częścią planu transformacji związanego z uproszczeniem i optymalizacją naszej floty, którą rozpoczęliśmy w zeszłym roku – powiedział dyrektor generalny Avianca Hernán Rincón.
Według Rincóna rezygnacja z części zamówień nie zmienia dążenia przewoźnika do odmłodzenia floty, tak by średnia wieku samolotów liczyła siedem lat. Linia nie zamierza również pozbywać się maszyn. Jej celem jest utrzymanie dzisiejszej siatki połączeń.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.