Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ambasador Turcji: Turkish Airlines polecą z CPK

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
08-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ambasador Turcji: Turkish Airlines polecą z CPK
fot. Piotr Bożyk
– Mam małą wiadomość dla LOT-u i polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Musimy współpracować ze sobą znacznie bliżej, gdyż dla obu przewoźników jest to sytuacja win-win, kiedy obie linie rosną. Chcemy, aby Turkish Airlines latały do wielu portów lotniczych w Polsce, a LOT do wielu miast w Turcji – powiedział z rozmowie z Rynkiem Lotniczym Cengiz Kamil Firat, Ambasador Republiki Turcji w Polsce.

Turecki dyplomata jasno stwierdził, że Turkish Airlines powinny móc latać do Gdańska, Łodzi czy Wrocławia. Firat wyznał, że tureckie linie mają być pierwszymi liniami, które będą latać z planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Mateusz Kieruzal, Rynek Lotniczy: Turkish Airlines w końcu latają do Krakowa. Czy to duży sukces?

Cengiz Kamil Firat, Ambasador Republiki Turcji w Polsce: Kraków to druga destynacja w Polsce, do której Turkish Airlines, od teraz, latają. Kraków to przepiękne miasto, a port lotniczy [Balice, od red.] będzie regionalnym hubem dla naszego narodowego przewoźnika. Obszar oddziaływania lotniska jest bardzo duży.

Trzy loty tygodniowo to optymalna podaż?

Sądzimy, że loty Stambuł – Kraków – Stambuł sprawdzą się bardzo dobrze. Na początku nasze linie będą oferować trzy loty w tygodniu, ale docelowo będzie to siedem rejsów w tygodniu, co oznacza, że między Krakowem a Stambułem będzie można polecieć codziennie.

Od kiedy z Krakowa do największego miasta w Turcji będzie można polecieć codziennie?

Poziom rezerwacji miejsc w samolotach na loty do Stambułu z Krakowa jest bardzo wysoki, a zarząd Turkish Airlines już planuje zwiększenie oferowanych tygodniowych rotacji. Czekamy tylko na wydanie zgody przez polską stronę.

Popyt na bezpośrednie loty jest aż tak duży?

Tak. W 2022 r. Turcję odwiedziło 1,2 mln polskich turystów. Zeszły rok był rekordowy, ale w pierwszym kwartale tego roku popyt na podróże lotnicze wzrósł aż o połowę, a nie dotarliśmy do połowy roku. Wymiana handlowa między naszymi krajami warta jest ponad 11 mld dolarów, a liczba tureckich przedsiębiorców robiących biznesy w Polsce wzrosła od zeszłego roku o 30 proc., a biznesmeni z Turcją chcą latać tylko Turkish Airlines...

Dużo Turków mieszka w Łodzi. Czy położone w centralnej Polsce miasto mogłoby być kolejną polską destynacją w siatce połączeń Turkish Airlines?

Tak było w przeszłości, ale obecnie sporo naszych obywateli mieszka w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku. Dla Turkish Airlines byłoby idealnie, jeśli linie mogłyby latać do Gdańska, Łodzi, a w przyszłości do Centralnego Portu Komunikacyjnego, jeśli lotnisko powstanie. Turkish Airlines będą jednymi z pierwszych linii, które będą latać do nowego [lotniczego, od red.] hubu w Polsce.

Mieliśmy w Polsce „mały kryzys”, jeśli chodzi o loty Turkish Airlines. Na początku linie ogłosiły, że będą oferować loty do Katowic. Do gry o pasażerów w rejsach do Stambułu włączyły się także Polskie Linie Lotnicze LOT. Ostatecznie polski, jak i turecki narodowy przewoźnik, oferują loty z Krakowa. Dlaczego tak się stało?

Nie znam szczegółów, dlaczego Turkish Airlines nie latają z Katowic. To sprawy pomiędzy Urzędem Lotnictwa Cywilnego, Polskimi Liniami Lotniczymi LOT i Turkish Airlines. Na początku, chcieliśmy latać do i z Katowic. Potem, port docelowy został zmieniony na Kraków. Nie wiem, co stało się po polskiej stronie.

Nie ma znaczenia kto będzie operował loty. LOT może latać [do Turcji, od red.], tyle, ile może. Tak samo, mogą robić to Turkish Airlines. Moim zdaniem, obie linie powinny rosnąć razem. Obie linie współpracują ze sobą w ramach umów code-share i sojuszu Star Alliance. Jest to bliskie partnerstwo, które powinno być rozwijane.

Jest Pan przedstawicielem dyplomatycznym Turcji w Polsce. Czy ma Pan Ambasador jakieś sygnały od polskich władz, że warto by znowelizować bilateralną umowę lotniczą między Polską a Turcji, aby między dwoma krajami obowiązywało porozumienie na wzór umowy o otwartym niebie?

Między Polską a Turcją, a konkretnie mówiąc między Turkish Airlines a LOT-em, obowiązuje wciąż umowa lotnicza, która została zawarta w 1967 r. Zdecydowanie potrzebujemy nowego porozumienia, które wyznaczy nowe standardy. Jest to najwyższy czas, aby umowę renegocjować. Dwa urzędy lotnictwa cywilnego muszą spotkać się ze sobą i zawrzeć nową umowę. Jest to konieczne.

Mam małą wiadomość dla LOT-u i polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Musimy współpracować ze sobą znacznie bliżej, gdyż dla obu przewoźników jest to sytuacja win-win, kiedy obie linie rosną. Chcemy, aby Turkish Airlines latały do wielu portów lotniczych w Polsce, a LOT do wielu miast w Turcji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Turkish Airlines powiększą flotę o dziesięć A350-900

Biznes i przemysł

Turkish Airlines powiększą flotę o dziesięć A350-900

Rafał Dybiński/Piotr Bożyk 05 września 2023

Turkish Airlines: Pilot zwolniony, bo nie chciał się modlić

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines kontynuują dobrą passę. 868 mln dolarów zysku netto w H1

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

ULC: Powrót do kontroli paszportowych może zniechęcić pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

CPK: Przede wszystkim elastyczność. Pojawiły się nowe rynki

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Turkish Airlines powiększą flotę o dziesięć A350-900

Biznes i przemysł

Turkish Airlines powiększą flotę o dziesięć A350-900

Rafał Dybiński/Piotr Bożyk 05 września 2023

Turkish Airlines: Pilot zwolniony, bo nie chciał się modlić

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines kontynuują dobrą passę. 868 mln dolarów zysku netto w H1

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5