Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

ACI Europe uważa łączność lotniczą za niezbędną dla spójności regionalnej Europy


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2019-05-24 09:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

ACI Europe uważa łączność lotniczą za niezbędną dla spójności regionalnej Europy
fot. Kraków Airport
Nie można zaprzeczyć, że aby rozwijać turystykę, przyciągać inwestycje i tworzyć lokalne miejsca pracy, sprawnie działające lotniska regionalne są koniecznością – to wniosek płynący z 12. dorocznej konferencji ACI Europe Regional Airports.
Ruch na niebie stale rośnie

Regionalne lotniska Europy zebrały się w Krakowie na 12. dorocznej konferencji regionalnych portów lotniczych ACI Europe. Wydarzenie, którego gospodarzem jest krakowskie lotnisko, było okazją do przeglądu warunków handlowych i omówienia wyzwań stojących przed rozwojem łączności lotniczej oraz rozwoju spójności regionalnej i integracji społecznej.

W ciągu ostatnich 10 lat regionalne lotniska w Europie przyjęły dodatkowo 251 milionów pasażerów – więcej niż roczny ruch trzech najbardziej ruchliwych portów lotniczych w Europie (Londyn – Heathrow, Paris – CDG i Amsterdam – Schiphol).

Dzięki proaktywnym strategiom rozwoju tras obejmującym zachęty i rabaty dla linii lotniczych oraz konkurowaniu z innymi portami lotniczymi w całej Europie o bezpośrednie połączenia lotnicze zwiększyły one bezpośrednią łączność swoich społeczności o 28,8 procent od 2014 roku.

– Regionalne porty lotnicze to niezbędne, a w większości przypadków niezastąpione, motory regeneracji i rozwoju gospodarczego – skomentował Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

– Jako największy regionalny port lotniczy w Polsce, obsługujący obecnie ponad siedem milionów pasażerów rocznie, Kraków Airport był zachwycony możliwością organizacji tegorocznej konferencji. W związku z naszą ciężką pracą na rzecz rozwoju łączności lotniczej w regionie w ciągu ostatnich pięciu lat prawie podwoiliśmy liczbę usług lotniczych i połączeń. Teraz krakowskie lotnisko oferuje ponad 130 bezpośrednich tras. Nasze bezwzględne skupienie się na poprawie łączności w naszym regionie zaowocuje 39 nowymi połączeniami w 2019 r., pomagając nam zapewnić solidny 17-procentowy roczny wzrost ruchu pasażerskiego – skomentował Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Regionalne porty w obliczu rentowności

Jednak chociaż regionalne porty lotnicze przynoszą niezaprzeczalne korzyści swoim społecznościom, stoją również przed poważnymi wyzwaniami. Dla wielu regionalnych portów lotniczych w Europie zrównoważone rozwój nadal jest przedmiotem troski – zwłaszcza w czasie, gdy Komisja Europejska dokonuje przeglądu wytycznych w sprawie pomocy państwa. Sześćdziesiąt jeden procent lotnisk obsługujących mniej niż pięć milionów pasażerów rocznie przynosi straty – odsetek ten wzrasta do 71 procent w przypadku lotnisk obsługujących mniej niż milion pasażerów.

– Poziomy ruchu w dużej mierze kształtują profile kosztów i przychodów lotnisk, a tym samym bezpośrednio wpływają na rentowność. Mniejsze regionalne porty lotnicze są wyraźnie w niekorzystnej sytuacji. Brakuje im efektu skali i ponoszą znaczne koszty, a także generują niższe przychody komercyjne niż większe porty lotnicze. Są to czynniki strukturalne, o których Komisja będzie musiała pamiętać podczas przeglądu wytycznych dotyczących pomocy państwa – powiedział Jankovec.

Ekologizacja transportu lotniczego

W następstwie raportu ONZ IPCC opublikowanego w październiku 2018 r. wpływ transportu lotniczego na zmiany klimatyczne stał się przedmiotem intensywnej analizy. Sprawozdanie wzywa do podjęcia pilnych działań w celu ograniczenia globalnego ocieplenia, zgodnie z celami porozumienia paryskiego.

– Nie ma wątpliwości, że lotnictwo wspólnie musi podnieść poprzeczkę, jeśli chodzi o działania na rzecz klimatu. Choć opodatkowanie lotnictwa w celu ograniczenia popytu wydaje się prostym rozwiązaniem dla niektórych, w rzeczywistości niewiele robi, jeśli w ogóle, w sprawie dekarbonizacji transportu lotniczego. Miałoby to w efekcie przede wszystkim wpływ na łączność regionalną, szkodząc mniejszym społecznościom i obywatelom o niższych dochodach w całej Europie – skomentował Jankovec.

– Opodatkowanie lotnictwa rodzi poważne problemy z nierównością społeczną i terytorialną – to tematy, które obecnie napędzają publiczne debaty i politykę w całej Europie. Takie postępowanie faktycznie zakwestionowałoby podstawowe cele UE w zakresie wspierania spójności i integracji gospodarczej. Jest nieuniknionym faktem, że cele te opierają się na przystępnej i szerokiej łączności lotniczej. Wyzwanie związane z ekologizacją lotnictwa zasługuje na coś więcej. Trzeba się nim zająć w skuteczny i całościowy sposób – podsumował dyrektor ACI Europe.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Europejskie lotniska ze wzrostem. Problemem jest niewystarczająca infrastruktura

Infrastruktura i lotniska

Europejskie lotniska ze wzrostem. Problemem jest niewystarczająca infrastruktura

Justyna Urbaniak 10 lutego 2019

Co drugie lotnisko w Europie ponosi straty

Infrastruktura i lotniska

Co drugie lotnisko w Europie ponosi straty

Justyna Urbaniak 06 lutego 2019

ACI Europe: Ruch na europejskich lotniskach rośnie

Pasażer i linie lotnicze

ACI Europe: Ruch na europejskich lotniskach rośnie

Justyna Urbaniak 26 sierpnia 2018

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5