Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

CPK: Jest pierwszy przetarg. Kolejowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
CPK: Jest pierwszy przetarg. Kolejowy
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetarg na inwentaryzacje przyrodnicze dla nowych linii kolejowych prowadzących do nowego lotniska i Warszawy. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana jesienią. Szacowana wartość zamówienia to ponad 26 mln zł.

Inwentaryzacja przyrodnicza ma na celu identyfikację chronionych, rzadkich lub zagrożonych elementów środowiska na terenach przeznaczonych pod przyszłe inwestycje. Wyniki badań terenowych są jedną z części składowych niezbędnych w ramach procedury środowiskowej, która poprzedza wydanie pozwolenia na budowę.

Przetarg wyłoni sześciu wykonawców. Najpierw prace na linii do Łodzi

W wyniku trwającego postępowania spółka CPK planuje wybrać sześciu wykonawców, z którymi tej jesieni zawrze umowę ramową na pięć lat. Wyselekcjonowane firmy będą następnie brały udział w organizowanych przez spółkę zamówieniach cząstkowych. O konkretnym zleceniu na inwentaryzację przyrodniczą w ramach Programu Kolejowego CPK będzie decydowała zaproponowana przez firmę cena.

Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild, w pierwszej kolejności inwentaryzacja przyrodnicza zostanie przeprowadzona na terenie, na którym powstanie linia dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź. Później inwentaryzacja będzie wykonywana w zależności od bieżących potrzeb inwestycyjnych (w miarę postępu prac związanych z przygotowaniami do budowy kolejnych odcinków).

– Inwentaryzacje przyrodnicze to pierwszy przetarg kolejowy realizowany przez spółkę. Naszym celem w ramach tzw. etapu zero, który powinien być gotowy przed otwarciem Portu Lotniczego Solidarność, jest wybudowanie 140 km nowych linii, głównie trasy Warszawa – CPK – Łódź. Docelowo zakładamy budowę 1,6 tys. km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

Spółka CPK szacuje łączny maksymalny obszar inwentaryzacji przyrodniczych do objęcia umową na 220 tys. ha. Powierzchnia badań w ramach jednego zamówienia cząstkowego nie będzie mniejsza niż 900 ha. Zadania mogą być zlokalizowane na terenie całego kraju. Podczas pierwszego etapu badań wykonawcy przeprowadzą prace studialne, a następnie badania terenowe, których wyniki przedstawią w ekspertyzie przyrodniczej.

Wyniki inwentaryzacji przyrodniczej będzie stanowić załącznik do raportu o oddziaływaniu na środowisko, który wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie przedłożony odpowiedniemu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska (RDOŚ). Kolejnym elementem w ramach przygotowań do inwestycji będzie uzyskanie decyzji lokalizacyjnej, a następnie pozwolenia na budowę.

Z czego będą składały się "szprychy"?

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK składać się będzie z nowych odcinków sieci, które wybuduje spółka CPK, oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury, które znajdują w gestii PKP PLK. 29 kwietnia br. rząd przyjął rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy całościowy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

W lipcu decyzją Premiera RP Mateusza Morawieckiego spółka CPK została dofinansowana kwotą 300 mln zł, co jest efektem objęcia nowych udziałów przez Skarb Państwa. Rząd uznał CPK nie tylko za projekt strategiczny dla rozwoju Polski, ale także za opłacalną inwestycję. Według raportu PwC z kwietnia br., polski rynek lotniczy ma jeden z największych potencjałów wzrostu w całej Europie, a budowa hubu pod Warszawą jest uzasadniona m.in. prognozami ruchu i zakładaną stopą zwrotu. Według opracowania Baker McKenzie i Polityki Insight z maja br., powstanie CPK może przynieść Polsce od 4 do 7 proc. wzrostu PKB.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Mateusz Kieruzal 22 stycznia 2024

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Prawo i polityka

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura i lotniska

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 18 stycznia 2024

Zobacz również:

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Prawo i polityka

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Redakcja 19 stycznia 2024

Lasek: W CPK potrzebne chłodne głowy i rzetelna, analityczna robota

Infrastruktura i lotniska

TOP 10 CPK. Przegląd najważniejszych wydarzeń w 2023 r.

Infrastruktura i lotniska

Pozostałe z wątku:

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Nie chcemy zaorać CPK

Mateusz Kieruzal 22 stycznia 2024

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Prawo i polityka

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Infrastruktura i lotniska

CPK z pozwoleniem na budowę łódzkiego tunelu

Roman Czubiński 18 stycznia 2024

Zobacz również:

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Prawo i polityka

CPK. Mikołaj Wild i Radosław Kantak odwołani

Redakcja 19 stycznia 2024

Lasek: W CPK potrzebne chłodne głowy i rzetelna, analityczna robota

Infrastruktura i lotniska

TOP 10 CPK. Przegląd najważniejszych wydarzeń w 2023 r.

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5