Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Wild: Port Solidarność to serce nowego systemu kolejowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-09-2017
Ostatnia modyfikacja:
29-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Wild: Port Solidarność to serce nowego systemu kolejowego
fot. Unsplash/ Goh Rhy Yan
– Port Solidarność, z którego pierwszy samolot poleci w połowie 2027 roku, to największy projekt infrastrukturalny w powojennej Polsce. Takim projektami była Gdynia oraz Centralny Okręg Przemysłowy – mówił podczas konferencji prasowej Mikołaj Wild pełnomocnik budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Skupił się on w dużej mierze na aspekcie kolejowym inwestycji. Dodatkowo dziś KPRM poinformowała, że koszt budowy CPK zamknie się w 35 mld zł.

CPK jako inwestycja kolejowo lotnicza

Jak dziś podała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów – łączny koszt realizacji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego przy założeniu najszerszego zakresu prac będzie wynosił od 30,9 do 34,9 mld zł.

Jednak podczas konferencji prasowej Mikołaj Wild szeroko wypowiedział się o innych inwestycjach powiązanych z CPK. Zdecydowana większość z nich dotyczy kolei. Cały projekt zakłada dwa etapy. Pierwszy z nich potrwa do 2027 roku i zamknie w 35 mld zł (w tym: 16-19 mld zł komponent lotniczy, 8-9 mld zł kolej i 6,87 mld zł drogi). Drugi dotyczy już tylko dalszej rozbudowy sieci kolejowej. Ma on potrwać do 2035 roku i kosztować 23 mld zł. W tym mają zawierać się projekty komplementarne.

– Port solidarność początkowo będzie węzłem doklejonym do Warszawy, ale później będzie to najważniejszy węzeł w Polsce. W 15 minut dojedziemy stamtąd do Warszawy, w 25 minut do Łodzi, w 1 godzinę i 15 minut do Krakowa i Katowic, a w 2 godziny do Gdańska – zapowiedział rządowy pełnomocnik.

W ramach pierwszych 8-9 mld zł na kolej wybudowany ma zostać węzeł kolejowy oraz trasa KDP według studiu wykonalności, które już przeprowadzono, czyli Warszawa – Łódź. Dodatkowo w ten system włączona ma zostać centralna magistrala kolejowa.

Jak wybudować Port Solidarność?

Pojawił się również temat finansowania projektu. – W przypadku CPK mówimy o dwóch przedsięwzięciach. Pierwsze z nich jest nastawione na zysk bo na portach lotniczych się zarabia. Mamy wiążące oferty współpracy w tej sprawie i tu o finansowanie się nie martwimy – powiedział Wild – Jednak ciężar inwestycji w infrastrukturę dostępową będzie musiało na siebie brać państwo. Należy tu zaznaczyć, że Unia Europejska w znacznym stopniu wspomaga inwestycje kolejowe i w tym kierunku chcemy partycypować – dodał.

Zapytany o realizację inwestycji Mikołaj Wild zapowiedział powołanie spółki specjalnego przeznaczenia. W przypadku infrastruktury kolejowej nie było sprecyzowanej odpowiedzi. – O tym jakie podmioty wybudują sieć kolejową jeszcze nie podjęliśmy decyzji. Polskie Linie Kolejowe są jednym z wariantów – powiedział pełnomocnik.

Lotnisko w Baranowie

Jako lokalizacja nowego Portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego, pełnomocnik rządu podaje Stanisławów w gminie Baranów w województwie Mazowieckim. Prace przygotowawcze mają trwać do 2019 roku, a później mają ruszyć prace budowlane. Obecnie trwają prace nad specustawą dotyczącą portu. Dodatkowo w przyszłym tygodniu Mikołaj Wild ma przedstawić projekt uchwały na mocy, której zostanie zatwierdzona koncepcja budowy CPK.

– Przygotujemy ofertę godziwych odszkodowań dla wysiedlonych, a dla osób, które nie będą chciały się przenieść jesteśmy gotowi wybudować nowy Stanisławów – zadeklarował Wild. Według niego w miejscu CPK powstanie ostatecznie zupełnie nowe miasto.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Redakcja 29 listopada 2022

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Infrastruktura i lotniska

CPK: Siedmiu oferentów na projekt koncepcji układu dróg wokół lotniska

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Redakcja 29 listopada 2022

CPK: Ryzyko wzrostu cen weźmiemy na siebie

Infrastruktura i lotniska

CPK: Ryzyko wzrostu cen weźmiemy na siebie

Łukasz Malinowski 09 listopada 2022

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Redakcja 29 listopada 2022

CPK: Projektujemy pierwszy odcinek KDP w Polsce. Umowy już podpisane

Infrastruktura i lotniska

CPK: Siedmiu oferentów na projekt koncepcji układu dróg wokół lotniska

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Infrastruktura i lotniska

CPK: Wariant inwestorski linii kolejowej do Rzeszowa wybrany

Redakcja 29 listopada 2022

CPK: Ryzyko wzrostu cen weźmiemy na siebie

Infrastruktura i lotniska

CPK: Ryzyko wzrostu cen weźmiemy na siebie

Łukasz Malinowski 09 listopada 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5