Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
BIZNES I PRZEMYSŁ

Aegean Airlines wyrażają zainteresowanie przejęciem Croatia Airlines


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2022-07-29 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aegean Airlines wyrażają zainteresowanie przejęciem Croatia Airlines
fot. Zagreb Airport
Aegean Airlines potwierdziły zainteresowanie przejęciem chorwackiego przewoźnika – Croatia Airlines. Greckie linie wykazują zainteresowanie także kilkoma innymi liniami lotniczymi z regionu Bałkanów. Wcześniejsze rozmowy o przejęciu Croatii między Aegean Airlines a chorwackim rządem miały miejsce, ale nigdy się nie zakończyły.
Wiceprezes Aegean, Eftychios Vassilakis, powiedział w tym tygodniu, że przewoźnik zamierza na szerszą skalę wzmocnić swoją regionalną rolę w Europie Południowo-Wschodniej poprzez możliwe nowe przejęcia. Linie lotnicze z południa Europy kupiły już w październiku zeszłego roku 51 proc. udziałów w rumuńskim przewoźniku Animawings.

Aegean Airlines są na dobrej drodze do osiągnięcia zysku za obecny rok. Zarządzający greckim flagowcem oczekują, że obecny rok będzie pierwszym po pandemii dobrym rokiem, zarówno pod względem liczby przewiezionych pasażerów, jak i osiągniętych zysków.

Aegean Airlines badają możliwości bliższego zbliżenia się z Croatia Airlines, co może potencjalnie prowadzić do strategicznego partnerstwa między dwoma członkami Star Alliance. Tuż przed wybuchem pandemii COVID-19 greckie linie potwierdziły, że złożyła niewiążącą ofertę na przejęcie chorwackiego narodowego przewoźnika. Kolejnym etapem były bezpośrednie rozmowy greckiej linii lotniczej z chorwackim rządem. Jednak proces ten został zatrzymany w marcu, gdy globalny kryzys zdrowotny uderzył w sektory lotnictwa i turystyki. We wrześniu zeszłego roku chorwacki premier, Andrej Plenković, zauważył, że negocjacje między dwoma przewoźnikami w sprawie umowy o strategicznym partnerstwie zostaną wznowione.

Aegean Airlines również uczestniczyły w poprzedniej próbie prywatyzacji Croatia Airlines, która miała miejsce w 2015 roku. Linie z Grecji przystąpiły do drugiej rundy rozmów z ówczesnym doradcą prywatyzacyjnym, czyli International Finance Corporation, jednak zmiana rządu w Chorwacji położyła kres pędowi prywatyzacyjnemu firmy. Jako linie lotnicze zarejestrowane w Unii Europejskiej, Aegean mogą bez problemu nabyć większościowy pakiet w swoim chorwackim odpowiedniku.

Obaj przewoźnicy mają podobną strukturę floty. Obie linie obsługują odrzutowce z rodziny airbusa A320 i turbośmigłowe samoloty typu bombardier Dash 8. Co więcej, obaj operują na podobnych i konkurencyjnych względem siebie trasach sezonowych.

Podobieństwa między liniami w większości się kończą. Aegean, od 2013 roku aż do wybuchu pandemii COVID-19, był nieprzerwanie rentowny. Linie w 2019 roku odnotowały rekordowy zysk w wysokości 79,5 miliona euro. Linie użytkowały 64 samoloty. Z drugiej strony, Croatia Airlines odnotowały w 2019 roku stratę ponad 10 milionów euro. Przewoźnik mający główną bazę w Zagrzebiu zatrudniał 1000 pracowników, przewiózł 2,1 miliona pasażerów. Linie do obsługi swojej siatki połączeń wykorzystywały 12 samolotów, które notowały średni współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 73,6 proc.

Aegean Airlines są przykładem linii lotniczych, które efektywnie wykorzystują rozwój turystyki w swoim ojczystym kraju, czego chorwackiemu przewoźnikowi brakuje. Chorwacki minister ds. morza, transportu i infrastruktury, Oleg Butković, powiedział na początku tego miesiąca, że narodowy przewoźnik tego kraju będzie musiał przejść restrukturyzację, a po ustąpieniu skutków pandemii koronawirusa zostanie podjęta nowa próba prywatyzacji linii.

– Croatia Airlines miały problemy jeszcze przed Covidem. Przed wystąpieniem zagrożenia zdrowotnego linie lotnicze znajdowały się w końcowej fazie pozyskiwania partnera strategicznego. Mieliśmy dwie bardzo poważne oferty, ale pandemia wstrzymała wszelkie działania. Spodziewamy się, że wraz z powrotem do normalności działalność Croatia Airlines ustabilizuje się, ale nie w całości. Wyzwaniem pozostaje znalezienie partnera strategicznego. Jeśli nam się nie uda, to państwo będzie za to odpowiedzialne – powiedział Butković, cytowany przez portal „Ex-Yu Aviation”.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Aegean potroił kwartalne przychody i przewiózł 1,5 mln pasażerów

Biznes i przemysł

Aegean potroił kwartalne przychody i przewiózł 1,5 mln pasażerów

Rafał Dybiński 30 maja 2022

Aegean Airlines udostępnią sieć Wi-Fi w airbusach A320

Biznes i przemysł

Aegean Airlines udostępnią sieć Wi-Fi w airbusach A320

Mateusz Kieruzal 10 lutego 2022

Corriere della Sera: Lufthansa zainteresowana kupnem LOT?

Prawo i polityka

Corriere della Sera: Lufthansa zainteresowana kupnem LOT?

Tomasz Śniedziewski 17 listopada 2021

 

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

Prawo i polityka

Zostały dwa tygodnie. Kolej czeka na KPO

22 września 2022

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

Pasażer i linie lotnicze

Remont PST. Prace trwają już na obu odcinkach

22 września 2022

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air wraca na łódzkie lotnisko!

22 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5