Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Tomasik: Brak unijnych pieniędzy zahamuje rozwój portów regionalnych


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-01-11 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Tomasik: Brak unijnych pieniędzy zahamuje rozwój portów regionalnych
fot. Halocarbon
Jeśli Komisja Europejska nie wyrazi zgody na możliwość dofinansowania ze środków unijnych projektów inwestycyjnych związanych z rozbudową infrastruktury kubaturowej i liniowej na polskich lotniskach, może pojawić się groźba ograniczenia ich rozwoju – mówi w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Na przełomie stycznia i lutego tego roku ukaże się zlecony przez Związek Regionalnych Portów Lotniczych, a wykonany przez firmę BBF, raport zatytułowany „Rozwój Regionalnych Portów Lotniczych – identyfikacji potrzeb inwestycyjnych”. Choć nie znamy jeszcze jego dokładnej treści, wiemy już, że na jego podstawie ZRPL chce zwiększyć nacisk na Ministerstwo Infrastruktury w sprawie negocjacji z Komisją Europejską dotyczących nowej perspektywy budżetowej UE na lata 2021–2027. Wedle ZRPL bez pieniędzy unijnych bardzo trudno będzie zapewnić dalszy rozwój portom regionalnym, które generują większość ruchu lotniczego w Polsce.

Aleksander Domański, Rynek Lotniczy: Co grozi lotniskom regionalnym jeżeli nie znajdą się pieniądze na rozwój?

Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych: Jeśli Komisja Europejska nie wyrazi zgody na możliwość dofinansowania ze środków unijnych projektów inwestycyjnych związanych z rozbudową infrastruktury kubaturowej i liniowej na polskich lotniskach, może pojawić się groźba ograniczenia ich rozwoju. Część z nich może nie sprostać wymogom rosnącego ruchu. Warto pamiętać regionach obsługiwanych jest aktualnie ok. 60% pasażerów, reszta na Lotnisku Chopina w Warszawie.

Czy pieniądze z UE to jedyna możliwość pozyskania funduszy?

Zarządzający lotniskami użytku publicznego mogą podjąć próby pozyskania środków ze źródeł komercyjnych. Będzie to jednak trudniejsze niż w przypadku funduszy UE, a pozyskane kwoty będą z pewnością niższe. Dlatego fundusze unijne są dobrym i sprawdzonym źródłem. Zarządzający portami mają duże doświadczenie w prowadzeniu inwestycji współfinansowanych ze źródeł unijnych. ZRPL szacuje, że w latach 2007-2013 lotniska regionalne zrealizowały inwestycje na kwotę 4,5 mld zł, z czego 1,8 mld zł pochodziło z funduszy Unii Europejskiej.

Czy raport zawiera przewidywania co do dalszych wzrostów liczby pasażerów? Przewidywania ULC okazały się niedoszacowane.

Raport opiera się na najnowszej, zaktualizowanej w październiku 2017 roku „Projekcji liczby obsłużonych pasażerów oraz liczby operacji pasażerskich w Polsce do roku 2035” Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz na prognozach własnych poszczególnych portów regionalnych, uczestników projektu. Na początku dekady, kiedy większość portów przygotowywała duże plany inwestycyjne, w znacznej mierze współfinansowane ze środków unijnych, zarządzający lotniskami korzystali z prognoz Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Prognozowano wtedy, że w 2018 roku w Polsce zostanie obsłużonych 33 mln pasażerów. Ostatecznie okazało się, że rynek rósł zdecydowanie szybciej i w tym roku polskie lotniska obsłużą 46 mln podróżnych, z czego ok. 28 mln skorzysta z siatki połączeń lotnisk regionalnych. 

Czy w takim razie porty dysponują nowymi szacunkami? Czy wiedzą Państwo na co muszą być gotowi i kiedy?

Związek Regionalnych Portów Lotniczych zlecił przygotowanie identyfikacji potrzeb inwestycyjnych regionalnych portów lotniczych. W projekcie wzięły udział lotniska w: Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Modlinie, Olsztynie, Poznaniu, Rzeszowie i Wrocławiu. Dzięki temu wiemy, że do 2035 roku te jedenaście z czternastu lotnisk regionalnych planuje aktualnie 210 zadań inwestycyjnych na szacunkową kwotę ogółem 4,1 mld zł. Około 50% z nich dotyczy zwiększania przepustowości zarówno terminali, jak i pola manewrowego, a prawie 25% bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Prezydent podpisał zmiany prawa lotniczego. 1 kwietnia wejdą w życie

Prawo i polityka

Prezydent podpisał zmiany prawa lotniczego. 1 kwietnia wejdą w życie

Aleksander Domański 10 stycznia 2019

Nowe połączenia LOT-u z Krakowa. Częściej do Chicago

Pasażer i linie lotnicze

Nowe połączenia LOT-u z Krakowa. Częściej do Chicago

Aleksander Domański 10 stycznia 2019

Porty regionalne chcą wsparcia unijnego w infrastrukturę

Pasażer i linie lotnicze

Porty regionalne chcą wsparcia unijnego w infrastrukturę

Aleksander Domański 02 września 2018

 

UIA powitały pierwszego Embraera 195

Biznes i przemysł

UIA powitały pierwszego Embraera 195

15 marca 2019

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

Biznes i przemysł

Nowy/stary prezes Polskiego Holdingu Hotelowego

15 marca 2019

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

Infrastruktura i lotniska

ACI: Światowy ranking lotnisk za 2018 rok

15 marca 2019

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair: Z Gdańska do Göteborga, Kopenhagi i Hamburga

15 marca 2019

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair zaoferuje loty do Armenii? Trwają negocjacje

15 marca 2019

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

Pasażer i linie lotnicze

Dwa nowe kierunki Wizz Air z Katowic

14 marca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5