Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Wild: Port Solidarność to serce nowego systemu kolejowego


Wstecz Dalej

Autor:

Leonard Dolecki

Data publikacji:
2017-09-22 13:41
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wild: Port Solidarność to serce nowego systemu kolejowego
fot. Unsplash/ Goh Rhy Yan
– Port Solidarność, z którego pierwszy samolot poleci w połowie 2027 roku, to największy projekt infrastrukturalny w powojennej Polsce. Takim projektami była Gdynia oraz Centralny Okręg Przemysłowy – mówił podczas konferencji prasowej Mikołaj Wild pełnomocnik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Skupił się on w dużej mierze na aspekcie kolejowym inwestycji. Dodatkowo dziś KPRM poinformowała, że koszt budowy CPK zamknie się w 35 mld zł.
CPK jako inwestycja kolejowo lotnicza

Jak dziś podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – łączny koszt realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego przy założeniu najszerszego zakresu prac będzie wynosił od 30,9 do 34,9 mld zł.

Jednak podczas konferencji prasowej Mikołaj Wild szeroko wypowiedział się o innych inwestycjach powiązanych z CPK. Zdecydowana większość z nich dotyczy kolei. Cały projekt zakłada dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 2027 roku i zamknie w 35 mld zł (w tym: 16-19 mld zł komponent lotniczy, 8-9 mld zł kolej i 6,87 mld zł drogi). Drugi dotyczy już tylko dalszej rozbudowy sieci kolejowej. Ma on potrwać do 2035 roku i kosztować 23 mld zł. W tym mają zawierać się projekty komplementarne.

– Port solidarność początkowo będzie węzłem doklejonym do Warszawy, ale później będzie to najważniejszy węzeł w Polsce. W 15 minut dojedziemy stamtąd do Warszawy, w 25 minut do Łodzi, w 1 godzinę i 15 minut do Krakowa i Katowic, a w 2 godziny do Gdańska – zapowiedział rządowy pełnomocnik.

W ramach pierwszych 8-9 mld zł na kolej wybudowany ma zostać węzeł kolejowy oraz trasa KDP według studiu wykonalności, które już przeprowadzono, czyli Warszawa – Łódź. Dodatkowo w ten system włączona ma zostać centralna magistrala kolejowa.

Jak wybudować Port Solidarność?

Pojawił się również temat finansowania projektu. – W przypadku CPK mówimy o dwóch przedsięwzięciach. Pierwsze z nich jest nastawione na zysk bo na portach lotniczych się zarabia. Mamy wiążące oferty współpracy w tej sprawie i tu o finansowanie się nie martwimy – powiedział Wild – Jednak ciężar inwestycji w infrastrukturę dostępową będzie musiało na siebie brać państwo. Należy tu zaznaczyć, że Unia Europejska w znacznym stopniu wspomaga inwestycje kolejowe i w tym kierunku chcemy partycypować – dodał.

Zapytany o realizację inwestycji Mikołaj Wild zapowiedział powołanie spółki specjalnego przeznaczenia. W przypadku infrastruktury kolejowej nie było sprecyzowanej odpowiedzi. – O tym jakie podmioty wybudują sieć kolejową jeszcze nie podjęliśmy decyzji. Polskie Linie Kolejowe są jednym z wariantów – powiedział pełnomocnik.

Lotnisko w Baranowie

Jako lokalizacja nowego Portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, pełnomocnik rządu podaje Stanisławów w gminie Baranów w województwie Mazowieckim. Prace przygotowawcze mają trwać do 2019 roku, a później mają ruszyć prace budowlane. Obecnie trwają prace nad specustawą dotyczącą portu. Dodatkowo w przyszłym tygodniu Mikołaj Wild ma przedstawić projekt uchwały na mocy, której zostanie zatwierdzona koncepcja budowy CPK.

– Przygotujemy ofertę godziwych odszkodowań dla wysiedlonych, a dla osób, które nie będą chciały się przenieść jesteśmy gotowi wybudować nowy Stanisławów – zadeklarował Wild. Według niego w miejscu CPK powstanie ostatecznie zupełnie nowe miasto.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Będzie łatwiej planować duże inwestycje, w tym CPK

Prawo i polityka

Będzie łatwiej planować duże inwestycje, w tym CPK

Elżbieta Pałys 22 września 2017

Maciej Król: Do czasu powstania CPK potrzebny jest warszawski duoport

Pasażer i linie lotnicze

Maciej Król: Do czasu powstania CPK potrzebny jest warszawski duoport

Michał Szymajda 21 września 2017

Tomasz Siembida: Projekt CPK jest obarczony dużym ryzkiem

Infrastruktura i lotniska

Tomasz Siembida: Projekt CPK jest obarczony dużym ryzkiem

Emilia Derewienko 21 września 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5