Zarządca transportu publicznego w Atlancie oraz firma Stadler podpisały umowę na dostawę 127 pociągów metra, z dwiema opcjami na zakup dodatkowych 25 pociągów dla każdej. Pojazdy będą obsługiwać największe lotnisko na świecie – Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport.
Kontrakt dotyczy zakupu 127 pociągów (w tym 256 wagonów), jednak organizator transportu publicznego w Atlancie, znany również jako MARTA (ang. Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority) ma również możliwość dokupienia od Stadlera dodatkowych 25 pociągów (100 wagonów) dla obu z opcji. Każdy ze składów będzie miał 46 m długości, do każdego z nich wejdzie łącznie 512 osób.
– Wiemy, że wiek naszego taboru w dużym stopniu przyczynia się do opóźnień – przyznaje Jeffrey A. Parker, prezes MARTA. – Około 65 proc. naszych opóźnień wynika z kondycji wagonów, ale chcemy to zmienić, ponieważ transport kolejowy jest podstawą naszej działalności. Nowa flota zmniejszy liczbę nieplanowanych napraw związanych ze starzeniem się pojazdów MARTA, które mają od 30 do 40 lat. Z kolei lepsze wrażenia klientów zwiększą liczbę kierowców – dodaje.
Pojazdy zaczną obsługiwać lotnisko Hartsfield-Jackson w Atlancie w Stanach Zjednoczonych w 2023 roku. Ten największy port lotniczy świata w ubiegłym roku obsłużył rekordową liczbę 107,4 mln pasażerów. Atlanta konsekwentnie
utrzymuje pierwszą pozycję wśród najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie, jednak wkrótce może ustąpić miejsca
otwartemu niedawno portowi Pekin-Daxing.
Decyzja o zamówieniu zapadła jeszcze w marcu 2019 roku. Kontrakt między Stadlerem a MARTA jest wart ponad 600 mln dolarów. Dla szwajcarskiego Stadlera to największe pojedyncze zamówienie na pojazdy w historii firmy. Jednocześnie to także pierwsze tak duże zamówienie metra w USA.