Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Rząd Chorwacji dołoży prawie 34 mln euro do Croatia Airlines


Wstecz Dalej

Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2019-10-02 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rząd Chorwacji dołoży prawie 34 mln euro do Croatia Airlines
fot. JuergenL, Wikipedia
Rząd chorwacki przekaże Croatia Airlines, jeszcze przed prywatyzacją, 33,8 mln euro w ciągu najbliższych dwóch lat. Rząd jest właścicielem prawie 100 proc. udziałów przewoźnika. Ostatnio otrzymał on fundusze rządowe przed przystąpieniem Chorwacji do Unii Europejskiej w 2013 roku.
Od lat rząd stara się sprywatyzować przynoszące straty linie lotnicze. Zastrzyk pieniędzy pomoże pokryć koszty operacyjne na następne dwa lata, co zdaniem rządu chorwackiego ułatwi sprzedaż Croatia Airlines, które świętują w tym roku trzydziestą rocznicę istnienia jako krajowa linia lotnicza i przewoźnik flagowy Republiki Chorwacji. Linia jest konsekwentnie klasyfikowana jako jeden z dziesięciu największych eksporterów w kraju, zgodnie z tym, co sama określiła.

Jednak w przeciwieństwie do linii lotniczych takich jak Turkish Airlines i Aegean, Croatia Airlines nie nadąża za rozwojem turystyki w Chorwacji. Rozwój turystyki w Chorwacji jest stale o kilka punktów procentowych wyższy niż wzrost ruchu pasażerskiego w samych chorwackich liniach.

Rośnie, ale powoli


W ubiegłym roku Croatia Airlines odnotowała 2-proc. wzrost ruchu pasażerskiego. Wynika on głównie z tego, że przewoźnik działa już na pełnych obrotach swojej floty, a nie ma środków na zakup nowych samolotów. W 2018 r. przewoźnik zabezpieczył pożyczki wspierane przez rząd, aby dokonać płatności na zakup nowych samolotów Airbus.

Jak poinformowało medium Poslovni Dnevnik, rząd chorwacki przyznał zastrzyk gotówki w wysokości prawie 34 mln euro w celu stabilizacji linii lotniczych. Część pieniędzy prawdopodobnie zostanie wykorzystana na pokrycie strat z zeszłego roku, ale większość ma pokryć koszty utrzymania. Dwa silniki wymagają generalnego remontu, a zaległości wobec dostawców krajowych są nadal duże. Z kolei 3,5 mln euro zostanie wykorzystanych na spłatę zadłużenia. Obejmuje to płatności na rzecz Airbusa w ramach zamówienia na cztery samoloty Airbus A320neo.

Wykorzystanie funduszy na sfinansowanie tych długów jest niezwykłym krokiem dla rządu chorwackiego. To pierwszy raz, gdy bezpośrednio pompuje gotówkę do krajowej linii lotniczej, odkąd Chorwacja przystąpiła do Unii Europejskiej w 2013 roku. Wszystko ze względu na silną potrzebę chorwackiego rządu, aby sprywatyzować linię lotniczą w ciągu najbliższych 12 miesięcy, co rząd wyznaczył jako jeden ze swoich celów strategicznych.

Dlaczego Chorwacja prywatyzuje Croatia Airlines?

Chorwacja przeżywa obecnie boom turystyczny, a sektor lotniczy czerpie znaczne korzyści, sięgające nawet 10 proc., jednak jest to w większości zasługa zagranicznych pracowników. Croatia Airlines utrzymuje co prawda dominującą pozycję w swoim hubie w Zagrzebiu, ale na głównych nadmorskich chorwackich lotniskach, takich jak Split i Dubrownik, przewoźnik jest umiarkowanie obecny w miesiącach wakacyjnych.

Dla porównania, tego lata sąsiedni przewoźnik flagowy Air Serbia uruchomił 21 nowych tras. Zarząd Croatia Airlines wielokrotnie powtarzał, że mogą wykonywać podobne ruchy, tylko ze świeżym zastrzykiem kapitału lub we współpracy z większą linią lotniczą.

Na coraz trudniejszym rynku, jakim jest sektor lotniczy, rząd chorwacki wydaje się wierzyć, że Croatia Airlines będzie lepiej funkcjonować jako linia sprywatyzowana. Jednym z powodów niezdolności do wniesienia większej liczby funduszy do Croatia Airlines są przepisy Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa.

Poprzednie procesy prywatyzacyjne innych państwowych spółek w Chorwacji przeważnie nie przebiegły pomyślnie. Ciekawie będzie zobaczyć, kto, jeśli jakakolwiek firma, zdecyduje się na zakup Croatia Airlines od chorwackiego rządu i czy ten zastrzyk gotówki zrobi różnicę w tym względzie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Centrum Serwisowania Silników Lotniczych XEOS oficjalnie otwarte (Zdjęcia)

Biznes i przemysł

Centrum Serwisowania Silników Lotniczych XEOS oficjalnie otwarte (Zdjęcia)

Emilia Derewienko 02 października 2019

Ryanair planuje ekspansję w Chorwacji

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair planuje ekspansję w Chorwacji

Justyna Urbaniak 24 czerwca 2019

Chorwackie linie lotnicze szukają inwestora

Pasażer i linie lotnicze

Chorwackie linie lotnicze szukają inwestora

Justyna Urbaniak 03 maja 2018

 

Linie z grupy Lufthansa polecą do Lublany. Wejdą na miejsce Adrii

Pasażer i linie lotnicze

Linie z grupy Lufthansa polecą do Lublany. Wejdą na miejsce Adrii

06 października 2019

Strategiczne partnerstwo Boeinga i Embraera nabiera kształtu

Biznes i przemysł

Strategiczne partnerstwo Boeinga i Embraera nabiera kształtu

06 października 2019

LOT: Boeing 787 Dreamliner SP-LRH powrócił na siatkę

Pasażer i linie lotnicze

LOT: Boeing 787 Dreamliner SP-LRH powrócił na siatkę

05 października 2019

COMAC: Rozpoczyna się seryjna produkcja C919

Biznes i przemysł

COMAC: Rozpoczyna się seryjna produkcja C919

05 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5