Partner serwisu
Biznes i przemysł

Trwa salon lotniczy MAKS-2019

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

We wtorek, 27 sierpnia, na lotnisku Moskwa-Żukowski został zainaugurowany salon lotniczy MAKS-2019. To już 14. edycja odbywającej się co dwa lata imprezy, która potrwa do 1 września.

Salon lotniczy MAKS przeszedł długą drogę od swojej pierwszej edycji w 1992 r. Początkowo pełniący rolę pokazów lotniczych mających służyć zabawianiu tłumów, z czasem wyrósł na pełnowartościowe targi lotnicze, na których rosyjskie firmy lotnicze miały szansę na pozyskiwanie klientów i zawieranie kontraktów. Rola ta jest szczególnie ważna w ostatnich latach, kiedy to sankcje, narzucone przed demokratyczne kraje na Rosję sankcje po aneksji Krymu, spowodowały znaczne ograniczenie możliwości prezentacji swoich osiągnięć lotnictwa za granicami kraju.

Militarne premiery

Rosoboronexport, czyli rosyjska firma państwowa zajmująca się eksportem oraz importem sprzętu wojskowego zaprosiła na moskiewską imprezę 120 delegacji z 65 krajów, czytamy w oficjalnej informacji prasowej. – Salon MAKS stał się główną platformą prezentacji nowych rosyjskich samolotów. Tradycyjnie, na salonie inicjowanych jest wiele ważnych negocjacji dotyczących dostarczania samolotów, helikopterów, systemów obrony powietrznej, instalacji, jak również rozwiązań łączących te obszary. Rok 2019 nie będzie w tym zakresie wyjątkiem – powiedział Siergiej Chemezow, prezes firmy Rostec.

Oficjalne delegacje państwowe będą mogły brać udział w lotach samolotów MiG-35, Jak-130 oraz Su-30SM, jak również w lotach helikopterów wielozadaniowych Mi-38. Podczas targów prezentowane są także instalacje kinetyczne demonstrujące myśliwce Su-35 oraz MiG-35, samoloty transportowe Il-76MD-90AE, helikoptery Mi-38, bezzałogowe statki powietrzne “Orlan-10E” oraz SAM “Viking”. Po raz pierwszy na targach zostaną zaprezentowane samoloty tankowania w powietrzu IL-78MK-90A, lekki samolot transportowy IL-112VE, a także zmodernizowane helikoptery Mi-28NE oraz Mi-171Sh. Z kolei na wystawie statycznej pojawią się samoloty Su-57, MiG-35, Su-35S, Su-34, Su-30SME, Jak-130 oraz Jak-152.

Uwagę zagranicznych fanów lotnictwa skradła jednak prezentacja bardzo rzadkiego prototypu samolotu eksperymentalnego Su-47 “Berkut”. Wyprodukowana w 1997 r. maszyna, której znakiem rozpoznawczym są skrzydła o odwróconym kącie natarcia w tzw. “układzie kaczki”, nie była prezentowana publicznie od 2005 r. Samolot ten, choć nie wszedł do produkcji seryjnej, był niezwykle ważny dla rozwoju technologii producenta i stanowił platformę rozwoju obecnie prezentowanych samolotów bojowych piątej generacji Su-57.

Debiut MC-21

Tegoroczny salon MAKS jest ważny dla cywilnej branży lotniczej ze względu na debiut samolotu pasażerskiego średniego zasięgu MC-21-300 “Irkut”, który prezentowany jest w pokazie statycznym, jak i w locie. Na lotnisku Żukowski obecne są trzy prototypy samolotów, w tym jeden wyposażony w kabinę pasażerską. Chociaż faktycznie model powinno się oznaczać jako "MS-21" (rosyjska litera "C" to łacińskie "S"), w praktyce w międzynarodowej nomenklaturze przyjęto rosyjski zapis. MC-21 (МС-21 "Магистральный самолет 21 века" – "Główny samolot na 21. wiek") to seria trzech wersji (-200, -300, -400) samolotów wąskokadłubowych średniego zasięgu, mogących pomieścić od 150 do 230 pasażerów.  

