Partnerzy serwisu:
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus zaangażowany w budowę nowego myśliwca


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-02-09 07:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ konflikty.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus zaangażowany w budowę nowego myśliwca
fot. materiały prasowe
Szefowe niemieckich i francuskich resortów obrony, Ursula von der Leyen i Florence Parly, ogłosiły początek prac nad nowym myśliwcem. Przedsięwzięcie zaangażuje wielu europejskich producentów lotniczych w tym Airbusa. Kolejne programy związane z budową myśliwca mają być ogłoszone w czasie Paris Air Show w czerwcu tego roku.
Ogłoszono, że Dassault  Aviation – francuski producent samolotów bojowych oraz biznesowych, i Airbus podpisały wart 65 milionów euro kontrakt na przeprowadzenie studiów koncepcyjnych i zaplanowanie prac mających doprowadzić do powstania nowego myśliwca. 

Część całego systemu

Przy okazji dokonano systematyzacji nazewnictwa. Sam myśliwiec został nazwany Next Generation Fighter (NGF). Będzie on częścią Next Generation Weapons System (NGWS) – systemu składającego się zarówno z samolotów załogowych, jak i rojów bezzałogowców oraz innych rodzajów uzbrojenia. To wszystko będzie z kolei częścią Future Combat Air System (FCAS), na który poza NGWS będą składały się naziemne, lotnicze i kosmiczne środki rozpoznawcze i wiele innych systemów wspierających.

Według udostępnionych informacji pierwsze loty demonstracyjne miałyby się odbyć już w 2025 roku, ale tak krótki czas może wskazywać, że będzie chodziło jedynie o pewnego rodzaju demonstratory technologii. Sam myśliwiec ma być gotowy do służby w okolicy 2040 roku i będzie miał zastąpić Eurofightery i Ralafe’e.

Minister Ursula von der Leyen dodała, że program NGF jest otwarty dla innych państw, a jako pierwsza prawdopodobnie przystąpi do niego Hiszpania. Ma się to stać w ciągu kilku nadchodzących miesięcy. Według nieoficjalnych informacji uroczysta inauguracja prac nad NGF nieprzypadkowo zbiegła się w czasie z odrzuceniem przez Niemcy możliwości zakupu F-35. Niemcy posłuchały wezwań Francji do odrzucenia amerykańskiego samolotu, który będzie bezpośrednim konkurentem NGF.

Plan działania

Firmą wiodącą w procesie budowy myśliwca będzie Dassault. Airbus będzie odgrywał rolę wspierającą. W zamian europejskie konsorcjum będzie liderem budowy Eurodrona i ewentualnego przyszłego niemiecko-francuskiego samolotu morskiego. Wspomniany podpisany kontrakt ma pozwolić nie tylko na ustalenie harmonogramu, ale także na wstępne zdefiniowanie kształtu samolotu i jego głównych komponentów. Najnowsza wizualizacja Dassaulta przedstawia samolot w układzie bezogonowym ze skrzydłami delta. Myśliwiec najprawdopodobniej będzie dysponował sterowaniem wektora ciągu silników.

Prace nad napędem

Francuski Safran i niemiecka spółka MTU podpisały porozumienie przemysłowe dotyczące współpracy przy projektowaniu i budowie silników dla NGW. Safran będzie liderem wszystkich prac, a MTU będą pełnić funkcję wspierającą. W połowie 2019 roku obie spółki mają podpisać kontrakt z rządami Francji i Niemiec na budowę demonstratora silnika dla NGW.

Ponadto Safran będzie realizować wartą 115 milionów euro umowę na opracowanie nowych łopatek do turbin silników lotniczych. Program nazwany „Turenne 2” ma pozwolić na wyprodukowanie do 2025 roku turbin wytrzymujących pracę w temperaturze do 2000 stopni Celsjusza. Dzisiaj w silnikach myśliwców Rafale panuje temperatura 1850 stopni. Rozwój nowych turbin ma kluczowane znaczenie dla opracowania nowego silnika dla NGF.

Ogłoszono także podpisanie porozumienia na temat wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw. Ma to na celu utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy w regionach, gdzie już znajdują się koncerny zaangażowane w projekt, a ponadto ma umożliwić wykorzystanie innowacyjnego potencjału małych przedsiębiorstw i startupów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Upadek Germanii: Ponad ćwierć miliona poszkodowanych

Pasażer i linie lotnicze

Upadek Germanii: Ponad ćwierć miliona poszkodowanych

Aleksander Domański 11 lutego 2019

Lotnisko Guangzhou zyska trzeci terminal oraz kolejne pasy startowe

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Guangzhou zyska trzeci terminal oraz kolejne pasy startowe

Tomasz Śniedziewski 11 lutego 2019

Europejskie lotniska ze wzrostem. Problemem jest niewystarczająca infrastruktura

Infrastruktura i lotniska

Europejskie lotniska ze wzrostem. Problemem jest niewystarczająca infrastruktura

Justyna Urbaniak 10 lutego 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5