Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

ACI Europe uważa łączność lotniczą za niezbędną dla spójności regionalnej Europy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
ACI Europe uważa łączność lotniczą za niezbędną dla spójności regionalnej Europy
fot. Kraków Airport
Nie można zaprzeczyć, że aby rozwijać turystykę, przyciągać inwestycje i tworzyć lokalne miejsca pracy, sprawnie działające lotniska regionalne są koniecznością – to wniosek płynący z 12. dorocznej konferencji ACI Europe Regional Airports.

Ruch na niebie stale rośnie

Regionalne lotniska Europy zebrały się w Krakowie na 12. dorocznej konferencji regionalnych portów lotniczych ACI Europe. Wydarzenie, którego gospodarzem jest krakowskie lotnisko, było okazją do przeglądu warunków handlowych i omówienia wyzwań stojących przed rozwojem łączności lotniczej oraz rozwoju spójności regionalnej i integracji społecznej.

W ciągu ostatnich 10 lat regionalne lotniska w Europie przyjęły dodatkowo 251 milionów pasażerów – więcej niż roczny ruch trzech najbardziej ruchliwych portów lotniczych w Europie (Londyn – Heathrow, Paris – CDG i Amsterdam – Schiphol).

Dzięki proaktywnym strategiom rozwoju tras obejmującym zachęty i rabaty dla linii lotniczych oraz konkurowaniu z innymi portami lotniczymi w całej Europie o bezpośrednie połączenia lotnicze zwiększyły one bezpośrednią łączność swoich społeczności o 28,8 procent od 2014 roku.

– Regionalne porty lotnicze to niezbędne, a w większości przypadków niezastąpione, motory regeneracji i rozwoju gospodarczego – skomentował Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI Europe.

– Jako największy regionalny port lotniczy w Polsce, obsługujący obecnie ponad siedem milionów pasażerów rocznie, Kraków Airport był zachwycony możliwością organizacji tegorocznej konferencji. W związku z naszą ciężką pracą na rzecz rozwoju łączności lotniczej w regionie w ciągu ostatnich pięciu lat prawie podwoiliśmy liczbę usług lotniczych i połączeń. Teraz krakowskie lotnisko oferuje ponad 130 bezpośrednich tras. Nasze bezwzględne skupienie się na poprawie łączności w naszym regionie zaowocuje 39 nowymi połączeniami w 2019 r., pomagając nam zapewnić solidny 17-procentowy roczny wzrost ruchu pasażerskiego – skomentował Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

Regionalne porty w obliczu rentowności

Jednak chociaż regionalne porty lotnicze przynoszą niezaprzeczalne korzyści swoim społecznościom, stoją również przed poważnymi wyzwaniami. Dla wielu regionalnych portów lotniczych w Europie zrównoważone rozwój nadal jest przedmiotem troski – zwłaszcza w czasie, gdy Komisja Europejska dokonuje przeglądu wytycznych w sprawie pomocy państwa. Sześćdziesiąt jeden procent lotnisk obsługujących mniej niż pięć milionów pasażerów rocznie przynosi straty – odsetek ten wzrasta do 71 procent w przypadku lotnisk obsługujących mniej niż milion pasażerów.

– Poziomy ruchu w dużej mierze kształtują profile kosztów i przychodów lotnisk, a tym samym bezpośrednio wpływają na rentowność. Mniejsze regionalne porty lotnicze są wyraźnie w niekorzystnej sytuacji. Brakuje im efektu skali i ponoszą znaczne koszty, a także generują niższe przychody komercyjne niż większe porty lotnicze. Są to czynniki strukturalne, o których Komisja będzie musiała pamiętać podczas przeglądu wytycznych dotyczących pomocy państwa – powiedział Jankovec.

Ekologizacja transportu lotniczego

W następstwie raportu ONZ IPCC opublikowanego w październiku 2018 r. wpływ transportu lotniczego na zmiany klimatyczne stał się przedmiotem intensywnej analizy. Sprawozdanie wzywa do podjęcia pilnych działań w celu ograniczenia globalnego ocieplenia, zgodnie z celami porozumienia paryskiego.

– Nie ma wątpliwości, że lotnictwo wspólnie musi podnieść poprzeczkę, jeśli chodzi o działania na rzecz klimatu. Choć opodatkowanie lotnictwa w celu ograniczenia popytu wydaje się prostym rozwiązaniem dla niektórych, w rzeczywistości niewiele robi, jeśli w ogóle, w sprawie dekarbonizacji transportu lotniczego. Miałoby to w efekcie przede wszystkim wpływ na łączność regionalną, szkodząc mniejszym społecznościom i obywatelom o niższych dochodach w całej Europie – skomentował Jankovec.

– Opodatkowanie lotnictwa rodzi poważne problemy z nierównością społeczną i terytorialną – to tematy, które obecnie napędzają publiczne debaty i politykę w całej Europie. Takie postępowanie faktycznie zakwestionowałoby podstawowe cele UE w zakresie wspierania spójności i integracji gospodarczej. Jest nieuniknionym faktem, że cele te opierają się na przystępnej i szerokiej łączności lotniczej. Wyzwanie związane z ekologizacją lotnictwa zasługuje na coś więcej. Trzeba się nim zająć w skuteczny i całościowy sposób – podsumował dyrektor ACI Europe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

inf. pras. PPL/Lotnisko Warszawa-Radom 09 lutego 2024

Polskie Lotniska 2023. Rekordowe 52,4 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

inf. pras. 07 lutego 2024

Zobacz również:

Spotkanie zarządu ACI EUROPE z udziałem przedstawicielki KE

Infrastruktura i lotniska

Spotkanie zarządu ACI EUROPE z udziałem przedstawicielki KE

inf. pras. 25 października 2023

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Rafał Dybiński 28 października 2021

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Biznes i przemysł

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Rafał Dybiński 02 listopada 2020

Pozostałe z wątku:

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Warszawa-Radom: 7 tys. pasażerów w styczniu

inf. pras. PPL/Lotnisko Warszawa-Radom 09 lutego 2024

Polskie Lotniska 2023. Rekordowe 52,4 mln pasażerów

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Lublin partnerem WSEI

inf. pras. 07 lutego 2024

Zobacz również:

Spotkanie zarządu ACI EUROPE z udziałem przedstawicielki KE

Infrastruktura i lotniska

Spotkanie zarządu ACI EUROPE z udziałem przedstawicielki KE

inf. pras. 25 października 2023

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Pasażer i linie lotnicze

Nowy prezes ACI Europe. Marin zastąpił Lammersa

Rafał Dybiński 28 października 2021

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Biznes i przemysł

ACI Europe: 193 porty zagrożone bankructwem

Rafał Dybiński 02 listopada 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5