Unia Europejska zatwierdziła planowane nabycie przez Ryanair 75% udziałów w austriackiej linii lotniczej Laudamotion. Obecnie tani przewoźnik posiada 24,9% udziałów linii, założonej przez sportowca Nikiego Laudę.
Ryanair z zadowoleniem przyjął decyzję Unii Europejskiej. Liczy, że jak najszybciej będzie mógł ruszyć z ekspansją w Austrii – kraj nabrał znaczenia jako punkt przesiadkowy w lotach na wschód Europy. Irlandzki przewoźnik zgodził się w marcu, by przejąć 24,9% udziałów austriackiej linii lotniczej i zapowiedział, że planuje jak najszybciej zwiększyć swój udział do 75%.
Radość…
Przewoźnik nawiązał współpracę z Niki Laudą, aby zaoferować konkurencyjne ceny i większy wybór dla pasażerów z Austrii, Niemiec i Hiszpanii, gdzie obecnie odbywa się znaczna część operacji Laudamotion.
– Z zadowoleniem przyjmujemy decyzję Unii Europejskiej o zatwierdzeniu planowanego nabycia przez Ryanair 75% udziałów w austriackiej linii lotniczej Laudamotion. Poprzez inwestycję w Laudamotion nadal będziemy angażować się w rozwój konkurencyjności w Austrii, Niemczech i Hiszpanii – komentuje Juliusz Komorek, członek zarządu ds. regulacyjnych i prawnych w Ryanair.
Podczas konferencji prasowej w Wiedniu szef Ryanaira Michael O’Leary zapowiedział plany Laudamotion na sezon letni – w sumie przewoźnik uruchomi 65 połączeń, w tym 17 tras z Berlina. Będzie operować na 21 maszynach, zbazowanych na dziewięciu lotniskach w Austrii (Wiedeń), Niemczech (Berlin-Tegel, Dusseldorf, Frankfurt, Kolonia, Monachium, Norymberga, Stuttgart) i Szwajcarii (Zurych).
Tymczasem w stolicy Austrii, w której Laudamotion będzie mieć swoją główną bazę, Lufthansa planuje jeszcze mocniej rosnąć. W sezonie letnim należące do niej Eurowings postawią w Wiedniu sześć Airbusów 320 i polecą nimi na Korfu, Kos, do Larnaki, Katanii, Chanii, Heraklionu i na Rodos.
… i niepokój
Jak podaje w komunikacie Ryanair, sytuacja Laudamotion jest wciąż „zagrożona przez Lufthansę”. Gigant próbuje usunąć 9 swoich samolotów, które zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej powinny pozostać w Laudamotion, aby linia mogła wznowić działalność.
Irlandzkie linie lotnicze podkreślają, że powyższe jest jednym z całej serii działań Lufthansy w celu destabilizacji i zniszczenia Laudamotion. „Lufthansa do tej pory nie dostarczyła 2 z 11 samolotów, o których była mowa w decyzji UE dotyczącej przejęcia Air Berlin przez Lufthansę. Niektóre z samolotów, które Lufthansa zobowiązała się dostarczyć, dostarczone zostaną dopiero po sezonie letnim 2018 r., co jeszcze bardziej zmniejszyło zdolność Laudamotion do wykorzystania slotów i oferowania lotów w okresie letnim” – czytamy w komunikacie.
Laudamotion dysponuje flotą jedynie 19 samolotów w sezonie lato 2018 (w tym 10 B737 Ryanaira – wet leasing). Lufthansa Group ma opóźniać zapłatę ponad 1,5 mln euro na rzecz Laudamotion za loty wykonywane przez tę firmę dla Lufthansy w marcu, kwietniu i maju.
– Wzywamy odpowiednie organy UE odpowiedzialne za ochronę konkurencji do podjęcia działań i zapobieżenia wszelkim dalszym działaniom Lufthansy, których celem jest zniszczenie konkurencji poprzez działania antykonsumenckie – mówi Juliusz Komorek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.