Airbus opublikował właśnie skonsolidowane wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2018 roku, wykazując wyższe od oczekiwań wyniki drugiego kwartału i potwierdzając swoje wytyczne na cały rok. Ale czy pokonuje Boeinga?
Mimo dobrych wyników, wyzwania pozostają
Według raportu opublikowanego przez Airbus 26 lipca 2018 r. dostawy A320neo przyspieszyły po opóźnieniach w dostawach silników, a główny zysk grupy podwoił się dzięki poprawie kosztów w programie A350. – W pierwszej połowie dane finansowe odzwierciedlają problemy z powodu niedoboru silników A320neo, ale jednocześnie nastąpiła znaczna poprawa w programie A350 – powiedział Tom Enders, dyrektor generalny Airbusa.
Według Endersa dostawy A320neo podniosły się w drugim kwartale ale, jak przyznał dyrektor, "wyzwania pozostają". Chodzi o realizację celu firmy dotyczącego dostaw A320neo w całym 2018 roku. Popyt rynkowy pozostaje silny dla portfela Airbus, co zostało udowodnione na targach Farnborough International Airshow 2018, gdzie firma ogłosiła nowe zamówienia na ponad 400 swoich maszyn.
Ambitny cel to dostawa 800 samolotów w tym roku
Kwartalne skorygowane zarobki operacyjne grupy wzrosły do 1,35 miliarda dolarów, w porównaniu do 667 milionów dolarów w 2017 roku. Przychody wzrosły o 8 proc. do 14,851 mld euro. Portfel zamówień na jednostki liczył 7 168 samolotów komercyjnych na dzień 30 czerwca 2018 r. Podczas Airshow w Farnborough Airbus ogłosił zamówienia i zobowiązania na łącznie 431 samolotów, chociaż nie znalazły one jeszcze odzwierciedlenia w portfelu zamówień.
Po raz pierwszy Airbus poinformował, że w drugim kwartale dostarczył więcej wersji A320neo (z nowym silnikiem) niż A320ceo (obecna opcja silnika): dostarczono łącznie 110 A320neo w porównaniu z półroczem 2017 r., które wykazało 59 dostarczonych samolotów. Mimo że wzrost produkcji jest w toku, Airbus twierdzi, że "ryzyko pozostaje", aby w tym roku sprostać "ambitnemu" celowi dostawy 800 samolotów.
Boeing na mocnej pozycji
Tymczasem Boeing odnotowuje zysk netto w wysokości 2,2 miliarda dolarów i przychód w wysokości 24,3 miliarda dolarów w drugim kwartale 2018 roku, nazywając wyniki "mocnymi". Ze 194 samolotów dostarczonych w tym kwartale i kolejnych 239 zamówień netto (z czego 59 dla Boeinga 787), całkowity wynik sprzedaży Boeinga wynosi 24,3 miliarda dolarów. Obrót przekracza oczekiwane przez rynek 23,98 dolarów. Księga zamówień zawiera obecnie prawie 5900 samolotów o wartości 488 miliardów dolarów. Boeing wciąż spodziewa się dostarczyć w tym roku od 810 do 815 samolotów komercyjnych.
Przychody ze sprzedaży samolotów komercyjnych w drugim kwartale wyniosły 14,5 mld dolarów, a marża operacyjna wzrosła do 11,4 proc.
Firma wyjaśnia, że program KC-46 Tanker zwiększył jej koszty o 307 milionów dolarów, ze względu na "wyższe szacunkowe koszty wprowadzenia zmian w sześciu testach lotniczych i dwóch wczesnych etapach budowy samolotów, a także dodatkowe koszty w miarę postępów w testach na późnym etapie i procesu certyfikacji".
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.