Kazachski Komitet Lotnictwa Cywilnego ogłosił plany przewoźnika AirAsia X. Linie uruchomią nową, bezpośrednią trasę z Kuala Lumpur w Malezji do Ałmatów w Kazachstanie. Samolot w dalszą drogę poleci do Londynu.
O planach uruchomienia połączenia z Malezji do Wielkiej Brytanii przez Ałmaty mówiło się już od października ubiegłego roku, kiedy przedstawiciele malezyjskich linii AirAsia X spotkali się z kazachskim Komitetem Lotnictwa Cywilnego (CAA). Celem było omówienie możliwości wprowadzenia przez linię lotniczą bezpośredniego połączenia z Malezji do kraju Azji Środkowej. W listopadzie 2019 roku
informowaliśmy również, że Kazachstan planuje znacznie zwiększyć połączenia międzynarodowe i prowadzi rozmowy z wieloma przewoźnikami, w tym własnie z AirAsia. Linie AirAsia X to z kolei jedna ze spółek Grupy AirAsia, zajmująca się lotami dalekodystansowymi.
Z Kazachstanu do Londynu AirAsia XDzisiaj zamierzenia te zostały potwierdzone przez władze lotnictwa cywilnego Kazachstanu. Data uruchomienia nowego połączenia i częstotliwość rejsów w tygodniu nie są na razie znane. Wcześniej spekulowano, że potencjalne miasta amerykańskie i europejskie, do których mogą polecieć linie AAX z kazachskiego lotniska to Nowy Jork, Rzym, Mediolan albo Nicea. Dzisiaj potwierdzono jednak , że samolot w dalszą podróż uda się do Londynu.
Obecnie jedyne bezpośrednie połączenie z Ałmatów do Kuala Lumpur jest obsługiwane przez narodowego przewoźnika Kazachstanu, Air Astana. AAX byłaby więc pierwszą międzynarodową linią lotniczą na tej trasie.
Otwarte niebo to więcej szans dla lotnictwaPrezydent Kazachstanu Kassym-Jomart Tokayev prosił ten kraj o przyjęcie polityki otwartego nieba i poszerzenie międzynarodowych tras. Polityka otwartego nieba zaczęła obowiązywać w tym kraju od 1 listopada i zapewnia zniesienie ograniczeń dotyczących liczby lotów oraz umożliwia zagranicznym przewoźnikom realizowanie połączeń w ramach piątej wolności lotniczej. Z kolei piąta wolność oznacza przeloty zagranicznych przewoźników przez miasta Kazachstanu do miast państw trzecich, co pozwoli zwiększyć moc tranzytową tego kraju oraz przyczyni się do wzrostu przepływu pasażerów tranzytowych przez lokalne lotniska.
W ramach nowej polityki lotniczej prowadzone są również rozmowy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Narodowy przewoźnik miałby uzyskać zgodę na zwiększenie lotów z Warszawy do Nur-Sułtanu (dawniejszej Astany) do siedmiu tygodniowo od sezonu letniego 2020, a także na otwarcie bezpośredniego połączenia do Ałmatów od roku 2021.
– Duże zainteresowanie naszymi rejsami powoduje, iż mamy przyjemność zwiększać częstotliwość lotów do wielu destynacji, w tym tych Azjatyckich. Nie inaczej jest w przypadku lotów do Kazachstanu i na Ukrainę, dlatego z uwagą przyglądamy się tym rynkom – komentował dla Rynku Lotniczego rzecznik PLL LOT, Michał Czernicki.