W ciągu najbliższych lat Air New Zealand (ANZ) uprości swoją flotę i wycofa z eksploatacji wszystkie boeingi B777-300ER. Do 2027 r. wszystkie trasy dalekodystansowe do Azji i Ameryki Północnej przejmą nowoczesne Dreamlinery w wersjach -9 i -10.
Nowozelandzki przewoźnik posiada obecnie w swojej flocie siedem boeingów B777-300ER i 14 B 787-9. Warto dodać, że flota B777 ANZ, która jest uziemiona ze względu na pandemię i zamknięcie Nowej Zelandii na zagranicznych turystów, jest dość młoda ze średnią wynoszącą nieco ponad 9 lat. Najstarszy z nich ma 11, a najmłodszy 7 lat. Do 2025 r. dwa najstarsze B777-300ER zostaną zastąpione pierwszymi dwoma z ośmiu zamówionych największych Dreamlinerów - B787-10.
Pięć pozostałych 777-300ER zostanie wycofywanych z floty wraz z dostawami nowych Dreamlinerów w wersji -10, a dyrektor finansowy Air New Zealand Richard Thomson powiedział, że "do 2027 roku ANZ będzie dysponować flotą dalekodystansową złożoną wyłącznie z B787". Thomson nakreślił przegląd floty w briefingu dla analityków po wynikach rocznych Air New Zealand, w których odnotowano stratę w wysokości 440 milionów dolarów nowozelandzkich.
Linia Air New Zealand generuje ogólnie dwie trzecie swoich przychodów z podróży międzynarodowych, dlatego przejście na flotę złożoną wyłącznie z samolotów B787 przyniesie znaczne oszczędności kosztów.
- Samoloty te nie tylko reprezentują najlepszą obecnie dostępną technologię, ale także przyniosą znaczące korzyści w zakresie uproszczenia we wszystkich obszarach naszej działalności, takich jak obsada załogi, inżynieria i konserwacja oraz operacje lotnicze - powiedział Thomson.
Według poniższej grafiki linia porządkuje swoją flotę z ośmiu typów samolotów jakie miała w 2011 r. przez pięciu typów posiadanych obecnie, do czterech typów samolotów w 2027 r.: boeingów 787 (787-9 i -10), airbusów A320 (A320ceo, A320neo i A321neo), ATR-ów 72-600 oraz DHC-8-300.
Obecnie we flocie ANZ znajduje się 105 samolotów: 30 ATR-ów 72-600, 20 A320, cztery A320neo, siedem A321neo, siedem boeingów B777-300ER, 14 B787-9 oraz 23 De Havillandy Canada DHC-8-300.
Wkrótce pojawi się nowa opcja w klasie biznes - biznes plusW boeingach 787-10 zadebiutuje także nowy fotel klasy biznes Air New Zealand Business Premier, wraz z sekcją "biznes plus" w pierwszym rzędzie, oferującą dodatkową przestrzeń na nogi i zwiększoną prywatność oraz to, co linia lotnicza określiła jako "wspólne spożywanie posiłków dla osób podróżujących". Luksusowy rząd 1 w pełni wykorzystuje zalety przedniego rzędu w kabinie klasy biznes, w którym fotele zwrócone w stronę ściany mają zazwyczaj więcej miejsca na nogi, tworząc rząd foteli klasy biznes, który przewyższa pozostałe.
Air New Zealand od kilku lat planuje zastąpienie swoich foteli sypialnych z 2005 r., a w 2018 r. zaprosił wybranych pasażerów - w tym wielu, którzy regularnie latają na najdłuższych trasach ANZ do Ameryki Północnej - do przetestowania makiety fotela w ośrodku rozwoju produktów linii lotniczych "Hangar 22" w Auckland.
Według informacji przewoźnika obecnie używane boeingi 787-9 również będą wymagały modernizacji po 2023 r., ale na razie nie jest znany harmonogram odnowy pokładu tych samolotów.