Warszawa pozostanie kluczowym kierunkiem Air France w Polsce, ponieważ tutaj skupia się większość biznesu, instytucji, organów rządowych i administracyjnych. Zimą narodowy przewoźnik Francji, który obchodził uroczyście 90-lecie istnienia, będzie również latał z Krakowa do Paryża, do których zachęca Frantisek Siling, dyrektor generalny sprzedaży Air France i KLM w Polsce.
Przedstawiciel jednych z największych linii lotniczych Europy, przy okazji spotkania w Warszawie, opowiedział nam również o airbusach A220 i A350, na które przewoźnik znad Sekwany stawia w swojej flocie, a także o inwestycji w SAS i współpracy z kolejowymi przewoźnikami.
Jakie plany ma Air France związane z Polską? Czy jesteście zadowoleni z popytu na trasach, które oferujecie?
Frantisek Siling, dyrektor generalny sprzedaży Air France i KLM w Polsce: Pozycja Grupy Air France KLM w Polsce jest ugruntowana, jest to dla nas ważny rynek, na którym odnotowujemy silny wzrost. Polska była jednym z krajów w Europie Środkowej, w których zaobserwowaliśmy najszybsze ożywienie rynku po pandemii. Jako Grupa, w ostatnim czasie znacznie zwiększyliśmy liczbę lotów z i do Polski. W bieżącym sezonie jesienno-zimowym 2023/24 KLM zaoferuje łącznie aż 103 loty tygodniowo z 5 miast w Polsce: Warszawy, Gdańska, Krakowa, Poznania i Wrocławia. Natomiast Air France w dalszym ciągu będzie oferował regularne połączenie z Warszawy oraz będzie kontynuował połączenie z Krakowa do Paryża, także w sezonie zimowym. Dotychczas loty te oferowane były głównie w sezonie letnim. Łącznie Grupa realizuje do 127 rejsów tygodniowo z Polski na pokładach samolotów Air France i KLM. Dzięki dodatkowym rotacjom o różnych porach dnia, klienci skorzystają z dogodniejszych przesiadek i zyskają dostęp do całej naszej globalnej siatki połączeń.
Czy Warszawa będzie kluczowa w siatce połączeń AF w najbliższych latach, czy też rozważacie inne miejsce docelowe w Polsce lub zwiększenie oferowania rejsów do Krakowa?
Air France: Warszawa pozostanie kluczowym kierunkiem w Polsce, ponieważ tutaj skupia się większość biznesu, instytucji, organów rządowych i administracyjnych. W bieżącym sezonie Air France łączy Warszawę z Paryżem 3 lotami dziennie. Dodatkowo w dalszym ciągu oferujemy loty z Krakowa, które w tym sezonie zimowym odbywają się 3 razy w tygodniu. Popyt z i do obu miast jest zadowalający. Przewidujemy, że w szczególności ruch przylotowy do Krakowa utrzyma się na znaczącym poziomie, dlatego postanowiliśmy nie wstrzymywać lotów na sezon zimowy, lecz utrzymać połączenie także w zimie. Na razie Air France koncentruje się na tych dwóch trasach z/do Polski.
Jakie korzyści holdingowi AF-KLM może przynieść bliższa współpraca z SAS? Czy rozważane są w przyszłości przejęcia innych linii lotniczych, tak jak to uczyniła Lufthansa w Austrii, Belgii, Szwajcarii oraz ostatnio we Włoszech. Czy jest jeszcze takie pole do ekspansji w Europie, zwłaszcza że jest też grupa IAG, czy raczej poza Starym Kontynentem?
Air France: Cieszymy się, że Grupa Air France KLM znalazła się w zwycięskim konsorcjum przetargowym wybranym przez zarząd SAS i że wkrótce będziemy nawiązywać silne relacje handlowe. Dzięki swojej ugruntowanej pozycji w Skandynawii i silnej marce, skandynawskie linie stanowią dla naszej Grupy ogromny potencjał. Współpraca umożliwi Air France-KLM wzmocnienie naszej pozycji w krajach skandynawskich. Dla podróżnych ze Skandynawii i pozostałej części Europy oznacza to lepszą i bogatszą ofertę połączeń. Air France i KLM dysponują rozbudowanymi siatkami połączeń ze swoich hubów w Amsterdamie i Paryżu, a wraz z dołączeniem SAS, do naszej siatki dołączają nordyckie huby i oferowane z nich kierunki. Dzięki dostępowi do znacznie szerszej oferty połączeń Air France i KLM, pasażerowie ze Skandynawii będą mieli większy wybór lotów, obejmujący kierunki na Bliskim Wschodzie, w Azji i Ameryce Południowej, a także w Ameryce Północnej. Grupa Air France KLM wciąż poszukuje nowych możliwości rynkowych.
