Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Sankt Petersburg chce zawojować ruch niskokosztowy w Europie


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2020-01-07 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sankt Petersburg chce zawojować ruch niskokosztowy w Europie
fot. Soner, Ozmen, Unsplash
Port lotniczy Pułkowo w Sankt Petersburgu, za sprawą prowadzenia na pięć lat programu “otwartego nieba”, przygotowuje się na oblężenie niskokosztowych linii lotniczych. Już teraz ruch spotkał się ze znacznym zainteresowaniem przewoźników, zdradza rosyjskie ministerstwo transportu.
Zainaugurowanie pięcioletniego okresu obowiązywania programu “Open Skies” na lotnisku Pułkowo w Sankt Petersburgu, jest częścią szerszych działań Rosji zmierzających do zwiększenia turystyki w mieście, obejmujących m. in. poluzowanie wymagań wizowych dla turystów – obywatele 53 krajów, w tym Polski, podróżujący do Sankt Petersburga będą mogli skorzystać ze specjalnego systemu wiz elektronicznych, w którym wypełnienie wniosku online zajmie tylko kilka minut.

Dzięki zasadzie “otwartego nieba” linie lotnicze będą mogły uzyskać zgody na obsługę połączeń z pominięciem wymogu zawierania tradycyjnych międzyrządowych umów bilateralnych. Wiąże się to także z tym, że przewoźnicy będą mogli wykonywać połączenia lotnicze nie tylko z własnego kraju, ale również z państw trzecich, wykorzystując tzw. “siódmą wolność”. W tej sposób, np. Ryanair będzie mógł operować loty z Wielkiej Brytanii, WizzAir z Polski czy airBaltic z Litwy, podczas gdy oferowanie takich tras nie byłoby możliwe na podstawie tradycyjnych umów bilateralnych. Zmiany zaplanowane są w ten sposób, by wzmocnić popyt na ruch turystyczny, podczas gdy popyt na podróże w celach biznesowych będzie się rządził dawnymi regułami.

Duże zainteresowanie

Plany czwartego największego lotniska w Rosji, ustępującego wielkością jedynie trójce portów lotniczych w Moskwie, spotkały się ze znacznym zainteresowaniem niskokosztowych linii lotniczych, zdradzają przedstawiciele Ministerstwa Transportu Rosji. Formalne zainteresowanie otwieraniem połączeń wyraziły już takie linie lotnicze jak Ryanair, EasyJet, WizzAir, Volotea, airBaltic oraz Fly One. Ogółem, w ubiegłym tygodniu linie lotnicze złożyły wnioski o zgodę na obsługę połączeń lotniczych do 22 krajów, w tym do Wielkiej Brytanii, Niemiec i Francji. Urzędnicy zdradzili też, że jeden z przewoźników ze Wspólnoty Państw Niepodległych wyraził chęć, by wykorzystać program do inauguracji lotów z Sankt Petersburga do Stanów Zjednoczonych.

Władze spółki Northern Capital Gateway, która jest właścicielem portu lotniczego Pułkowo, są pewne, że bezprecedensowe otwarcie lotniska doskonale się sprawdzi w praktyce. W takim wypadku popyt na loty do Petersburga wzrośnie jeszcze bardziej, prognozuje Leonid Sergejew, szef Northern Capital Gateway, co pozwoliłoby utrzymać doskonałe, dwucyfrowe tempo wzrostu podróżnych, które lotnisko uzyskało w 2017 i 2018 r. W 2018 r., w Sankt Petersburgu odprawiono ponad 18,1 mln pasażerów. W tej chwili lotnisko zwróciło się do rządu Rosji, by ten zaaprobował 33 połączenia. Jeśli tak się stanie, to do 2025r. liczba pasażerów na lotnisku wzrośnie o 75 proc. do poziomu 35 mln osób rocznie.

