Ryanair przewiduje, że strajki kontroli ruchu lotniczego i niedobory personelu spowodują rekordowy poziom zakłóceń lotów tego lata. Te same strajki zmusiły już linię lotniczą do odwołania w tym roku kilkuset lotów w spokojniejszych zimowych miesiącach.
Według A4E (Airline For Europe), która reprezentuje 15 największych europejskich linii lotniczych, z powodu problemów z obsadą kontroli ruchu lotniczego w 2018 r. nastąpił wzrost opóźnień o 53%, co zmusiło jej członków do odwołania ponad 5000 lotów ostatniego lata.
Główny powód opóźnień - niedobory kontrolerów
Główny specjalista ds. marketingu Ryanair, Kenny Jacobs poinformował, że zakłócenia w 2018 roku były rekordowe, ale te przewidywane na 2019 rok będą jeszcze większe. Jak dodał przedstawiciel linii, niedobory personelu kontroli ruchu lotniczego są teraz głównym powodem opóźnień lotów i pogorszyły efekt strajków: – Teraz nie jest to tak odczuwalne, ale zapewniam, że gdy przyjdzie sezon letni, fala strajków dotknie nas wszystkich. Pierwsi uderzą Francuzi – już w maju. Następni będą Włosi, Belgowie… Skutki będą odczuwalne nie tylko dla pasażerów, ale też linii lotniczych, które obowiązuje dyrektywa UE261. EU261 to dyrektywa UE, która zobowiązuje linie lotnicze do wypłaty odszkodowania za opóźnienia lotów dłuższe niż trzy godziny.
Ryanair i inni tani przewoźnicy często kwestionowali kwoty odszkodowań, które mogą znacznie przewyższać poniesione opłaty, ale Jacobs poinformował, że linia zobowiązała się do zaspokojenia roszczeń w ciągu 10 dni.
Największa fala strajków przed nami
Ryanair odwołał prawie 100 lotów do i z Włoch w zeszłym miesiącu i 128 lotów do Belgii w środę z powodu strajków kontroli ruchu lotniczego. W opinii Ryanair Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu współpracuje z krajami, których operatorzy byli "najgorszymi przestępcami". Należą do nich Niemcy, w których personel został utracony w związku z przeniesieniem centrów kontroli, Włochy i regiony Hiszpanii, Francji i Grecji. – Linie lotnicze są wściekłe. Przyszłe lato skończy się tysiącami odwołanych lotów, dużymi kosztami poniesionymi ze względu na dyrektywę EU261 i złym doświadczeniem pasażerów.
Jacobs powiedział, że nie spodziewa się w tym sezonie żadnych akcji protestacyjnych z udziałem pracowników Ryanair. Linie lotnicze odwołały ponad 1000 lotów latem i jesienią po protestach pilotów i załóg z kilku krajów europejskich, ale w ostatnich tygodniach podpisane zostały kluczowe umowy z hiszpańską załogą kabinową i belgijskimi pilotami.
Związki zawodowe potępiły jednak program premiowy, który mógłby doprowadzić do tego, że główny dyrektor Ryanair, Michael O'Leary, zarobiłby dodatkowe 100 mln euro (88 mln funtów) w ciągu następnych pięciu lat.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.