Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Rzeszów – Warszawa prawie dwa razy szybciej. Dzięki CPK powstanie nowa linia kolejowa


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-06-25 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
CPK/ Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rzeszów – Warszawa prawie dwa razy szybciej. Dzięki CPK powstanie nowa linia kolejowa
fot. CPK
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej na odcinku: Łętownia – Rzeszów. Dzięki niej mieszkańcy Podkarpacia dotrą z Rzeszowa do Warszawy prawie dwa razy szybciej niż obecnie. Poprawi się również dojazd m.in. do Stalowej Woli, Tarnobrzega, Ostrowca Świętokrzyskiego, Radomia i Grójca, a także z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.
Łętownia –Rzeszów to pierwsza inwestycja spółki CPK w województwie podkarpackim. Umowa o wartości 9,7 mln zł netto została podpisana podczas dzisiejszej konferencji prasowej na dworcu PKP Rzeszów Główny.

Ponad 40-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Łętownia – Rzeszów to kolejowy łącznik prowadzący od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.

– CPK to nie tylko lotnisko, to przede wszystkim rozwój kolei w całej Polsce. W tym kontekście pamiętamy o każdej części naszego kraju, bo chcemy zapewnić dobrą dostępność transportową dla każdego obywatela. Jesteśmy przekonani, że m.in. od tego, jak będzie się dojeżdżać z Rzeszowa do Warszawy, CPK czy Trójmiasta zależy rozwój gospodarczy Polski – powiedział wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Dzisiaj na dojazd pociąg z Rzeszowa do Warszawy potrzeba minimum 4 godz., ponieważ jadą one okrężną trasą przez Kraków. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.



Dzisiejszy kontrakt na prace przygotowawcze, a konkretnie na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), został zawarty z konsorcjum firm: BBF, Ingerop Polska i SAFEGE. To efekt kolejnego z rozstrzygniętych przetargów na STEŚ dla łącznie 743 km nowych linii kolejowych z prawie 1800 km wchodzących w skład Programu CPK.

– Zdajemy sobie sprawę, jak ważne przy trasowaniu tej linii kolejowej będzie wsłuchanie się w głos mieszkańców i uwzględnienie wszystkich lokalnych uwarunkowań. Dlatego w ramach umowy planujemy wyjątkowo szerokie konsultacje społeczne, które zapewnią stosowną wymianę informacji. Jest to już kolejne opracowanie tego typu, które będziemy realizować. Doświadczenie personelu naszego konsorcjum to gwarancja jakości – mówi Maciej Adamczak, prezes spółki BBF, przedstawiciel wykonawcy.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Celem STEŚ jest opracowanie dla odcinka Łętownia – Rzeszów specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Na przygotowanie STEŚ wykonawca będzie miał 13 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 18 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.



Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min , ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min i z Tarnobrzegu do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min, a z Przemyśla w 3 godz. 15 min.

Według harmonogramu, pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r. Docelowo w ramach Programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane. Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Polsko-francuskie rozmowy o CPK

Prawo i polityka

Polsko-francuskie rozmowy o CPK

Redakcja/inf. pras. 25 czerwca 2021

CPK wybrał wykonawcę studium dla KDP Łódź – Wrocław

Infrastruktura i lotniska

CPK wybrał wykonawcę studium dla KDP Łódź – Wrocław

Witold Urbanowicz 11 czerwca 2021

Centralny Port Komunikacyjny tworzy bezpieczną kolej

Infrastruktura i lotniska

Centralny Port Komunikacyjny tworzy bezpieczną kolej

Redakcja/inf. pras. 12 czerwca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5