Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Tomasik: Nowe samoloty wąskokadłubowe wielką szansą dla portów regionalnych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2019
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Tomasik: Nowe samoloty wąskokadłubowe wielką szansą dla portów regionalnych
fot. Katowice Airport
– Patrząc tylko na nowe produkty Airbusa, widać, że samoloty wąskokadłubowe o zwiększonym zasięgu są szansą dla portów regionalnych, by stać się miejscami z których będziemy mogli latać do większości lotnisk, obecnie poza naszym zasięgiem – powiedział prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych (zarządcy Katowice Airport), Artur Tomasik, podczas konferencji Sky&More odbywającej się w Rzeszowie. – Ludzie chcą latać z miejsc blisko nich położonych – dodał.

Stojący na czele jednego z największych polskich lotnisk regionalnych i związku ich zrzeszającego Tomasik przedstawił pokrótce na rozpoczęcie konferencji, jaką drogę przeszły porty lotnicze w Polsce i jakie stoją przed nimi wyzwania oraz jakie są szanse na dalszy ich rozwój.

– To, jak istotne są lotniska dla regionu, pokazuje pobliska Jasionka. Bez tego portu nie byłby możliwy rozwój Doliny Lotniczej, największego w kraju klastra przemysłowo-technologicznego – stwierdził prezes. – Takie przedsięwzięcie nie mogłyby zaistnieć bez połączenia z największymi hubami lotniczymi – dodał.

W 2004 roku lotniska lokalne obsłużyły 8,83 mln pasażerów co stanowiło 31 proc. całego ruchu. W 2018 r. przez 14 naszych portów przewinęło się 45,8 mln podróżnych, czyli już 61 proc. wszystkich klientów polskich lotnisk. Tylko w zeszłym roku wzrost, licząc rok do roku, ruchu lotniczego wyniósł 15,3 proc. wobec średniego wzrostu dla całej Europy, który wyniósł 6,1 proc.  

Obecnie nasze porty regionalne zatrudniają około 30 tys. ludzi i dają pracę kolejnym 80 tys. Polaków zatrudnionych w branży okołolotniskowej i okołolotniczej. Jednocześnie Tomasik zauważył, że według danych ACI Europe aż 51 proc. lotnisk na Starym Kontynencie jest nierentownych.

– Potrzebujemy dalszych inwestycji. W latach 2007 – 2013 wydaliśmy na infrastrukturę lotniskową 4,5 mld złotych z czego 1,8 mld zł pochodziło ze budżetu Unii Europejskiej. Obecna perspektywa nie przewiduje w zasadzie możliwości pozyskania pieniędzy z Unii. Liczymy, że nowy budżet to umożliwi – deklarował Artur Tomasik. – Nasze wyniki są możliwe dzięki funduszom wydanym przed laty. Ocenia się, że po powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego nadal 55 do 60 proc. ruchu będą obsługiwać porty regionalne.  To niesie za sobą konieczność dalszych nakładów – podkreślił prezes.

Wedle danych zebranych przez ZRPL potrzeba 210 inwestycji do 2037 roku z czego połowa z nich dotyczy zwiększenie przepustowości. Jedna czwarta zaś to pieniądze zainwestowane w bezpieczeństwo.

Artur Tomasik zauważył, że najnowsze technologie lotnicze stanowią szansę dla mniejszych lotnisk, by dać podróżnym ofertę do tej pory zarezerwowaną dla dużych węzłów przesiadkowych. – Airbus A321LR ma zasięg 7,4 tys. kilometrów. To umożliwia np. loty z Katowic do większości kierunków w Azji. Taki zasięg obejmuje dwie trzecie Afryki i wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych i Kanady – tłumaczył zarządzający lotniskiem w Pyrzowicach. – A przecież w 2022 roku spodziewamy się pojawienia A321XLR, który będzie mógł przelecieć bez międzylądowania 8,7 tys. km. Możliwe więc będzie zrealizowanie połączenia ze Śląska do Pekinu. Ludzie chcą latać z lotnisk położonych blisko domu. Możemy dać im tę szansę w zupełnie nowym wymiarze. Warto więc inwestować w porty regionalne –  zakończył prezes Tomasik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Boeing: W Gdańsku szkoła kodowania dla ukraińskich dzieci

Biznes i przemysł

Boeing: W Gdańsku szkoła kodowania dla ukraińskich dzieci

inf. pras. 22 listopada 2022

Nowe trasy Ryanaira z Cypru, w tym jedna do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Nowe trasy Ryanaira z Cypru, w tym jedna do Polski

Rafał Dybiński 22 listopada 2022

Inwestycje w Kraków Airport. Powstanie nowy terminal cargo

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Tomasik: Zimą z Katowic do Wietnamu i Tajlandii. Jest klient na taką ofertę

Infrastruktura i lotniska

Tomasik: Zimą z Katowic do Wietnamu i Tajlandii. Jest klient na taką ofertę

Rafał Dybiński 20 września 2022

Tomasik: Ludzie chcą i lubią latać z lotnisk regionalnych

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Boeing: W Gdańsku szkoła kodowania dla ukraińskich dzieci

Biznes i przemysł

Boeing: W Gdańsku szkoła kodowania dla ukraińskich dzieci

inf. pras. 22 listopada 2022

Nowe trasy Ryanaira z Cypru, w tym jedna do Polski

Pasażer i linie lotnicze

Nowe trasy Ryanaira z Cypru, w tym jedna do Polski

Rafał Dybiński 22 listopada 2022

Inwestycje w Kraków Airport. Powstanie nowy terminal cargo

Infrastruktura i lotniska

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Tomasik: Zimą z Katowic do Wietnamu i Tajlandii. Jest klient na taką ofertę

Infrastruktura i lotniska

Tomasik: Zimą z Katowic do Wietnamu i Tajlandii. Jest klient na taką ofertę

Rafał Dybiński 20 września 2022

Tomasik: Ludzie chcą i lubią latać z lotnisk regionalnych

Infrastruktura i lotniska

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5