Pandemia COVID-19 w dalszym ciągu ma przemożny wpływ na rynek lotniczy oraz turystykę Azji, co potwierdzają majowe dane przewozowe opublikowane przez Zrzeszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku (AAPA).
W maju, wszechobecne na kontynencie kwarantanny oraz ograniczenia w podróżowaniu spowodowały, iż linie lotnicze w regionie przewiozły ogółem jedynie 785 tys. pasażerów, czyli 97,5 proc. mniej niż w maju 2019 r. Gigantyczny spadek popytu (RPK), połączony z 92,5 proc. spadkiem oferowania (ASK), przełożył się na 50,4 proc. spadek średniego poziomy wypełnienia (LF) do poziomu 28,4 proc.
W tym samym czasie popyt na przewozy cargo lotniczego mierzony w tonokilometrach (FTK) spadł o 19 proc. rdr. Ponieważ majowe oferowanie przestrzeni ładunkowej cargo (FATK) spadło o 20,1 proc. rdr., średni współczynnik wypełnienia cargo (FLF) na trasach międzynarodowych nieznacznie wzrósł o 0,9 proc. osiągając poziom 60,9 proc. Stanowi to odbicie obserwowanego w poprzednich miesiącach załamania się oferowania, spowodowanego brakiem dostępności przestrzeni ładunkowej pod pokładami samolotów wykonujących loty pasażerskie.
– Załamanie się popytu na przewozy pasażerskie w maju oraz spadki w wolumenach cargo lotniczego podkreślają niebywałe wyzwanie, z jakim mierzą się linie lotnicze. Ogółem, przewoźnicy lotniczy z regionu przetransportowali większą liczbę pasażerów i cargo niż miesiąc wcześniej. Mimo to prognozy dla branży lotniczej, jak również dla turystyki i handlu, pozostają ponure – powiedział Subhas Menon, dyrektor generalny AAPA.
Zdaniem organizacji, odbudowanie popytu na przewozy lotnicze w Azji może zająć sporo czasu. – Ponieważ niedawne badania opinii konsumentów wskazują na coraz bardziej ostrożne ich podejście do podróży lotniczych, powrót do normalności najprawdopodobniej będzie przebiegał powoli, odzwierciedlając nieprzewidywalność prognoz. Kraje nie wykazują chęci znoszenia restrykcji i w dalszym ciągu nakładają jednostronnie warunki dotyczące podróżowania – dodał Menon.
Zrzeszenie Linii Lotniczych Azji i Pacyfiku po raz kolejny podkreśliło znaczenie koordynacji wysiłków zmierzających do przywrócenia podróży lotniczych na szczeblach rządowych, przebiegającej zgodnie z wytycznymi Aviation Recovery Task Force (CART) przy ICAO, oraz zaoferowało swoje pełne wsparcie w tym procesie.