Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Ustabilizowanie sytuacji finansowej potrwa na pewno lata

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-12-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Włoszek: Ustabilizowanie sytuacji finansowej potrwa na pewno lata
fot. Kraków Airport
– Wszystkie decyzje, które zapadają wokół branży lotniczej czyli na przykład ewentualne podwyżki np. cen paliwa czy opłat, mogą mieć wpływ na sytuację finansową portu. Mamy jednak nadzieję, że z każdym miesiącem będziemy mogli zaoferować więcej połączeń – wyznał Radosław Włoszek w rozmowie z Rynkiem Lotniczym. 

Prezes lotniska stolicy Małopolski odpowiedział na kilka naszych pytań podczas XV Międzynarodowej Konferencji Lotnictwo Nowej Generacji, która odbyła się 2 grudnia w Warszawie. 

Rafał Dybiński, Rynek Lotniczy: Jak możemy podsumować 2021 rok w Krakowie? Co udało się zrobić i jakie są plany na najbliższe tygodnie?

Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport: Pierwsze półrocze było bardzo trudne dla całej branży, w tym dla krakowskiego lotniska, co wykazały comiesięczne statystyki. Od sezonu letniego utrzymujemy już dość stabilny poziom ruchu. Średnio blisko 400 tys. pasażerów miesięcznie pozwala nam myśleć o poziomie około 3 mln obsłużonych podróżnych do końca tego roku. Porównując do 2019 roku to jest oczywiście mniej, mieliśmy wtedy ponad 8 mln pasażerów. Dziś  jesteśmy wszyscy w sytuacji pandemicznej i prosimy podróżnych, aby przestrzegali zasad  sanitarnych, posiadali aktualne dokumenty wymagane w podróży. Zachęcamy także pracowników do szczepienia. Ponadto realizujemy konsekwentnie inwestycje. W trakcie realizacji jest chociażby płyta postojowa, której koszt wynosi ok. 133 mln złotych. Myślę, że jeżeli chodzi o sytuację w branży wszyscy  w portach lotniczych potrzebują stabilności ekonomicznej. Mamy nadzieję, że pandemia wreszcie się skończy lub nauczymy się w niej żyć i podróżować, tak jak uczyliśmy się przez ostatnie miesiące. Jeśli pokonamy to wszystko, to powrócimy do częstych i powszechnych podróży lotniczych. Trzeba jednak pamiętać, że pandemia nas wiele nauczyła i wiele rzeczy już zmieniła.

Czy omikron wydaje się dużym zagrożeniem dla funkcjonowania portu?

Każdy nowy wariant koronawirusa może powodować ograniczenia w lataniu i restrykcje w poszczególnych krajach. Patrzymy więc z respektem i uwagą na rozwój sytuacji. Każde zamknięcie granic i ograniczenie ruchu lotniczego wpływa również na funkcjonowanie portu lotniczego oraz jego sytuację finansową.

Czy coś zakłóca przygotowania do przyszłorocznej konferencji ACI Customer Experience Global Summit?

Realizujemy nasze założenia i jesteśmy w kontakcie z ACI, więc mamy nadzieję, że we wrześniu 2022 roku wszyscy goście  osobiście przybędą  do Krakowa, by wspólnie dyskutować o najlepszych rozwiązaniach zapewniających pasażerom bezpieczeństwo, komfort i wysokiej jakości usługi na lotniskach. Mamy nadzieję, że przy okazji pobytu w Krakowie poznają także uroki naszego miasta.

Jakie są plany na przyszły rok?

Kończymy pracę nad budżetem, ale sytuacja sanitarna powoduje, że trzeba przygotować się na różne warianty funkcjonowania lotniska i to jest chyba największe wyzwanie, jakie stoi przed branżą lotniczą. Chodzi o poważne wyzwania związane z zarządzaniem portem lotniczym w obliczu nieustannej zmienności zewnętrznych uwarunkowań. Każdy port, nie tylko w Polsce, ale również w Europie mierzy się z osłabieniem rentowności. Ustabilizowanie sytuacji finansowej potrwa na pewno lata, a wszystkie decyzje, które zapadają wokół branży lotniczej czyli na przykład ewentualne podwyżki np. cen paliwa czy opłat, mogą mieć wpływ na sytuację finansową portu. Mamy jednak nadzieję, że z każdym miesiącem będziemy mogli zaoferować więcej połączeń, a to spowoduje, że pasażerowie jeszcze chętniej powrócą na krakowskie lotnisko.

Czy zgłaszają się do Was przewoźnicy, którzy chcą jeszcze uruchomić nowe trasy w sezonie zimowym, czy jednak nastawiacie się na rozszerzenie rozkładu dopiero latem?

Sezon zimowy już trwa i są dostępne nowe połączenia, takie jak Paryż, Ankona, Turyn, Lille, Sztokholm, Budapeszt, Newcastle i wiele innych destynacji europejskich. Pracujemy i przygotowujemy się już jednak bardzo mocno do sezonu letniego 2022. Mamy nadzieję, że wkrótce będziemy mogli przekazać naszym pasażerom kolejne dobre wiadomości.

Nie obawiacie się konkurencji w niedalekiej przyszłości ze strony Radomia?

Z biznesowego punktu widzenia zawsze szanuję swoich partnerów i jednocześnie rywali na  rynku lotniczym. Każdemu życzę powodzenia. Każde lotnisko powinno znaleźć swój model biznesowy i go realizować. Tego życzę nie tylko portowi lotniczemu w Radomiu, ale również każdemu innemu. Przede wszystkim jednak dbam o Kraków Airport i z jego pomocą - o cały region.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Katowice: Rusza budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rusza budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów

Katowice Airport 05 marca 2025

Lotnisko w Modlinie z jednym wiceprezesem mniej

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Modlinie z jednym wiceprezesem mniej

Redakcja/inf. pras. 04 marca 2025

Kraków Airport: Lepszy ILS pod znakiem zapytania

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Lepszy ILS pod znakiem zapytania

Mateusz Kieruzal 04 marca 2025

Zobacz również:

Włoszek: Jesteśmy w kontakcie z Qatar Airways

Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Jesteśmy w kontakcie z Qatar Airways

Mateusz Kieruzal 21 czerwca 2024

Włoszek (Kraków): Strategia LOT jest ambitna, a jej cele są realne

Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Katowice: Rusza budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów

Infrastruktura i lotniska

Katowice: Rusza budowa czwartego hangaru do obsługi technicznej samolotów

Katowice Airport 05 marca 2025

Lotnisko w Modlinie z jednym wiceprezesem mniej

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko w Modlinie z jednym wiceprezesem mniej

Redakcja/inf. pras. 04 marca 2025

Kraków Airport: Lepszy ILS pod znakiem zapytania

Infrastruktura i lotniska

Kraków Airport: Lepszy ILS pod znakiem zapytania

Mateusz Kieruzal 04 marca 2025

Zobacz również:

Włoszek: Jesteśmy w kontakcie z Qatar Airways

Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Jesteśmy w kontakcie z Qatar Airways

Mateusz Kieruzal 21 czerwca 2024

Włoszek (Kraków): Strategia LOT jest ambitna, a jej cele są realne

Infrastruktura i lotniska

Włoszek: Moim obowiązkiem jest dbanie o Kraków Airport

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5