Nowe badania dotyczące taryf lotniczych pokazują, że opłaty lotniskowe nie wpływają na ceny biletów. Zdaniem ACI Europe wyzwaniem nie są więc same opłaty, ale konsolidacja linii lotniczych, co bezpośrednio przekłada się na coraz mniejszą konkurencyjność rynku.
Badanie zatytułowane "Identyfikacja czynników wpływających na ceny biletów lotniczych" opracowane przez firmę ICF, zostało zlecone przez ACI Europe w celu uzyskania niezależnej analizy rzeczywistych czynników wpływających na ceny biletów lotniczych.
Badania przeprowadzono w wyniku zarzutów niektórych linii lotniczych, które twierdzą, że obniżenie opłat lotniskowych na lotniskach miałoby bezpośrednie przełożenie na obniżenie cen biletów lotniczych.
– ICF stwierdza, że opłaty lotniskowe wpływają na zachowanie linii lotniczych, gdy chodzi o to, gdzie rozwijać swoją sieć połączeń, ale nie ma to przełożenia na ceny biletów lotniczych – twierdzi wiceprezes ICF, Kata Cserep.
Rywalizacja na trasach ma kluczowe znaczenie
– W badaniu bardzo wyraźnie podkreślono, że głównymi wyznacznikami cen biletów jest podstawowy popyt i ceny oferowane przez konkurencję na danej trasie – stwierdził prezes ACI Europe i dyrektor generalny lotniska w Monachium. – Oznacza to, że linie lotnicze zawsze będą dążyć do wykorzystania swojej siły cenowej, niezależnie od kosztów świadczenia usługi.
Analiza ICF stwierdza, że statyczny charakter opłat lotniskowych, które są ustalane z dużym wyprzedzeniem i nie zmieniają się przez dłuższy czas, kontrastuje z niezwykle dynamicznymi technologiami cenowymi stosowanymi przez linie lotnicze do ustalania cen biletów.
Według ACI Europe powoduje to stałe i znaczące wahania cen biletów, które mogą sięgać nawet 700 proc. w przypadku tego samego produktu.
Konsolidacja linii lotniczych
Przykładowe wyszukiwania przeprowadzone w ramach badania wykazały również, że ceny biletów na monopolowych trasach lotniczych są stale droższe, niż ceny na trasach obsługiwanych przez dwie lub więcej konkurencyjnych linii lotniczych – kolejny dowód na rozłączenie opłat lotniskowych i taryf lotniczych.
Ponieważ w nadchodzących latach konsolidacja linii lotniczych ma w Europie nadal postępować, badanie ICF zapewnia wgląd w ryzyko związane z coraz mniejszą liczbą linii lotniczych na rynku.
Zgodnie z przewidywaniami zapotrzebowanie na transport lotniczy w Europie będzie nadal rosło, a prognozy ACI pokazują wzrost ruchu pasażerskiego na europejskich lotniskach z 1,93 mld podróżnych obsłużonych w 2015 r. do 4,78 mld w 2040 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.