Po doświadczeniach tego roku, w którym spory handlowe podważyły zaufanie do handlu, co przełożyło się na niższy, niż pierwotnie zakładano, rozwój gospodarczy, linie lotnicze należące do Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych Azji-Pacyfiku (AAPA) są ostrożne w prognozach na 2020 r.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 r., wzrost przewozów pasażerskich w Azji wyhamował do poziomu 4,4 proc. r/r, z poziomu 7,7 proc. r/r odnotowanego w okresie od 1 stycznia do 30 września 2018 r., wynika z danych AAPA. Przewozy cargo w Azji w pierwszych dziewięciu miesiącach roku spadły o 5,8 proc., co w dużej mierze jest następstwem
wojny handlowej toczącej się pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami. Trudny rok w Azji– Wydaje mi się, że musimy być nieco ostrożni. Jeżeli sytuacja okaże się lepsza od przewidywanej, wtedy będziemy gotowi by szybko się dostosować – powiedział Andrew Herdman, dyrektor generalny AAPA w rozmowie z Reutersem po spotkaniu z prezesami linii lotniczych z Azji, które odbyło się w piątek (22.11.) w Kuala Lumpur, gdzie zostało przeniesione po odwołaniu zgromadzenia w Hongkongu. Decyzja o rezygnacji z przeprowadzenia imprezy w Hongkongu tłumaczona była „nieprzewidywalnością” sytuacji w mieście, od miesięcy ogarniętym falą często gwałtownych protestów społecznych.
Napięta sytuacja w Hongkongu spowodowała załamanie się popytu na podróże do tego miasta, przez co kilku przewoźników z Azji zmuszonych było do dokonania znaczących ograniczeń na okres kilku najbliższych tygodni oferowania na lotach w tym kierunku. Właśnie kryzys związany z Hongkongiem, oraz uziemienie boeingów 737 MAX wymieniane są jako główne tegoroczne przeszkody na drodze wzrostu.
Infrastruktura i środowisko wśród najistotniejszych wyzwańWśród najważniejszych wyzwań na nadchodzące lata okres, AAPA wymienia konieczność znaczących inwestycji w infrastrukturę dla lotnictwa oraz systemu zarządzania ruchem lotniczym tak, aby uniknąć powstawania opóźnień. Sporo miejsca Zrzeszenie poświęciło też kwestiom środowiskowym – AAPA wsparła system CORSIA opracowany przez ICAO i zaapelowała do rządów krajów o powszechne implementowanie jego rozwiązań zamiast podejmowania prób duplikowania rozwiązań we własnym zakresie.
Podczas obrad, szefowie linii lotniczych z Azji podejmowali też takie tematy jak cyberbezpieczeństwo, dostępność podróży lotniczych, zasady przyznawania slotów oraz kwestie opodatkowania lotnictwa.
Zjazd szefów linii należących do AAPA był też okazją do ogłoszenia istotnych zmian kadrowych we władzach organizacji. Herdman, dawny prezes Cathay Pacific, który przez 15 lat stał na czele AAPA, zakończy swoją misję w marcu przyszłego roku. Na stanowisku dyrektora generalnego zastąpi go Subhas Menon, przez ponad 35 lat związany z Grupą Singapore Airlines.