Partner serwisu
Biznes i przemysł

ACI Europe weryfikuje prognozę odbudowy ruchu lotniczego do 2024 r.

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
19-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
ACI Europe weryfikuje prognozę odbudowy ruchu lotniczego do 2024 r.
Fot. ACI Europe Frankfurt Airport (FRA)
Jak informuje ACI Europe, poprawa ruchu lotniczego w Europie potrwa niestety dłużej. W czerwcu odnotowano jedynie marginalne wzrosty ruchu. Oczekuje się teraz pełnego przywrócenia ruchu pasażerskiego do poziomów z 2019 r. dopiero w 2024 r., a nie jak wcześniej prognozowano w 2023 r.

ACI EUROPE poinformowało w piątek (17 lipca), że ruch pasażerski w całej sieci europejskich portów lotniczych wyniósł -93 proc. w czerwcu w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, to nieznaczna poprawa w stosunku do poprzedniego miesiąca w którym spadki wyniosły aż 98 proc. Europejskie lotniska przyjęły w czerwcu tylko 16,8 mln pasażerów w porównaniu z 240 milionami w tym samym miesiącu ubiegłego roku.

Lekka poprawa ruchu lotniczego w porównaniu z poprzednim miesiącem odzwierciedla stopniowe znoszenie ograniczeń w podróżowaniu na terenie Unii Europejskiej i strefy Schengen. W rezultacie w europejskich portach lotniczych liczba pasażerów dziennie wzrosła prawie trzykrotnie, z 267 tys. pasażerów 1 czerwca do 757 tys. pasażerów 30 czerwca. To jednak wciąż daleko od średniej z zeszłego roku wynoszącej 8 mln pasażerów dziennie (czerwiec 2019).

- Ożywienie w ruchu pasażerskim przebiega wolniej, niż się spodziewaliśmy. Tak było w czerwcu, a wstępne dane za lipiec wskazują również, że prawdopodobnie odzyskamy tylko 19 proc. zeszłorocznego ruchu, a nie 30 proc., które prognozowaliśmy. Wynika to z wciąż niecałkowitego zniesienia ograniczeń podróżowania w obrębie UE / strefy Schengen oraz Wielkiej Brytanii, a także z trwałości zakazów podróżowania dla większości innych krajów. Fakt, że państwa UE i Schengen nie zdołały jeszcze skutecznie koordynować i dostosowywać swoich polityk podróży, nie pomaga, ponieważ nie sprzyja przywróceniu zaufania do podróży i turystyki w środku szczytu sezonu letniego 2020 - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.

Poprawiona prognoza ruchu wg. ACI Europe:

  • Przywrócenie ruchu pasażerskiego do poziomów z 2019 r. jest obecnie oczekiwane w 2024 r., a nie w 2023 r. jak wynika z poprzedniej prognozy
  • Przewiduje się, że europejskie lotniska stracą obecnie 1,57 miliarda pasażerów w 2020 r., co oznacza spadek o 64 proc. w porównaniu z ub.r.
  • Przychody europejskich portów lotniczych mają spaść o 32,4 mld euro (143 mld złotych) w 2020 r.
ACI Europe ostrzegło również, że obecne wzorce przywracania ruchu lotniczego pociągają za sobą znaczne niedogodności dla lotnisk, ponieważ przywrócone loty generalnie osiągają niskie współczynniki wypełnienia LF (load factor), liczba pasażerów pozostaje w tyle za liczbą lotów. Ma to szczególnie wpływ na porty lotnicze, ponieważ ich koszty operacyjne wynikają z ruchu samolotów, podczas gdy większość przychodów pochodzi od pasażerów. Oznacza to, że obecny model ożywienia gospodarczego nieproporcjonalnie zwiększa koszty w stosunku do przychodów.

- Sytuacja finansowa portów lotniczych nie poprawia się znacząco, a niektóre nawet ponoszą teraz większe straty w porównaniu z ich sytuacją przed ponownym uruchomieniem. Biorąc pod uwagę, że szczyt sezonu letniego zwykle stanowi dużą część rocznych dochodów oraz fakt, że programy tymczasowego bezrobocia dobiegają końca w wielu państwach UE, nie wspominając o silnej presji ze strony linii lotniczych na opłaty lotniskowe, płynność pozostanie przedmiotem nieustannych obaw przez zimę. Wiele portów lotniczych, zwłaszcza mniejszych oraz regionalnych, będzie potrzebować pomocy finansowej. Wymaga to wyjścia poza obecne tymczasowe ramy prawne EU dotyczące pomocy państwa, które wygasają w grudniu przyszłego roku - dodał Jankovec.

W nie lepszej sytuacji są też agencje zarządzające ruchem lotniczym (ANSP). Dlatego chcą bardziej elastycznych zasad i dłuższego terminu wdrożenia infrastruktury. To główne postulaty najważniejszych europejskich agencji zarządzających przestrzenią powietrzną zrzeszonych w Grupie A6 (A6 Alliance). Wspólny apel do Komisji Europejskiej i Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA) jest wynikiem dramatycznej sytuacji branży lotniczej i utratą dochodów europejskich agencji służb ruchu lotniczego. Chcą być gotowe do obsługi ruchu po przywróceniu normalności, tak by w jak największym stopniu wspomagać europejską gospodarkę. Problemy ANSP pojawiły się jak państwa członkowskie Eurocontrol uzgodniły pakiet finansowy, umożliwiający liniom lotniczym odroczenie płatności do 1,1 miliarda euro opłat za kontrolę ruchu lotniczego od lutego do maja, które są należne z tytułu płatności na rzecz europejskiego sektora zarządzania ruchem lotniczym.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Flydubai zdubluje liczbę lotów do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Flydubai zdubluje liczbę lotów do Krakowa

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Paryż: Nowy salon Star Alliance na lotnisku CDG (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Paryż: Nowy salon Star Alliance na lotnisku CDG (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 15 października 2023

Aki 93 – nowa benzyna lotnicza z Warter Fuels

Biznes i przemysł

Aki 93 – nowa benzyna lotnicza z Warter Fuels

inf. pras. 15 października 2023

Zobacz również:

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Rafał Dybiński 28 października 2021

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Biznes i przemysł

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Rafał Dybiński 02 listopada 2020

ACI Europe wzywa do pilnego wsparcia portów i linii lotniczych

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Flydubai zdubluje liczbę lotów do Krakowa

Pasażer i linie lotnicze

Flydubai zdubluje liczbę lotów do Krakowa

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Paryż: Nowy salon Star Alliance na lotnisku CDG (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Paryż: Nowy salon Star Alliance na lotnisku CDG (zdjęcia)

Redakcja/inf. pras. 15 października 2023

Aki 93 – nowa benzyna lotnicza z Warter Fuels

Biznes i przemysł

Aki 93 – nowa benzyna lotnicza z Warter Fuels

inf. pras. 15 października 2023

Zobacz również:

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Rafał Dybiński 28 października 2021

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Biznes i przemysł

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Rafał Dybiński 02 listopada 2020

ACI Europe wzywa do pilnego wsparcia portów i linii lotniczych

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5