Partner serwisu
Biznes i przemysł

Testy dronów wystrzeliwanych z dział pneumatycznych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-11-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Testy dronów wystrzeliwanych z dział pneumatycznych
fot. wp.pl
Naukowcy z kalifornijskiego instytutu technicznego wraz z zespołem NASA testują składanego drona SQUID, który rozpoczyna lot przez wystrzał ze zmodyfikowanej armatki pneumatycznej – podał serwis The Verge.

Jak wskazał serwis, start drona może być problematyczny w sytuacji silnego wiatru lub dużego zatłoczenia przestrzeni startowej. Umieszczenie urządzenia w powietrzu może być też zbyt czasochłonne w sytuacjach wyjątkowych, gdy potrzebny jest natychmiastowy ogląd z lotu ptaka. Naukowcy z kalifornijskiej politechniki Caltech (California Institute of Technology) we współpracy z laboratorium napędów odrzutowych NASA próbują rozwiązać te problemy za pomocą składanego drona SQUID (dosł. kałamarnica; skrót od Streamlined Quick Unfolding Investigation Drone).

Co to jest?

Rozkładany dron w trybie przenośnym przypomina wyglądem mątwę lub piłkę do futbolu amerykańskiego, jest jednak od nich mniejszy. 27-centymetrowy kadłub waży ok. 530 gramów i po wystrzeleniu z działka pneumatycznego rozkłada cztery sprężynowe ramiona, w których ukryte są wirniki. Urządzenie składa się do lotu w 200 milisekund, gdy znajdzie się na odpowiedniej wysokości.

Start SQUID-a rozpoczyna się od wystrzelenia jednostki ze zmodyfikowanej maszyny wykorzystywanej w treningach baseballu, która miota piłki za pomocą sprężonego powietrza. Dron wyrzucany jest w powietrze z prędkością 35 mil na godzinę (ponad 56 km/h). W raporcie z badań naukowcy wskazali, że czas od wystrzelenia do stanu, gdzie urządzenie stabilnie unosi się w powietrzu, nie przekracza sekundy.

Verge wskazał, że balistyczne rozpoczynanie lotów drona jest znacząco szybsze od wznoszenia jednostki z bezruchu na ziemi. SQUID zapewnia też większą elastyczność startów. Podczas gdy zwykłe wzniesienie urządzenia wymaga stabilnego gruntu, prototyp naukowców może być wystrzelony nawet z szybko poruszającego się pojazdu, co zademonstrowano startem z półciężarówki jadącej z prędkością 50 mph (80 km/h).

Mars i Tytan czekają?

Ten system startu może znaleźć zastosowanie w wielu sytuacjach, na przykład pojazd ratowniczy mógłby wystrzelić drona bez zatrzymywania się. Rozwiązanie znalazłoby też na pewno zastosowania militarne i mogłoby pomóc w eksploracji kosmosu – ocenił serwis.

Naukowcy wskazują, że SQUID mógłby znacznie zwiększyć obszar zbierania danych łazików kosmicznych i dotrzeć w miejsca, których łazik nie mógłby odwiedzić. Zespół ma obecnie przygotowywać kolejne prototypy „dostosowane do misji na Marsa i Tytana".

Verge wskazuje, że choć SQUID nie jest pierwszą inicjatywą wystrzeliwanego drona, to jest pierwszym projektem urządzenia z czterema wirnikami. Wcześniejsze koncepcje, takie jak LOCUST firmy Raytheon, używają konstrukcji ze stałymi skrzydłami, które okupują większy zasięg mniejszą manewrownością i utrudnionym sterowaniem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

Infrastruktura i lotniska

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

inf. pras. 22 grudnia 2022

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Prawo i polityka

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2022

Akcja "Drony na Wschód"

Prawo i polityka

Akcja "Drony na Wschód"

inf. pras 03 marca 2022

Automatyczny lot drona w Sosnowcu przełożony na wiosnę

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

inf. pras 04 października 2021

Zobacz również:

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

Infrastruktura i lotniska

CIECH: Drony zbadały infrastrukturę i jakości powietrza

inf. pras. 22 grudnia 2022

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Prawo i polityka

Urzędnicy będą uczyć się o dronach

Redakcja/inf. pras. 30 kwietnia 2022

Akcja "Drony na Wschód"

Prawo i polityka

Akcja "Drony na Wschód"

inf. pras 03 marca 2022

Automatyczny lot drona w Sosnowcu przełożony na wiosnę

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

Infrastruktura i lotniska

Opole: Drony służą inwestycjom kolejowym PLK

inf. pras 04 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5