Zasięg wszystkich ma wynosić ok. 5000 km. Do wyboru będą silniki Aviadvigatel PD-14A oraz Pratt & Whitney PW1400G. Samolot został zaprojektowany przez firmę Irkut oraz biuro konstrukcyjne Jakowlewa. MS-21 to ulepszona wersja samolotu Jakowlew Jak-242, który nigdy nie został wyprodukowany. Nowa maszyna ma zastąpić wysłużone Tupolewy Tu-154 oraz w przyszłości nowsze samoloty Tu-204/214.

Oprócz Irkuta, na pokazach można zobaczyć model kadłuba chińsko-rosyjskiego samolotu dalekiego zasięgu CR929, który w założeniach ma być konkurentem modelu 787 Boeinga oraz A350 Airbusa. Pierwszy prototypowy element kadłuba samolotu został stworzony pod koniec ubiegłego roku w Zhangjiagang w Chinach. Prototypowy element kadłuba ma długość 15m i średnicę 6m, co oznacza iż kadłub CR929 będzie szerszy niż ten w boeingach 787 (5,77m) oraz w airbusach A350 (5,97m). Prezentacja modelu samolotu to kolejny krok w realizacji ambitnego czasowo planu wdrożenia CR929. Gdy program został oficjalnie ogłoszony w 2017 r., twórcy dawali sobie 10 lat na wprowadzenie nowego samolotu szerokokadłubowego do służby komercyjnej. W tym roku COMAC zrewidował wcześniejsze założenia i ogłosił, że CR929 zostanie po raz pierwszy oblatany w 2023 r., a do klientów trafi już w 2025 r. Juri Ślusar, prezydent United Aircraft Corporation (UAC), rosyjskiego partnera projektu, przyznał podczas listopadowych Chińskich Targów Lotniczych w Zhuhai, iż termin komercyjnego debiutu może być nieco optymistyczny, jednak twórcom jak najbardziej przyświeca cel doprowadzenia do oblotu maszyny w 2023 r.

Podczas trwającej imprezy, UAC zapowiada publikację swojej prognozy rozwoju branży w każdym z rynków świata, oraz osobno dla Rosji, Chin oraz Indii.

MAKS z rosyjskiego, staje się salonem chińsko-rosyjskim

Współpraca rosyjsko-chińska jest coraz bardziej nadaje ton salonowi MAKS. W tym roku, oficjalnym partnerem imprezy została firma COMAC, a Chińska Republika Ludowa po raz pierwszy jest krajem partnerskim MAKS-2019. W związku z tym, oficjalna strona internetowa wydarzenia doczekała się chińskiej wersji językowej, a tegoroczna impreza nowego formatu – oprócz wystaw nowości rosyjskiej branży lotniczej, na MAKS pojawił się także wydzielony chiński pawilon, prezentujący osiągnięcia firm z Państwa Środka.

Ciągnące się opóźnienia certyfikacji, a co za tym idzie, komercyjnego debiutu modelu C919, nie spowodowały spadku ambicji firmy COMAC, która podczas targów MAKS zaprezentowała modele nie jednego, ale dwóch samolotów przyszłości. Chińskie wizje przyszłych samolotów łudząco przypominają wizualizacje samolotów z nowym rodzajem wąskich skrzydeł, zaprezentowane kilka miesięcy temu przez Airbusa oraz koncept Flying-V, nad którym pracują linie lotnicze KLM we współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft.

Boeing, Airbus oraz Embraer

MAKS-2019 stanowi także okazję dla firm zachodnich do zaprezentowania swojej oferty handlowej i nawiązania kontaktów w Rosji. Boeing zapowiada podpisanie umów o strategicznej współpracy z partnerami z Rosji, jak i interaktywną ekspozycję swojej linii produktów. Airbus, zaprezentuje w pokazach statycznych i dynamicznych airbusa A350-900 o numerze seryjnym MSN 002 i rejestracji F-WWCF, z kolei Embraer zadebiutuje model E195-E2.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MAKS-2021: Azimuth Airlines zamawiają sześć airbusów A220

Pasażer i linie lotnicze

MAKS-2021: Azimuth Airlines zamawiają sześć airbusów A220

Avgeek 21 lipca 2021

Zobacz również:

MAKS-2021: Azimuth Airlines zamawiają sześć airbusów A220

Pasażer i linie lotnicze

MAKS-2021: Azimuth Airlines zamawiają sześć airbusów A220

Avgeek 21 lipca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5