Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Midera: Podwyżki opłat rozkładają na porty koszty budowy CPK i lotniska w Radomiu


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-12-15 12:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Port Lotniczy Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Midera: Podwyżki opłat rozkładają na porty koszty budowy CPK i lotniska w Radomiu
fot. PPL
Czy od 1 stycznia 2022 roku wzrosną opłaty nawigacyjne na polskich lotniskach? – Jeśli podwyżka wejdzie w życie, Polska znajdzie się na 4. miejscu w Europe pod względem wysokości opłat dla linii lotniczych. Przed nami będą jedynie Szwajcaria, Węgry i Belgia – argumentuje dr Anna Midera, prezes Portu Lotniczego Łódź.
W sierpniu rząd postanowił podnieść opłaty dla linii lotniczych korzystających z polskiej przestrzeni powietrznej i polskich lotnisk. Podwyżka ma obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku i być znacznie wyższa dla linii korzystających z lotnisk regionalnych, niż z lotniska im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W Warszawie wzrost opłat nawigacyjnych wynosiłby 26 proc. w stosunku do obecnych stawek, a w portach regionalnych aż 70 proc.

Podniesione opłaty miałyby zasilić państwową spółkę Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP), która ma problemy finansowe. Podwyższone mają być:
- terminalowa, czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku
- trasowa, pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego

W październiku, podczas Podkomisji Stałej ds. Transportu Lotniczego, cała branża postulowała, aby budżet państwa przekazał 50 mln zł na PAŻP. Wtedy nie trzeba by było wprowadzać podwyżki opłat. Posłowie opozycji przygotowali poprawkę do budżetu na 2022 roku.

W zeszłym tygodniu, podczas Komisji Finansów Publicznych poprzedzającej głosowanie w Sejmie nad budżetem na 2022 roku, poprawka nie zyskała większości posłów. W miniony wtorek prezes Anna Midera oraz posłowie Dariusz Joński, przewodniczący sejmowej Komisji ds. Lotnictwa oraz Cezary Grabarczyk, były Minister Infrastruktury i wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury mówili o tym na konferencji prasowej.

 – Zaproponowaliśmy rozwiązanie, aby pieniądze na pomoc dla PAŻP były przekazane z budżetu państwa, a nie podatków, czy parapodatków. Złożyliśmy poprawkę do budżetu, ale podczas Komisji Finansów posłowie PiS głosowali przeciwko niej. Jeśli podczas głosowania w Sejmie, a potem w Senacie, nasza poprawka do budżetu nie zyska większości, to będzie oznaczało koniec tanich lotów w Polsce – ostrzegał poseł Dariusz Joński.

– Rozstrzyga się przyszłość sektora lotniczego. Branża lotnicza czeka na wsparcie. Ponieważ poprawka nie uzyskała poparcia, zabiegamy o poparcie jej w ostatecznym głosowaniu w Sejmie podczas przyjmowania budżetu państwa na 2022 rok – wyjaśnił poseł Cezary Grabarczyk.

–  Postulujemy o to, aby właściciel PAŻP, czyli państwo polskie udzieliło pomocy dla Agencji, nad którą sprawuje nadzór. Pomoc w wysokości 50 mln zł pozwoliłaby pozostawić opłaty na tym samym poziomie. Taka pomoc stanowiłaby również pośrednie wsparcie dla wszystkich lotnisk, które muszą same radzić sobie ze skutkami pandemii. Przypomnę, dla porównania, że w ubiegłym roku tylko jedno lotnisko im. Chopina w Warszawie otrzymało łącznie od państwa, swojego właściciela, 126 mln zł pomocy. Pomoc w wysokości 50 mln służyła by całej branży, a nie wyłącznie jednemu podmiotowi – przekonywała dr Anna Midera.

Prezes lotniska w Łodzi zwróciła uwagę, że jeśli poprawka do budżetu nie zyska większości, stawki opłat terminalowych na warszawskim lotnisku będą teraz dwuipółkrotnie niższe, niż na pozostałych lotniskach. – Podwyższanie opłat dla linii lotniczych w trakcie wręcz apokaliptycznego kryzysu dla branży, jest oburzające. Absolutnym minimum powinno być cięcie kosztów, a nie podnoszenie opłat – apelowała Midera.

– Nowe propozycje opłat terminalowych (70 proc. wyższe) rozkładają na porty regionalne i linie przyszłe koszty związane z budową CPK czy lotniska w Radomiu - dlatego są tak wysokie. Nie uwzględniają konieczności szukania oszczędności w okresie kryzysu – podkreśliła Midera i zwróciła uwagę, że jeśli w 2022 roku podwyżka wejdzie w życie, Polska znajdzie się na 4. miejscu w Europe pod względem wysokości opłat dla linii lotniczych. Przed nami będą jedynie Szwajcaria, Węgry i Belgia. –  Niemcy, kraj w którym siła nabywcza pieniądza drastycznie różni się od tej w Polsce, znajdują się dopiero na 10. miejscu – zaznaczyła prezes lotniska.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
British Airways grożą cięciem połączeń z Heathrow. Powodem podwyżki opłat

Biznes i przemysł

British Airways grożą cięciem połączeń z Heathrow. Powodem podwyżki opłat

Rafał Dybiński 23 listopada 2021

ACI do IATA: Lotniska też ucierpiały w pandemii

Prawo i polityka

ACI do IATA: Lotniska też ucierpiały w pandemii

simetra 06 października 2021

 

Modernizacja torowiska w Katowicach Załężu

Infrastruktura i lotniska

Modernizacja torowiska w Katowicach Załężu

13 sierpnia 2022

Czytali Maciej i Tomasz Knapikowie

Pasażer i linie lotnicze

Czytali Maciej i Tomasz Knapikowie

13 sierpnia 2022

Hyperloop w Bawarii

Biznes i przemysł

Hyperloop w Bawarii

13 sierpnia 2022

Air New Zealand: B777 zamienią piaski Mojave na latanie

Pasażer i linie lotnicze

Air New Zealand: B777 zamienią piaski Mojave na latanie

13 sierpnia 2022

Emirates zmodernizują 120 samolotów

Biznes i przemysł

Emirates zmodernizują 120 samolotów

13 sierpnia 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5