Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus: Władze Francji na zakupach


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2021-04-19 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/konflikty.pl/defence24.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus: Władze Francji na zakupach
fot. MilborneOne, lic. CC BY-SA 3.0
Francuska minister sił zbrojnych Florence Parly ogłosiła zakup ośmiu śmigłowców wielozadaniowych H225M Caracal dla sił powietrznych i kosmicznych. Ponadto obrona cywilna otrzyma dwa śmigłowce H145, a żandarmeria – dziesięć H160. Dodatkowo podpisano umowę na budowę drugiego prototypu śmigłowca bezzałogowego VSR700. Zakupy są częścią uchwalonego w 2020 roku rządowego wartego 600 mln euro planu wsparcia francuskiego sektora lotniczego mocno dotkniętego skutkami pandemii COVID-19.
– Ta umowa jest korzystna dla obu stron, ponieważ z jednej strony służy zaspokojeniu rzeczywistych potrzeb operacyjnych francuskich sił zbrojnych, a z drugiej pozwala Airbusowi zabezpieczyć miejsca pracy w okresie średnioterminowym – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. – Francuskie siły zbrojne ciągle napotykają nowe wyzwania, ale jestem przekonany, że H225M dzięki swojej uniwersalności i zasięgowi będzie dobrze wypełniał powierzone zadania w kraju i za granicą. Także program VSR700 ma duże znaczenie. Dostarczy on francuskiej marynarce wojennej platformę autonomiczną o dużych możliwościach i utoruje w Airbusie drogę kolejnym platformom bezzałogowym – dodał przedstawiciel producenta. 

Osiem nowych śmigłowców H225M Caracal ma zastąpić eksploatowane obecnie przez francuskie lotnictwo ponad czterdziestoletnie maszyny Aérospatiale SA 330 Puma, które pierwotnie planowano wycofać około roku 2028. Dzięki zawartej 15 kwietnia 2021 roku umowę zostaną one zastąpione 4 lata wcześniej. Ich produkcja jest realizowana równolegle z zamówieniami dla innych odbiorców, takich jak Węgry, które w 2023 roku mają otrzymać pierwsze maszyny H225M. Zastąpią one wycofane w marcu 2021 roku Mi-8, a docelowo również Mi-17. Przyspieszeniu uległ także program SDAM (fr. Système de drone aérien pour la Marine – System dronów powietrznych dla marynarki) realizowany wspólnie przez Airbus Helicopters i Naval Group. Efektem prac jest pokładowy bezzałogowiec pionowego startu o masie do 1 tony, którego konstrukcja oparta jest na lekkim śmigłowcu Cabri G2 firmy Hélicoptères Guimbal. Maszyny tego typu są szeroko stosowane do szkolenia pilotów i znajdują się m.in. na wyposażeniu Akademii Lotniczej w Dęblinie. Pozwoliło to na bardzo szybki rozwój maszyny bezzałogowej oznaczonej VSR700, mającej pełnić funkcję platformy dla sensorów a w przyszłości być może również uzbrojenia. Pierwszy prototyp oblatano w lipcu 2020 roku i obecnie wykorzystywany jest do testów w locie. Zamówienie drugiego prototypu z pewnością przyspieszy prace, przybliżając termin wprowadzenia do służby i rozpoczęcia produkcji seryjnej.

Jak przekonują francuskie władze, przyspieszone zakupy to znacznie lepsze rozwiązanie niż dotowanie firm, których dochody gwałtownie zostały ograniczne przez pandemię Covid-19. Nie tylko zabezpieczają miejsca pracy, ale również podnoszą one możliwości sił zbrojnych. Koncern Airbus helicopters również podkreśla, że podpisane kontrakty przyniosą korzyści innym kluczowym francuskim dostawcom lotniczym, takim jak Safran Helicopters produkujący silniki Makila 2A do H225M; Safran Power Units wytwarzający pomocnicze zespoły napędowe Saphir 20; Safran Electronic Defense dostarczający system elektrooptyczny Euroflir 410M NG i system nawigacji bezwładnościowej Sigma oraz Thales jako producent radiostacji VUHF TRA6034 i transponderów IFF TSC4000.  

Z powodu pandemii COVID-19 światowy rynek lotniczy w 2020 roku skurczył się o połowę. Kontrakt na zakup śmigłowców pozwoli utrzymać 960 miejsc pracy w Airbusie i u jego poddostawców na co najmniej trzy lata. Jest szansa, że do tego czasu rynek ponownie zacznie się rozkręcać. Wśród kooperantów Airbusa, którzy mogą liczyć na zamówienia związane z produkcją śmigłowców, jest Safran, produkujący silniki Makila 2A i pomocnicze jednostki napędowe Saphir 20, a także głowice obserwacyjne Euroflir 410M NG i system nawigacji bezwładnościowej Sigma. Z kolei inny francuski gigant – Thales – produkuje radiostacje TRA6034 i transpondery swój–obcy TSC4000. Ogółem w produkcję Caracali jest zaangażowanych ponad 300 francuskich przedsiębiorstw.

Francuzi starają się wspierać przemysł lotniczy na różne sposoby. Przykładem jest sprzedaż wielozadaniowych samolotów bojowych Rafale do Grecji. Chociaż część maszyn będzie pochodziła z zasobów francuskiego lotnictwa, w ich miejsce zamówiono myśliwce fabrycznie nowe, zapewniając w ten sposób pracę dla firmy Dassault. Podobny zabieg Francja chce przeprowadzić w Chorwacji, ale tam ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Powstał Airbus Helicopters Hungary. Zakład na Węgrzech w 2022 r.

Biznes i przemysł

Powstał Airbus Helicopters Hungary. Zakład na Węgrzech w 2022 r.

Aleksander Domański 21 lipca 2020

Japońska straż przybrzeżna zamawia dwa helikoptery H225

Biznes i przemysł

Japońska straż przybrzeżna zamawia dwa helikoptery H225

Emilia Derewienko 06 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5