Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)


Wstecz Dalej

Autor:

Mateusz Kieruzal

Data publikacji:
2022-08-19 15:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
wiz. Imigo
Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
Zurych: Pierwszy na świecie terminal z drewna (wizualizacje)
Port lotniczy w Zurychu zamierza wybudować nowy lotniskowy terminal, który będzie wykonany głównie przy użyciu drewna. Zwycięski projekt „Raumfachwerk” zespołu planistycznego składającego się z BIG, HOK i 10:8 Architekten zostanie zbudowany w dużej mierze z drewna i wyznaczy nowe standardy w zakresie zrównoważonych budynków terminalowych. Nowy-stary terminal A wraz z wieżą kontroli lotów będzie budowany w ciągu najbliższych 10 lat. Koszt inwestycji, w nową wieżę i budynek terminala, wyniesie około 700 mln franków szwajcarskich.
Lotnisko w Zurychu od prawie 75 lat łączy Szwajcarię ze światem. Ponieważ wymagania dotyczące operacji lotniczych stale się zmieniają, a budynki lotniskowe się starzeją i muszą być również stale odnawiane, rozbudowywane lub wymieniane. Terminal 2 przeszedł gruntowny remont, który zakończył się w 2015 roku, a system sortowania bagażu został w tym roku odnowiony i rozbudowany. Władze lotniska w Zurychu zdecydowały, że po ponad 35 latach eksploatacji terminal A należy odnowić. Budowa nowego terminala A ma się rozpocząć w 2030 roku. Koszt inwestycji, w nową wieżę i budynek terminala, wyniesie około
700 mln franków szwajcarskich.

Podobne projekty wykorzystania drewna przy budowie terminala zostały wykorzystane przy rozbudowie terminala w porcie lotniczym Oslo-Gardermoen oraz Cebu na Filipinach. Filipińskie lotnisko było pierwsze w Azji, które zaczęło patrzeć na zrównoważony rozwój i z tego powodu dach terminala został stworzony z drewna. Szwajcarski projekt jest jednak pionierski, gdyż cały budynek terminala będzie zbudowany przy wykorzystaniu szlachetnego materiału.

Jedenastoosobowe jury z różnych dziedzin, któremu przewodniczył architekt Harry Gugger z Bazylei, było pod największym wrażeniem projektu „Raumfachwerk” – jednego z dziesięciu zgłoszonych wizualizacji. Lotnisko w Zurychu wybuduje największy na świecie terminal lotniskowy, który zostanie zbudowany głównie z drewna. – Projekt „Raumfachwerk” był najbardziej imponujący, w szczególności pod względem zrównoważenia wpływu na środowisko, operacji i aspektów ekonomicznych, a także w zakresie urbanistyki i architektury – powiedział Andreas Schmid, prezes zarządu zuryskiego portu lotniczego.

Zwycięski projekt

Zwycięski projekt „Raumfachwerk” na czele, którego stał znany architekt - Bjarke Ingels to współpraca wielu firm. Oprócz pracowni architektonicznej BIG z siedzibą w Kopenhadze i Nowym Jorku, w skład weszła firma HOK z USA, która specjalizuje się w budynkach lotniskowych i zrealizowała już wiele projektów, głównie w dużych portach lotniczych na całym świecie, a także architekci z zuryskiej pracowni 10:8 z Zurychu, która była odpowiedzialna m.in. za remont stacji kolejowej Oerlikon w szwajcarskiej stolicy.

Częścią zespołu projektowego była także międzynarodowa firma inżynieryjno-konsultingowa Buro Happold, która ma duże doświadczenie w budowie lotnisk. Za projekt drewnianej konstrukcji odpowiadała spółka Pirmin Jung, szwajcarska firma inżynieryjna specjalizująca się w drewnianych konstrukcjach.

Drewniana konstrukcja terminala

Nowy Terminal A zostanie zbudowany w dużej mierze z recyklingowego jak i lokalnie występującego drewna – co jest wyjątkowym pomysłem w przypadku terminalu o tak dużej wielkości. Na całej powierzchni dachu nowego terminalu i jego podstawy będą rozmieszczone panele fotowoltaiczne, które pokryją około dwóch trzecich rocznego zapotrzebowania terminala na energię elektryczną Nowy budynek wniesie zatem znaczący wkład w ambitną strategię redukcji emisji dwutlenku węgla założoną przez zarząd zuryskiego portu lotniczego.

– W przypadku nowego Terminalu A lotniska w Zurychu staraliśmy się sprostać globalnemu wyzwaniu redukcji CO2, za pomocą najprostszego możliwego rozwiązania: ramy przestrzennej wykonanej z drewna litowego będącej strukturą przestrzenną. Jest to projekt architektoniczny cechujący się wielką organizacją. Jest prosty, ale wyrazisty – zakorzeniony w tradycji i oddany innowacjom – ucieleśnia kulturowe i naturalne elementy szwajcarskiej architektury – stwierdza Bjarke Ingels, architekt, założyciel i dyrektor pracowni architektonicznej BIG.

Zaprojektowany terminal ma zapewnić pasażerom lepsze wrażenia w trakcie oczekiwania na lot, lepszy widok na płytę lotniska, który będzie możliwy dzięki instalacji dużych okien, a także poczekalniom przy bramkach odlotowych, które będą przestrzenne. Poszerzona zostanie również oferta handlowa i kulinarna. Krótki czas potrzebny do dotarcia do bramki z obiektów gastronomicznych, doceniany obecnie przez pasażerów na lotnisku w Zurychu, zostanie utrzymany, a także ulepszony.

Podczas budowy nowego terminala obecny terminal A będzie nadal funkcjonował, ponieważ około jedna trzecia wszystkich operacji zuryskiego lotniska tam się odbywa. Nowy pirs zostanie zbudowany na północ od obecnego terminala. W momencie oddania operacje lotnicze zostaną bezproblemowo przeniesione, a obecnie wykorzystywany przez linie i pasażerów budynek zostanie zdemontowany.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Pociągi zastąpią samoloty Swiss na trasie Zurych – Lugano

Infrastruktura i lotniska

Pociągi zastąpią samoloty Swiss na trasie Zurych – Lugano

Artur Bogdanowicz 11 października 2019

Lotnisko w Zurychu chce kupić lotnisko w Viracopos

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Zurychu chce kupić lotnisko w Viracopos

Justyna Urbaniak 21 listopada 2018

Na lotnisku w Zurychu uruchomiono nową halę kontroli paszportowej

Infrastruktura i lotniska

Na lotnisku w Zurychu uruchomiono nową halę kontroli paszportowej

Justyna Urbaniak 02 czerwca 2018

 

Problemy Polaków w 1. klasie Deutsche Bahn

Pasażer i linie lotnicze

Problemy Polaków w 1. klasie Deutsche Bahn

28 września 2022

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

Pasażer i linie lotnicze

Metro jedzie na Bródno. Trzy nowe stacje otwarte

28 września 2022

Lublin: Więcej lotów do Turcji w 2023 roku

Pasażer i linie lotnicze

Lublin: Więcej lotów do Turcji w 2023 roku

28 września 2022

LOT. Pierwsze loty z Radomia 28 kwietnia. Znamy rozkład

Pasażer i linie lotnicze

LOT. Pierwsze loty z Radomia 28 kwietnia. Znamy rozkład

28 września 2022

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5