Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Raport: Żeby przejąć ruch z Okęcia, Radom musiałby zostać zbudowany od nowa


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2018-04-03 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy,pl/ Puls Biznesu

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Raport: Żeby przejąć ruch z Okęcia, Radom musiałby zostać zbudowany od nowa
fot. Port Lotniczy Radom
Z raportu przygotowanego na zamówienie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” (PPL) wynika, że jeśli lotnisko w Radomiu miałoby przejąć ruch niskokosztowy z Okęcia, musiałoby zostać zburzone i wybudowane na nowo. A to dopiero wierzchołek góry lodowej.
Z raportu, na który powołuje się „Puls Biznesu” wynika, że w każdym ze zbadanych aspektów: finansowym, technicznym, prawnym i środowiskowym przeniesienie operacji tanich linii lotniczych na lotnisko w Radomiu stanowiłoby nie lada wyzwanie. Przypominamy, że w styczniu PPL podpisał z miastem Radom list intencyjny w sprawie ewentualnego przejęcia tamtejszego lotniska. Docelowo miałby to być port obsługujący rosnący ruch lotniczy do czasu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Do gruntownej przebudowy

W raporcie zaznaczono, że w kwestiach technicznych lotnisko wymagałoby gruntownej przebudowy całej infrastruktury: drogi startowej, drogi kołowania, dróg dojazdowych, terminalu i sieci zasilających lotnisko w media. Do tego dochodzi rozbudowa parkingów, budowa bazy paliw i wieży kontroli ruchu lotniczego.

„W przypadku istotnego zwiększenia ruchu lotniczego i pasażerskiego praktycznie całość istniejącej infrastruktury lotniska będzie musiała zostać gruntownie przebudowana. W praktyce (z wyjątkiem drogi startowej) oznaczać to będzie budowę nowego lotniska” – cytuje fragment raportu „Puls Biznesu”.

Problemy prawne

Niezbyt dobrze wypadła też analiza prawna radomskiego lotniska. Wynikają z niej m.in. wątpliwości dotyczące kwestii kapitału akcyjnego spółki, które powodują problemy przy nabyciu części jej akcji, czy też przejęciu całości. Do tego dochodzą problemy z emisją części akcji, czy kwestia funkcjonowania portu na działkach użyczonych przez miasto, przez co lotnisko zalega ze spłatą podatku od nieruchomości (298,5 tys. zł za lata 2014-2016). Zgodnie z umową z miastem radomskie lotnisko ma również obowiązek przekazywać 30 proc. dochodów uzyskiwanych z gospodarowania nieruchomością.

„Katalog przesłanek umożliwiających wypowiedzenie umów użyczenia przez gminę miasta Radomia należy uznać za szeroki, m.in. z uwagi na to, że dwie umowy zawierają postanowienia przewidujące, że gmina miasta Radomia będzie uprawniona do żądania niezwłocznego zwrotu nieruchomości w przypadku, gdy staną się jej potrzebne z powodów nieprzewidzianych w chwili zawarcia umowy” – cytuje „PB”.

Jak podają autorzy raportu, w przypadku inwestycji konieczne byłyby nowe ustalenia co do tytułu prawnego do nieruchomości. Istnieje również ryzyko dotyczące rozbudowy lotniska, gdyż pomiędzy działkami biegnie wąski i długi pas działek, których właściciel nie jest znany.

Wojskowy charakter

Nie pomaga również wojskowy charakter lotniska, który narzuca ograniczenia w zarządzaniu, bieżącej eksploatacji i rozbudowie. Każda inwestycja będzie musiała być uzgadniana z jednostką wojskową, przy jednoczesnym założeniu, że wojskowe operacje lotnicze mają priorytet.

Dodatkowy problem to umowa na wyłączne dostawy paliwa lotniczego z Baltic Ground Services. „PB” podaje, że autorzy raportu rekomendują zmianę bądź rozwiązanie tej umowy.

Do tego dochodzi również kwestia ryzyka, iż lotnisko otrzymało pomoc publiczną, którą należało notyfikować, czego nie zrobiono. Chodzi o użyczenie przez miasto nieruchomości oraz transakcje podwyższenia kapitału zakładowego, szczególnie przy pogarszających się wynikach finansowych spółki. W najgorszym wypadku może chodzić o kwotę przekraczającą nawet 100 mln zł, które musiałyby zostać zwrócone. W najlepszym – kwota do zwrotu sięgnie kilkunastu milionów złotych.

Bez pieniędzy

Problemem jest też finansowa kondycja spółki zarządzającej lotniskiem. Łączne straty na koniec września 2017 roku przewyższają sumę kapitałów zapasowego, rezerwowego oraz jednej trzeciej kapitału akcyjnego o kwotę 39,9 mln zł. Jeśli na koniec roku obrotowego sytuacja zostanie utrzymana, konieczne będzie zwołanie walnego zgromadzenia celem powzięcia uchwały dotyczącej dalszego istnienia spółki.

Lotnisko pomocnicze jest konieczne ze względu na kurczącą się przepustowość stołecznego portu. Do 2028 roku Lotnisko Chopina ma obsługiwać 26,5 mln pasażerów. PPL planuje inwestycję w infrastrukturę lotniska, ale nie da się jej rozbudować tak, by port był w stanie obsłużyć tak duży ruch. Dlatego port zapasowy jest konieczny, by przejąć część ruchu z Okęcia. Dodatkowe lotnisko miałoby mieć przepustowość na poziomie 10-12,5 mln pasażerów, 27-33 stanowiska postojowe, terminal na 75 tys. mkw. i parking na 10-13 tys. samochodów.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wild: Tylko lotnisko w Radomiu może wspomóc Okęcie

Infrastruktura i lotniska

Wild: Tylko lotnisko w Radomiu może wspomóc Okęcie

Emilia Derewienko 02 kwietnia 2018

Bielan: Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia

Infrastruktura i lotniska

Bielan: Koszty rozbudowy Modlina są większe niż budowy Radomia

Justyna Urbaniak 20 marca 2018

Radom: Utrzymanie lotniska kosztuje, płaci miasto

Infrastruktura i lotniska

Radom: Utrzymanie lotniska kosztuje, płaci miasto

Justyna Urbaniak 13 marca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS