Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Służby Lotniska Chopina gotowe na zimę. Wojtera: Akcja kosztuje grube miliony

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-10-2022
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Lotnisko Chopina/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Sezon zimowy jest dla wszystkich lotnisk czasem szczególnych wyzwań. Śnieżna i mroźna aura niejednokrotnie utrudniała lub wręcz uniemożliwiała operacje lotnicze. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie pod kątem warunków atmosferycznych i skrajnie pesymistycznych prognoz. 

Podstawą sprawnego operowania lotniska w zimowych warunkach jest dobre przygotowanie ludzi i sprzętu. Finał corocznych przygotowań stołecznego lotniska jest celebrowany paradą z okazji „Akcji Zima”, czyli przejazdem technicznym drogami kołowania kolumny specjalistycznych wozów, potwierdzający gotowość służb operacyjnych portu oraz całego Biura Technicznego, które zapewnia utrzymanie infrastruktury lotniska. To właśnie na nich spoczywa główny ciężar zmagań z warunkami atmosferycznymi.

Lotnisko Chopina stosuje najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie technik i sprzętu zimowego utrzymania. Do natychmiastowego wyjazdu gotowych jest zawsze 16 zestawów odśnieżających wysokiej i średniej wydajności, siedem oczyszczarek kompaktowych, cztery jednostki sprzętu osłony chemicznej, trzy pługi wirnikowe oraz wiele innych pojazdów i maszyn wsparcia.

Taka konfiguracja sprzętu pozwala na sprawne odśnieżanie dróg startowych za jednym przejazdem na wymaganą szerokość, zabezpieczenie chemiczne nawierzchni przed oblodzeniem oraz odśnieżanie i zabezpieczenie chemiczne „na bieżąco” nawierzchni płyt postojowych. Stołeczne lotnisko posiada zaplecze techniczne, które gwarantuje stałą dostępność sprzętu zimowego utrzymania, a więc realizację napraw, przeglądów i konserwacji oraz wymianę elementów eksploatacyjnych przez siedem dni w tygodniu.

Nad sprawnym przebiegiem zimowych działań czuwa cały sztab wysokiej klasy specjalistów: od koordynatora „Akcji Zima” przez Dyżurnych Operacyjnych Portu po operatorów pracującego na drogach i płytach sprzętu oraz pracowników służb technicznych odpowiedzialnych za zapewnienie sprawności eksploatacyjnej sprzętu zimowego utrzymania, systemu elektroenergetycznego i oświetlenia nawigacyjnego, systemów sanitarnych czy systemów specjalnych. W sumie to ponad 200 osób.

Jednym z kluczowych aspektów przygotowania lotniska do wykonywania operacji w warunkach zimowych jest wielomiesięczny proces doskonalenia kompetencji zaangażowanego personelu. Doświadczona kadra, doskonale znająca obowiązujące procedury, technologię zimowego utrzymania, osiągi i właściwości sprzętu i systemów, topografię lotniska, ma decydujący wpływ na powodzenie podejmowanych działań. To właśnie dzięki niej Lotnisko Chopina w warunkach zimowych jest uznawane przez pilotów za jedno z najbardziej bezpiecznych i niezawodnych w Europie.

- - - - - - - - - 
Rafał Dybiński, Rynek Lotniczy: Jak długo trwają przygotowania do "Akcji Zima"? 

Stanisław Wojtera, prezes Przedsiębiorstwa "Porty Lotnicze": My właściwie zaczynamy przygotowania do Akcji Zima następnego dnia, jak się zakończy poprzedni okres. Akcja Zima trwa od 15 października do 15 kwietnia i od 16 kwietnia zaczynamy przygotowania do następnej, dlatego że na to się składa szkolenie pracowników, to są remonty, modernizacje czy też zakupy sprzętu. To są także zakupy środków chemicznych i wszelakich innych, które są nam potrzebne. To jest więc proces długotrwały i wielomiesięczny, który apogeum osiąga 15 października, kiedy już formalnie rozpoczyna się Akcja Zima. Później zawsze robimy taką ceremonię, która jest przy okazji takim sprawdzeniem sprzętu i taką próbą generalną. Przy okazji jest też takim naszym wewnętrznym świętem, bo jest to dla nas bardzo duże i bardzo ważne wydarzenie. 

Ile osób jest zaangażowanych w "Akcję Zima"?

Akcję Zima średnio obsługuje blisko 100 osób, więc całkiem duża grupa, a drugie 100 wspomaga ich na zapleczu. To są osoby, które na bazie utrzymania dbają, żeby sprzęt był sprawny, żeby działała cała logistyka. Bezpośrednio jest natomiast zaangażowanych, jak wspomniałem, 100 osób. Całe lotnisko jest w takim trybie, bo przecież i dyżurni czy nadzór, wszystkie służby lotniskowe współpracują i jest to trudniejszy czas dla nas, ale dla zapewnienia bezpieczeństwa absolutnie konieczny. 

Ile czasu potrzeba na wyszkolenie pracownika zaangażowanego do takiej akcji?

Koledzy, którzy są doświadczonymi operatorami mówią, że tak naprawdę dopiero po kilku latach pracy, mogą powiedzieć, że już ich nic nie zaskoczy i są w pełni przygotowani. To trochę jak mówi się o policjantach, że po siedmiu latach na ulicy jest prawdziwym policjantem. Tak samo w przypadku operatorów sprzętu lotniskowego. Muszą dwa, trzy lata pojeździć, żeby nabrać tego doświadczenia, które jest do tego potrzebne. Zazwyczaj Ci starsi są tutaj prowadzącymi, a Ci młodsi stażem są za nimi w kolumnie. 

Jakie są koszty takiej akcji w przypadku Lotniska Chopina? Jak to wygląda na innych lotniskach w Polsce?

To zależy od zimy. Najlepsze byłyby oczywiście łagodne, ale tak się nie dzieje. Mówiąc oględnie to są koszty milionowe. Dbamy o to, żeby ten sprzęt był najwyższej jakości, tak jak środki do odladzania. To wszystko kosztuje grube miliony złotych. Lotnisko Chopina generuje 40 proc. ruchu w Polsce i dlatego ma największy taki zasób ludzki oraz sprzętowy. W przypadku mniejszych lotnisk regionalnych tego sprzętu nie potrzeba tak dużo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

Infrastruktura i lotniska

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

inf. pras. 23 listopada 2022

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

Infrastruktura i lotniska

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Biznes i przemysł

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Lotnisko Chopina: 649 tys. pasażerów w styczniu. Dwa razy lepiej od prognoz

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: 649 tys. pasażerów w styczniu. Dwa razy lepiej od prognoz

Redakcja/inf. pras. 18 lutego 2022

Fortepian wraca na Lotnisko Chopina

Infrastruktura i lotniska

Fortepian wraca na Lotnisko Chopina

Redakcja/inf. pras. 30 lipca 2021

Lotnisko Chopina: 444 tys. podróżnych w lipcu. Spadek o 77 proc.

Infrastruktura i lotniska

POZOSTAŁE Z WĄTKU:

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

Infrastruktura i lotniska

Start inicjatywy Connecting Eastern Europe. "Odkrywamy tajniki branży"

inf. pras. 23 listopada 2022

Lotnisko Chopina: Prawie 1,4 mln pasażerów w październiku

Infrastruktura i lotniska

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Biznes i przemysł

PPL: Do działań Ryanaira podchodzimy ostrożnie

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2022

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Lotnisko Chopina: 649 tys. pasażerów w styczniu. Dwa razy lepiej od prognoz

Pasażer i linie lotnicze

Lotnisko Chopina: 649 tys. pasażerów w styczniu. Dwa razy lepiej od prognoz

Redakcja/inf. pras. 18 lutego 2022

Fortepian wraca na Lotnisko Chopina

Infrastruktura i lotniska

Fortepian wraca na Lotnisko Chopina

Redakcja/inf. pras. 30 lipca 2021

Lotnisko Chopina: 444 tys. podróżnych w lipcu. Spadek o 77 proc.

Infrastruktura i lotniska

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5