Alitalia wyznaczyła już ostateczny termin składania ofert na zakup aktywów na połowę września tego roku. Po 15 września, jak podaje źródło serwisu Flight Global, kontrolerzy procesu sprzedaży Alitalii rozważą oferty i w ciągu 10 dni powiadomią strony, które ich zdaniem spełniły wymagania. Następnie spółki, które znalazły się na krótkiej liście, będą mogły złożyć wiążącą ofertę do 2 października 2017 roku. Aż do 5 listopada, kiedy to nadejdzie czas na złożenie oferty ostatecznej, oferenci będą mogli ewentualnie poprawić czy ulepszyć swoje propozycje.
Na razie wiadomo, że do zarządu Alitalii wpłynęły
32 deklaracje zainteresowania aktywami spółki, a linie Etihad, które posiadają 49% udziałów Alitalia deklarują, że są „otwarte na wszelkie możliwości podtrzymania i umocnienia obecnych więzi” z włoskim przewoźnikiem. Do złożenia wniosku przyznał się już irlandzki przewoźnik niskokosztowy Ryanair, jednak władze tych linii zastrzegają, że nie są zainteresowane zakupem Alitalii w całości. Zainteresowanie zakupem spółki wyraziła również Lufthansa.
Przypomnijmy, że narodowy przewoźnik Włoch od wielu miesięcy
nie może porozumieć się ze swoimi pracownikami. Załodze zaproponowano cięcia w pensjach i ograniczenia w zatrudnieniu w zamian za uratowanie firmy przed upadłością. Pensje planowano obniżyć o 8%, a pracę miało stracić około 1,5 tys. z liczącej 17 tys. osób załogi.
Do działania wkroczył włoski rząd, który w maju tego roku postanowił udzielić przewoźnikowi
pożyczki w kwocie 600 mln euro – pieniądze mają zapewnić firmie stabilne funkcjonowanie przez najbliższe półrocze. Równolegle trwają spekulacje, która firma wykupi spółkę, ratując jednocześnie włoskiego narodowego przewoźnika przed upadłością.