Partner serwisu
Prawo i polityka

100 mld dolarów pomocy dla lotnictwa na świecie. LOT też potrzebuje wsparcia! (raport)

Dalej Wstecz
Autor:

simetra

Data publikacji:
20-05-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ZDG TOR/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
100 mld dolarów pomocy dla lotnictwa na świecie. LOT też potrzebuje wsparcia! (raport)
Fot. Piotr Bożyk
Linie lotnicze mogą stracić przez pandemię koronawirusa ponad 400 mld USD. Jak dotąd państwa zapowiedziały pomoc na poziomie przekraczającym 100 mld USD. Nie wiemy jeszcze, jaka będzie skala wsparcia dla LOT, ale w takich okolicznościach jest ona niezbędna. Zobaczcie dlaczego!

Pandemia koronawirusa sprawiła, że światowa gospodarka znalazła się w recesji. Jako pierwsze ucierpiały firmy z sektora lotniczego, które musiały zredukować niemal do zera liczbę wykonywanych operacji lotniczych. IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) szacowała w kwietniu, że same linie lotnicze utracą w tym roku ponad 314 mld USD przychodów. Zapewne będzie to kwota bliższa 400 mld USD.

Ponad 100 mld USD pomocy dla lotnictwa na świecie

Wiele państw doceniając strategiczną rolę sektora lotniczego oraz jego ogromną rolę w gospodarce zdecydowały się na udzielenie pomocy publicznej. Na wielomiliardowe wsparcie mogą liczyć najwięksi przewoźnicy ze Stanów Zjednoczonych oraz tacy światowi giganci jak Singapore Airlines, Lufthansa czy Air France-KLM. W Europie pomoc otrzyma większość przewoźników. Brak wsparcia może oznaczać zakończenie działalności lub przejęcie przez inny silniejszy podmiot. Skala dofinansowania będzie się przekładała na szanse konkurencyjne w przyszłości.

– Rządy na całym świecie zdecydowały się na udzielenie wsparcia finansowego liniom lotniczym – w przypadku największych firm przekracza ono 10 mld USD. Taka skala pomocy uzasadniona jest rolą jaką sektor lotniczy odgrywa w gospodarce. Wsparcie przewoźników i ich szybki powrót do latania pociąga za sobą poprawę sytuacji nie tylko bezpośredniego otoczenia (lotniska, handling, obsługa techniczna, dostawcy paliw, zarządzanie przestrzenią powietrzną), ale także szerszego otoczenia biznesowego od operatorów hoteli przez dostawców usług IT czy centra telefoniczne. To setki tysięcy miejsc pracy. W Polsce ewentualne wsparcie LOT także będzie miało daleko idące pozytywne skutki dla wielu sektorów gospodarki – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

LOT czeka na zasady wsparcia

Wsparcie lotnictwa jest więc wtłaczaniem środków w cały ekosystem gospodarczy, ale nie to jest najważniejsze. Spółki, które nie otrzymają wsparcia ze strony swoich państw będą miały większe trudności z wyjściem z kryzysu a ich pozycja konkurencyjna w przyszłości może ulec znacznemu pogorszeniu. Trudno będzie bowiem walczyć o klienta z podmiotem, który zyskał wielomiliardowe wsparcie od państwa.

– Komisja Europejska wdrożyła zasady liberalizujące podejście do udzielania liniom lotniczym pomocy publicznej. To rzecz jasna dobry ruch, bo europejskie lotnictwo nie mogło stać na straconej pozycji w sytuacji, gdy na innych kontynentach wsparcie takie zaczęło płynąć szerokim strumieniem. W wielu przypadkach wykracza ono poza problemy zrodzone przez koronawirus dając przewoźnikom mocniejszy punkt odbicia po zakończeniu pandemii, uwzględniający nawet możliwości akwizycji innych linii. Brak wsparcia dla LOT mógłby zaprzepaścić ostanie lata dynamicznego rozwoju przewoźnika – podkreśla Furgalski.

Wiemy, że prace nad programem wspierającym PLL LOT już trwają. Kila dni temu Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych, mówił o tym, że szacowana jest wielkość potencjalnego wsparcia. Rozwiązanie ma zostać wypracowane wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju. Pewną wskazówką co do wielkości wsparcia mogą być koszty miesięczne na poziomie ok. 200 mln zł jakie ponosi narodowy przewoźnik.

Zachęcamy do zapoznania się z raportem ZDG TOR pokazującym rolę lotnictwa w gospodarce oraz skalę globalnej pomocy dla branży, które przekroczy 100 mld USD. Raport ZDG TOR Pomoc publiczna dla linii lotniczych w czasie pandemii jest już do pobrania!
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koleje Czeskie z umową na obsługę linii Praga - Gdynia

Pasażer i linie lotnicze

Koleje Czeskie z umową na obsługę linii Praga - Gdynia

Michał Szymajda 05 listopada 2023

Grupa eSky i AEGEAN stawiają na wersję “Direct Connect” NDC w modelu sprzedaży detalicznej

Pasażer i linie lotnicze

Cubana de Aviación przywraca do służby stare tupolewy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Pozostałe z wątku:

Koleje Czeskie z umową na obsługę linii Praga - Gdynia

Pasażer i linie lotnicze

Koleje Czeskie z umową na obsługę linii Praga - Gdynia

Michał Szymajda 05 listopada 2023

Grupa eSky i AEGEAN stawiają na wersję “Direct Connect” NDC w modelu sprzedaży detalicznej

Pasażer i linie lotnicze

Cubana de Aviación przywraca do służby stare tupolewy

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5