Airports Council International (ACI World) opublikowało raport World Airport Traffic Report (WATR) z danymi pokazującymi dramatyczny i katastrofalny wpływ pandemii SARS-CoV-2 na ruch pasażerski.
Jeszcze w 2019 roku liczba podróżnych, korzystających z przewoźników powietrznych, przekroczyła 9,1 mld. To było więcej o 3,5 proc. w odniesieniu do 2018 roku. Bieżący rok zakończył jednak dekadę systematycznego wzrostu.
Cargo z najmniejszym spadkiem
Od stycznia do czerwca liczba pasażerów na lotniskach spadła o 58,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2019 roku. Najsilniej ucierpiał ruch międzynarodowy. Tutaj odnotowano spadek o 64,5 proc. Słabsze wyniki przyniósł nawet ruch cargo. Całkowity wolumen ładunków zmniejszył się bowiem o 12,4 proc.
Najbardziej ruchliwe lotniska świata - Atlanta, Pekin i Los Angeles - odnotowały w pierwszym półroczu ogromne spadki w obsłudze pasażerów, co pokazuje wykres powyżej. Najwięcej podróżnych z czołowej trójki stracił port stolicy Chin, bowiem aż 73,6 proc. Atlanta straciła 56,6 proc. pasażerów w odniesieniu do analogicznego okresu z 2019 roku, natomiast Los Angeles 58,9 proc.
Testy alternatywą dla kwarantanny
– Branża lotnicza stoi obecnie w obliczu najgorszego kryzysu z jakim kiedykolwiek mieliśmy do czynienia. Obserwujemy z powodu pandemii ogromne spadki ruchu pasażerskiego oraz przychodów – stwierdził Luis Felipe de Oliveira, dyrektor generalny ACI.
– Lotnictwo i porty lotnicze będą kluczowym czynnikiem napędzającym globalne ożywienie gospodarcze po kryzysie wywołanym wirusem COVID-19. Rządy państw muszą zapewnić pomoc i koordynację, aby zabezpieczyć miejsca pracy, czy też ochronę podstawowych operacji. Poza tym krajowi decydenci powinni ułatwić przywrócenie łączności powietrznej – apelował dyrektor generalny ACI.
– Patrzymy pozytywnie w przyszłość, ale potrzebujemy spójności i współpracy na całym świecie w kluczowych kwestiach, takich jak testowanie. Branża jest zjednoczona w przekonaniu, że szeroko zakrojone badania pasażerów przed podróżą, jako alternatywa dla ograniczeń kwarantanny, będą kluczowym sposobem wzmocnienia zaufania do podróży lotniczych – stwierdził de Oliveira.
– Rozpoczynamy długi i trudny proces odnowy. Musimy współpracować z całą branży i ramię w ramię z ICAO oraz międzynarodowymi organizacjami zdrowotnymi, aby opracować globalne podejście do testów, które pomoże ustalić spójne i wykonalne procedury. To jest jedyny sposób – podsumował de Oliveira.