Czy oprócz zamówionych i dostarczanych już A220-300, a także kilkudziesięciu szerokokadłubowych A350 narodowy przewoźnik Francji postawi na inne samoloty? Czy jednak tylko te dwa modele/wersje są wyznacznikiem pożądanej przez AF jakości?
Air France: Bardzo ważne jest dla nas, aby nasza działalność była bardziej zrównoważona, dlatego inwestujemy miliardy euro w nową flotę. Niedawno ogłosiliśmy zakup 50 nowych Airbusów A350,
złożyliśmy też zamówienie na 100 samolotów z rodziny A320neo, których dostawa rozpocznie się pod koniec tego roku. Samoloty te spalają o 20 procent mniej paliwa, dlatego mają kluczowe znaczenie w realizacji naszych strategicznych celów. Ale pracujemy również nad tym, aby nasze operacje miały mniejszy wpływ na środowisko, poprzez zakupy i wsparcie produkcji zrównoważonego paliwa.
Najbardziej innowacyjny i wydajny samolot wąskokadłubowy w swojej klasie, Airbus A220-300, doskonale pasuje do siatki połączeń krótko- i średniodystansowych Air France. Zapewnia redukcję kosztów na jedno miejsce nawet o 10% w porównaniu do Airbusów A318 i A319 i wyróżnia się wysoką efektywnością energetyczną, zużywając o 20% mniej paliwa niż samolot, który zastępuje. Ponadto maszyna pozwala na redukcję emisji CO2 o 20%, a hałasu o 34%.
Modernizacja floty to jedna z głównych dźwigni strategii dekarbonizacji Air France, znanej jako Air France ACT. Do 2030 roku Air France zamierza obniżyć emisję CO2 na pasażerokilometr o 30% w porównaniu z 2019 r., z wyłączeniem kompensacji. Aby osiągnąć ten cel, Air France podejmuje wszelkie możliwe działania w zakresie odnowy floty, wykorzystania zrównoważonego paliwa lotniczego, ekopilotażu i rozwoju transportu intermodalnego. Jak dotąd te 2 samoloty – A220-300 do tras średniodystansowych i A350 przeznaczony do lotów długodystansowych, zaspokajają potrzeby Air France i są wyznacznikiem jakości, której oczekujemy.
Jak zarządzający AF oceniają lotniskowe inwestycje w Polsce? Co sądzą o porcie w Radomiu i jego potencjale? Czy projekt CPK powinien być kontynuowany?
Air France: Air France KLM zawsze ściśle współpracuje z lotniskami, z których korzysta, aby optymalizować podróże naszych klientów. Dbamy również o to, aby te podróże mogły być możliwie najbardziej zrównoważone po stronie lotniska. Nie mogę wypowiadać się na temat inwestycji lotniskowych w Polsce.
Rezygnujecie z tras krajowych, oczywiście bez Korsyki i terytoriów zamorskich, promując ekologiczne podróże koleją. Jak będzie wyglądać siatka AF w kolejnej dekadzie? Czy ze względu na wojnę w Ukrainie i konflikt na Bliskim Wschodzie jest sens w ogóle cokolwiek zakładać/przewidywać?
Air France: Łączenie różnych środków transportu jest niezbędne do budowania przyszłości rynku przewozowego jako całość. Dlatego Grupa Air France-KLM ściśle współpracuje z przewoźnikami kolejowymi w kilku krajach w celu tworzenia ofert łączonych. Usługa ta, zwana „Air and Rail” lub „Train + Air”, oferuje różne korzyści, dzięki którym podróż i jej organizacja jest wygodniejsza, bardziej elastyczna i ma mniejszy wpływ na środowisko. Od ponad 25 lat Air France oferuje swoim klientom usługę umożliwiającą uwzględnienie transportu kolejowego. We Francji oferta ta została opracowana we współpracy z SNCF i obejmuje połączenia kolejowe do hubów CDG i ORY (przez Massy).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.