Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Zadar: Tak będzie wyglądać lotnisko po rozbudowie (wizualizacje)

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Lotnisko w chorwackim Zadarze notuje rekordowy w swojej historii rok pod względem liczby obsługiwanych pasażerów. Port obsłużył już ponad milion podróżnych. Zadarski port planuje w przyszłym roku rozpocząć opóźniony, ze względu na pandemię, projekt rozbudowy lotniskowej infrastruktury, aby móc bez problemów obsługiwać więcej pasażerów i być w stanie przyjmować samoloty szerokokadłubowe. Projekt rozbudowy portu kosztować będzie ponad 100 mln euro i potrwa aż 10 lat.

Prace budowalne, realizujące projekt zwiększenia lotniskowej infrastruktury, początkowo zaplanowane na 2020 rok, rozpoczną się w momencie zakończenia się sezonu letniego 2023. – Od pewnego czasu pracujemy nad projektem rozbudowy terminala. Pandemia, która, mamy nadzieję, już za nami, nieco nas spowolniła. Rozbudowa terminalu jest kompleksowym projektem kapitałowym i będzie realizowana w kilku fazach, których ukończenie zajmie trochę czasu – powiedział dziennikowi „Zadarski list” Josip Klišmanić, dyrektor generalny lotniska.

Lotnisko w Zadarze planuje budowę zupełnie nowego budynku terminalu pasażerskiego. Projekt architektoniczny obiektu został zainspirowany lasem sosnowym otaczającym lotnisko. Terminal będzie miał szklany dach, na którym zainstalowane zostaną panele słoneczne, które znacząco poprawią ogólną efektywność energetyczną terminalu.

Terminal ma wyrażać uczucie bycia w domu

W grudniu 2019 roku publicznie zaprezentowano projekt koncepcyjny nowego lotniska w Zadarze. Po konkursie zorganizowanym przez Zadar Society of Architects, do stworzenia projektu wybrano lokalnego projektanta, Ante Kuzmanica i jego zespół. Zespół zainspirował się lasem sosnowym, przez który można dostać się na lotnisko, oraz krajobrazem Ravni Kotari (północna część Dalmacji). Architekci nie chcieli początkowo, aby w budynku terminala funkcjonowały schody, gdyż według nich psułyby one wewnętrzny krajobraz. Wykonując dach ze szkła, z powodzeniem zachowali połączenie z naturą.

Najmocniejszym aspektem zwycięskiego projektu jest to, że tworzy „domową atmosferę”, ponieważ gigantyczne poczekalnie wyglądają prawie jak pokoje dzienne. Zainstalowane zostaną tam słupy oświetleniowe, w których rosnąć będą bambusy, drzewa i lawenda, co również przyczyni się do poczucia, że pasażerowie przebywają w domowych warunkach.

Dłuższa droga pozwoli obsłużyć szerokokadłubowce

Budynek terminala będzie miał dziewięć stanowisk odpraw biletowo-bagażowych i gate’ów, sortownię bagażu, dwie karuzele bagażowe. W jednym momencie będzie w stanie pomieści 1480 osób. Lotnisko ma w planach budowę linii kolejowej do portu Gaženica. Kolejowy terminal zostanie zlokalizowany w sąsiadującym z lotniskiem parkingu podziemnym. W przyszłym roku rozpoczną się także prace remontowe obecnej drogi startowej, która zostanie wydłużona o 700 metrów i będzie liczyć 3 200 metrów. Renowacji zostanie poddana także płyta postojowa dla samolotów oraz istniejący terminal pasażerski.

Rozbudowa portu jest wyceniana na 100 mln euro, mimo że pierwotnie koszt inwestycji miał wynieść o 30 mln mniej, lecz duży wzrost cen spowodował zwiększenie się ostateczne wartości inwestycji. Choć pierwsza faza budowy rozpocznie się w przyszłym roku, realizacja całego projektu potrwa aż dziesięć lat. – Większość finansowania będzie pochodzić z kapitału własnego lotniska – powiedział lokalnemu dziennikowi Klišmanić.

Wydłużenie drogi startowej i zwiększenie jej możliwości operacyjnych o przyjmowanie samolotów szerokokadłubowych będzie częściowo finansowane przez Unię Europejską. Dyrektor generalny portu lotniczego w Zadarze zauważył, że projekt zwiększenia długości pasa startowego umożliwi lotnisku obsługę samolotów szerokokadłubowych i zaoferowanie pasażerom lotów długodystansowych. Na początku tego miesiąca zarząd portu rozpoczął uzyskiwanie pozwoleń urzędowych na rozpoczęcie prac budowlanych.

