Europejski producent samolotów Airbus wyraził swoją nadzieję na współpracę z większą liczbą chińskich dostawców, w tym z prywatnymi przedsiębiorstwami. Przekonuje też swoich europejskich i amerykańskich dostawców, by w Chinach zakładali swoje fabryki.
Cel: oszczędności
W przyszłym tygodniu samolot A320, który ma zostać dostarczony z rodzinnej linii montażowej Airbus A320 w Tianjin do China Express Air, będzie wyposażony w fotele wyprodukowane przez Jiatai Aircraft Equipment Co. Ltd z prowincji Hubei. Po raz pierwszy samolot A320 korzysta z siedzeń wyprodukowanych przez chińskiego dostawcę.
– Mamy nadzieję na współpracę z większą liczbą chińskich dostawców w zakresie produkcji elementów konstrukcyjnych, takich jak toalety, sufity i siedzenia, co pomoże nam zaoszczędzić znaczną część kosztów transportu i podnieść wydajność – powiedział we wtorek w Pekinie Klaus Richter, dyrektor ds. zakupów w firmie Airbus.
– Przekonujemy również naszych europejskich i amerykańskich dostawców, aby przybyli do Chin, by tu założyć fabryki i dokonać inwestycji w tym kraju – dodał Richter.
W przypadku samolotów wąskokadłubowych rodziny Airbus zwykle wydaje się około 15 miliardów dolarów do 20 miliardów dolarów rocznie na zakup części latających, które obejmują ponad 250 dostawców, w tym wielu pochodzących z Chin.
Globalnie Airbus współpracuje z ponad 1 500 dostawcami części latających. Ogólnie rzecz biorąc, producent współpracuje z około 10 000 dostawców – przy czym liczba ta obejmuje również zamówienia ogólne.
Poza tym Aviation Industry Corp. of China Ltd uzyskało ostatnio kwalifikacje do produkcji kuchni dla samolotów A320, które będą dostarczane z Tianjin, a Airbus chciałby opracować łańcuch dostaw kabin z AVIC.
Konkurencja również obecna w Chinach
Obecnie Chiny są największym rynkiem dla Airbusa. Do 2020 r. łączna produkcja ze współpracy przemysłowej między Airbusem i chińskimi firmami ma wynieść 1 mld dolarów. W ubiegłym roku kwota ta wyniosła 641 milionów dolarów, a w 2008 roku 120 milionów dolarów - podał Airbus.
– Airbus chciałby stworzyć pionowy łańcuch dostaw w Chinach, co oznacza, że firma będzie kupować surowce oraz montować części i samoloty w Chinach – powiedział Francois Mery, dyrektor operacyjny Airbus Commercial Aircraft China.
Tymczasem amerykański konkurent Airbusa, Boeing, zaprezentował w zeszłym roku swoje pierwsze zagraniczne centrum kompletacji i dostaw dla swoich samolotów w Zhoushan, prowincja Zhejiang. Do końca tego roku Boeing dostarczy pierwszy samolot B737 MAX bezpośrednio z Zhoushan do krajowej linii lotniczej.
– Jedna piąta samolotów z pojedynczym przejściem na świecie jest dostarczana do Chin – jest to ogromny rynek, który zarówno Airbus, jak i Boeing mają nadzieję wykorzystać – powiedział Lin Zhijie, analityk i felietonista w Carnoc, wiodącym portalu internetowym dla lotnictwa cywilnego w Chinach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.