Boeing oraz Air Astana poinformowali o podpisaniu umowy na zakup do 15 samolotów boeing B787 Dreamliner. Ten krok ma na celu rozbudowę i unowocześnienie floty linii, co pozwoli na zwiększenie możliwości operacyjnych oraz poprawę doświadczenia pasażerów.
Zakup obejmuje główne zamówienie pięciu B787-9 Dreamliner, pięć opcji oraz pięć praw do zakupu kolejnych samolotów tego typu. Jest to uzupełnienie wcześniejszego zamówienia na trzy B787-9, które mają zostać dostarczone w 2026 i 2027 roku za pośrednictwem frim leasingowych. W sumie, liczba zamówionych maszyn B787, wraz z opcjami, sięga teraz 18 egzemplarzy.
Podpisanie umowy miało miejsce podczas szczytu C5+1, który zbiegł się z obchodami 10-lecia tej platformy dyplomatycznej, na którym spotykają się ministrowie spraw zagranicznych pięciu państw Azji Środkowej: Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu i Uzbekistanu, a także sekretarz stanu USA.
Strategiczna wizja rozwoju
Petter Foster, dyrektor generalny Air Astana, podkreślił, że przewoźnik jest od dłuższego czasu zaangażowany w rozwijanie swojej oferty. - Od kilku lat koncentrujemy się na zwiększeniu możliwości usługowych z Azji Środkowej i Kaukazu do Azji, Europy i reszty świata. Pierwszy B787-9 Dreamliner, który ma trafić do nas już w przyszłym roku, będzie początkiem tej ekscytującej fazy rozwoju. Ze względu na komfort kabiny, oszczędność paliwa oraz rozpiętość lotów, flota do 18 samolotów B787-9 będzie stanowiła fundament naszego długodystansowego rozwoju i z pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem naszych pasażerów – powiedział Foster.
Obecnie Air Astana obsługuje trzy szerokokadłubowe boeingi B767-300ER, które łączą Kazachstan z miastami w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie. Nowa flota B787-9, mogąca pomieścić 303 pasażerów, pozwoli na zwiększenie pojemności na istniejących trasach i umożliwi ekspansję na rynek Ameryki Północnej.
Znaczenie samolotów Boeing dla Air Astana
Paul Righi, wiceprezes Boeing Commercial Sales Eurasia i Indii, podkreślił, że samoloty Boeinga od początku odgrywają kluczową rolę w działalności Air Astana. - Cieszymy się, że Dreamliner 787 będzie kluczowym elementem rozwoju lotnictwa w Azji Środkowej. Decyzja Air Astana o powiększeniu floty o samoloty 787-9 jest zgodna z ich wizją zwiększania możliwości operacyjnych i efektywności, jednocześnie podnosząc poziom usług – zaznaczył Righi.
Zakup samolotów B787 jest ważnym krokiem w rozwoju i modernizacji floty Air Astana, co pozwoli linie na skuteczniejsze konkurowanie na międzynarodowym rynku i zapewnienie pasażerom najwyższej jakości usług.
Dreamliner dziewiątka
B787-9 to Dreamliner, którego wydłużono o ponad 6 metrów w porównaniu do 787-8. Średni model rodziny B787 zabiera ponad 40 pasażerów więcej (w typowej konfiguracji dwóch klas) niż mniejszy 787-8, a także więcej ładunku cargo oraz posiada większy zasięg o ponad 550 km (15 700 km). Boeing zebrał zamówienia na
2 270 samolotów B787, w tym na 1 425 maszyn w wersji 787-9.
Flota kazachskiej linii
Flota grupy Air Astana, wliczając niskokosztowe FlyArystan, składa się z 62 samolotów: 15 airbusów A320, 24 A320neo, trzech A321, sześciu A321neo, 11 A321LR oraz trzech boeingów B767-300ER. Przewoźnik oczekuje na dostawę ośmiu B787-9 Dreamliner (wraz z 5 opcjami i 5 prawami zakupu).