W 2022 roku LOT postawił na Chorwację

W sezonie letnim do Zadaru można dolecieć z Polski na pokładzie samolotów tanich irlandzkich linii lotniczych Ryanaira z Krakowa, Gdańska, Poznania, Warszawy-Modlina oraz Wrocławia. Do zadarskiego portu regularne rejsy w czasie letnich wakacji oferują Polskie Linie Lotnicze LOT z warszawskiego Lotniska Chopina czy Rzeszowa. Przed pandemią, czyli w roku 2019, do Chorwacji dotarło 969 tys. turystów z Polski, co dało nam czwartą lokatę. W pandemicznym roku 2020 nad Adriatyk pojechało 671 tys. Polaków, ale wówczas byliśmy na trzecim miejscu. W 2021 do Chorwacji wrócili Austriacy, którzy zepchnęli Polaków na czwartą lokatę. W poprzednim roku najwięcej turystów do tego państwa przyjechało z Niemiec (2,86 mln), Słowenii (1,16 mln), Austrii (1,1 mln) oraz Polski (1 mln osób).

W tym roku LOT latał do Zagrzebia (z Warszawy), Dubrownika (z Warszawy i z Krakowa), Splitu (z Warszawy), Zadaru (z Warszawy i z Rzeszowa), Rijeki (z Warszawy). Od połowy maja do końca października PLL LOT zaoferowały ok. 122 tys. miejsc na rejsach do i z Chorwacji. To nieco mniej niż niskokosztowy Wizz Air (140 tys. miejsc) oraz Ryanair (ok. 132 tys. miejsc), ale zdecydowanie więcej niż Smartwings (26 tys. miejsc).

Dużą sezonową bazę w Zadarze utrzymuje Ryanair, a dokładniej mówiąc Lauda – spółka córka tanich linii z Irlandii. Oprócz bogatej oferty lotów do Polski, przewoźnik oferuje rejsy do Aarhus, Bari, Berlina, Birmingham, Bolonii, Bordeaux, Bournemouth, Bremy, Brukseli-Charleroi, Bukaresztu, Budapesztu, Kolonii, Dublina, Dusseldorfu-Weeze, Edynburga, Eindhoven, Frankfurtu-Hahn. Goeteborga, Hamburga, Helsinek, Karlsruhe/Baden-Baden, Leeds-Bradford, Liverpoolu, Mastricht, Manchesteru, Marsylii, Memmingen, Neapolu, Newcastle, Norymbergi, Paryża-Beauvais, Pragi, Rzymu-Fiumicino, Sofii, Sztokholmu- Arlandy, Turynu, Wiednia i Vaxjo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: MI, MON czy port? Kto zbuduje nową drogę startową?

Biznes i przemysł

Kraków: MI, MON czy port? Kto zbuduje nową drogę startową?

Mateusz Kieruzal 14 sierpnia 2023

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Kiedy zostanie powiększony terminal pasażerski?

Infrastruktura i lotniska

Kilka miesięcy bez lotów do Rzeszowa! Najwięcej zyska Lublin

Infrastruktura i lotniska

PPL wspiera finansowo lotnisko w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

PPL wspiera finansowo lotnisko w Modlinie

inf. pras. 06 czerwca 2023

Modlin: Rozpoczęcie modernizacji DK-A2

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Rozpoczęcie modernizacji DK-A2

Redakcja/inf. pras 25 maja 2023

Zobacz również:

Kraków: MI, MON czy port? Kto zbuduje nową drogę startową?

Biznes i przemysł

Kraków: MI, MON czy port? Kto zbuduje nową drogę startową?

Mateusz Kieruzal 14 sierpnia 2023

CPK: Węzeł przesiadkowy będzie wizytówką Sieradza

Infrastruktura i lotniska

Kraków: Kiedy zostanie powiększony terminal pasażerski?

Infrastruktura i lotniska

Kilka miesięcy bez lotów do Rzeszowa! Najwięcej zyska Lublin

Infrastruktura i lotniska

PPL wspiera finansowo lotnisko w Modlinie

Infrastruktura i lotniska

PPL wspiera finansowo lotnisko w Modlinie

inf. pras. 06 czerwca 2023

Modlin: Rozpoczęcie modernizacji DK-A2

Infrastruktura i lotniska

Modlin: Rozpoczęcie modernizacji DK-A2

Redakcja/inf. pras 25 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5