– Nigdy nie było żadnych wątpliwości co do projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a jedynie wymiana uwag co do zapisów. Od samego początku popieraliśmy ten projekt i będziemy go popierać. CPK to jest nasza przyszłość i musi powstać – mówi w rozmowie z portalem Rynek Lotniczy minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk.
Projekt powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego od końca września czeka na swoją kolej w harmonogramie obrad Rady Ministrów. Nieoficjalnie mówiło się, że
opóźnienie spowodowane jest konfliktem między Mikołajem Wildem, pełnomocnikiem projektu a Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa. Kością niezgody miała być wizja rozbudowy sieci kolejowej i kwestia
powstania Kolei Dużych Prędkości.
W rozmowie z Rynkiem Lotniczym minister Andrzej Adamczyk zaprzeczył jednak tym doniesieniom. – Nigdy nie było żadnych wątpliwości związanych z projektem CPK, a jedynie wymiana uwag co do zapisów. Od samego początku popieraliśmy projekt i będziemy go popierać. W przestrzeni publicznej nie powinny występować sformułowania, że istnieje jakiś problem czy spór – mówił szef MIB-u.
Jak dodał, przygotowane przez Mikołaja Wilda dokumenty zostały przeanalizowane przez ekspertów z MIB-u, a zespołem kierował podsekretarz Andrzej Bittel, odpowiedzialny za kolej. Adamczyk dodał, że z projektem CPK zapoznali się również drogowcy oraz pracownicy departamentu lotnictwa, a także podsekretarz Kazimierz Smoliński.
– Konsultacje się zakończyły i nie ma żadnych rozbieżności odnośnie tego, jaki jest ostateczny kształt tego dokumentu. Projekt był konsultowany także z wojskiem, czyli Ministerstwem Obrony Narodowej i innymi resortami. Oczywiście najwięcej tematów było po stronie MIB-u, co jest naturalne – stwierdził Andrzej Adamczyk.
Minister infrastruktury potwierdził, że projekt CPK powinien w najbliższym czasie trafić do harmonogramu obrad Rady Ministrów. – Wszystko zależy od tego jak zostaną ułożone prace w KPRM-ie, myślę, że niezwłocznie. Należy się spodziewać, że niebawem, może nawet w przyszłym tygodniu – powiedział Rynkowi Lotniczemu.
Niedawno poznaliśmy już
lokalizację megalotniska – na miejsce realizacji wyznaczona została gmina Baranów. Pierwszy terminal CPK jest szykowany
na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Wartość lotniska wyceniana jest na 35 mld zł.
Do tej pory nie poznaliśmy natomiast możliwego sposobu finansowania Centralnego Portu Komunikacyjnego, jak jednak twierdzi pełnomocnik inwestycji, Mikołaj Wild – kwestia ekonomiczna nie jest obecnie powodem do zmartwień. Ewentualnym współinwestorem mogą być chińscy partnerzy, którzy zadeklarowali swoje wstępne zainteresowanie projektem.