Kolej powinna być najważniejszym środkiem transportu na krótkich i średnich dystansach – ocenił Mikołaj Wild. Odniósł się on do nowych trendów związanych z tzw. wstydem przed lataniem. Odpowiedzią na nie ma być kolejowy komponent CPK, który pozwoli w dłuższym horyzoncie czasowym zastąpić loty krajowe szybkimi pociągami.
– Jeżeli chodzi o transport krajowy, Centralny Port Komunikacyjny jest wyjściem naprzeciw wyzwaniu, z którym zmaga się teraz Europa, a które w niektórych krajach kryje się pod hasłem „wstydu przed lataniem” – mówił podczas Kongresu 590 Mikołaj Wild, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. CPK. Podkreślił on tym samym duże znaczenie kolejowego komponentu inwestycji. W pierwszym etapie projekt ma objąć ok. 1600 km linii kolejowych.
Zamiast lotów krajowych do CPK dotrą szybkie pociągi
– Niemodne zaczyna być korzystanie z samolotów na krótkich i średnich dystansach – przyznał przedstawiciel rządu. – Przyjmuje się, że na odległości od 100 do 400, a czasem do 900 km środkiem transportu pierwszego wyboru powinien być pociąg – mówił. Dodał przy tym, że w jego opinii jest to założenie słuszne.
W dłuższej perspektywie czasowej budowa dużego węzła kolejowo-lotniczego w samym centrum Polski ma w opinii Mikołaja Wilda pozwolić na zastąpienie lotów krajowych kursami pociągów. – System CPK to ponad 60 proc. powiatów położonych bezpośrednio na „szprychach” – podkreślił. Mówił także, że transport kolejowy do Portu w pełni wpisywać będzie się w definicję elektromobilności, a jego popularyzacja będzie mieć charakter zmiany cywilizacyjnej.
Port ożywi także kolej towarową i porty morskie?
O wpływie CPK na inne inwestycje okołokolejowe mówiła zaś Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych. – Tak wielki projekt jak Centralny Port Komunikacyjny wyzwala kolejne projekty, np. portów zewnętrznych w Gdańsku i w Gdyni. Gospodarczo to wszystko musi mieć bowiem sens i wymiar – stwierdziła.
Podkreśliła, że Polska najprawdopodobniej będzie największym beneficjentem środków unijnych z Funduszu Spójności także w kolejnej perspektywie budżetowej UE, co przełoży się na wielość planowanych do realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych. Zauważyła, że przygotowania do nowego rozdania idą sprawniej niż przed rozpoczęciem siedmiolatki 2014–2020 i są lepiej koordynowane. Wyraziła nadzieję, że pozwoli to m.in. na uniknięcie spiętrzenia inwestycyjnego skutkującego znaczącym podniesieniem cen na rynku, co z kolei przełożyło się na zmiany w harmonogramach wielu projektów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.