– Nigdy wcześniej nie podejmowaliśmy się takiego poziomu liberalizacji ruchu lotniczego dla przewoźników zagranicznych, ale zdajemy sobie sprawę, że takie rozwiązanie będzie miało przełożenie na wsparcie rozwoju Sankt Petersburga – powiedział Maksim Akimow, wicepremier Rosji, odpowiedzialny za nadzór lotnictwa cywilnego oraz lotnisk.

– Otwarcie dostępu do Sankt Petersburga na zasadzie wyboru tras lotniczych, jest sprytnym ruchem ze strony rządu Rosji. Oznacza, że w ten sposób władze mogą wybierać te kierunki i lotniska, które są hubami przewoźników niskokosztowych – komentuje Andrew Curran z Simple Flying.

Rosyjscy przewoźnicy są rozgoryczeni zmianami

Liberalizacja dostępu do nieba nad Sankt Petersburgiem dla przewoźników zza granicy, oznacza, że rodzimym liniom lotniczym, w tym Aerofłotowi, wyrośnie pokaźna konkurencja. Nie jest więc zaskoczeniem, że linie lotnicze z Rosji są, delikatnie mówiąc, dalekie od entuzjazmu dla nowych zasad, szczególnie iż będą wykluczone z “otwartego nieba” w Sankt Petersburgu przynajmniej na pięć lat. Wprawdzie po tym okresie, obsługa połączeń może być, jak informuje Akimow, “przekazana liniom lotniczym z Rosji lub też pozostać w rękach obcokrajowców”, ale nawet w tym optymistycznym dla przedsiębiorstw z Rosji wariancie, aż do 2025r. cierpieć będą osiągane przez nich przychody.

– Kategorycznie sprzeciwiamy się przyznaniu zagranicznym firmom reżimu “otwartego nieba” w Sankt Petersburgu, w sytuacji gdy Rosyjskie spółki nie zyskują podobnych praw w krajach, których linie lotnicze będą wykonywały loty z Pułkowa do państw trzecich – powiedział jeden z szefów dużych linii lotniczych z Rosji w rozmowie z portalem RBC.

Szanse na to, że głos linii lotniczych z Rosji będzie wysłuchany są na raczej niskie, biorąc pod uwagę fakt, że impuls do zmian dał sam prezydent Rosji Władimir Putin. Zakrojony na szeroką skalę projekt, prócz Pułkowa będzie obejmował także 40 lotnisk położonych na Rosyjskim Dalekim Wschodzie. Prace mają na celu nie tylko poprawę usług transportowych w odizolowanych obszarach kraju, ale również wzmocnienie turystyki międzynarodowej i przyciągnięcie inwestycji zagranicznych. Jak powiedział Putin, Rosja planuje teraz “zupełnie inny poziom mobilności”.

Jak pokazują przykłady innych krajów, ostatecznie liberalizacja ruchu lotniczego może przynieść korzyści wszystkim stronom – poprzez zwiększenie liczby pasażerów, może przynieść korzyści ekonomiczne Sankt Petersburgowi oraz całej Rosji, natomiast poprzez zwiększenie konkurencyjności, wymuszającej zwiększenie efektywności, może stanowić mobilizację do zmian dla rodzimej branży. Bez wątpienia dzięki szerszemu wyborowi połączeń, wymuszającemu na przewoźnikach obniżenie cen biletów, na zmianach zyskają pasażerowie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
British Airways od początku roku rekompensuje emisje z lotów krajowych

Biznes i przemysł

British Airways od początku roku rekompensuje emisje z lotów krajowych

Piotr Bożyk 03 stycznia 2020

Lufthansa wróci do Łodzi. Lotnisko na plusie po 2019 roku

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa wróci do Łodzi. Lotnisko na plusie po 2019 roku

Emilia Derewienko 03 stycznia 2020

Wizz Air rozpocznie loty z lotniska Pułkowo do Londynu

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air rozpocznie loty z lotniska Pułkowo do Londynu

Justyna Urbaniak 31 lipca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5