Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Ryanair znika z Polski. Pracownicy: Jesteśmy krajem drugorzędnym


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2018-09-27 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ryanair znika z Polski. Pracownicy: Jesteśmy krajem drugorzędnym
fot. Piotr Bożyk
Spółka Ryanair DAC od 1 stycznia 2019 roku wycofuje się z Polski, a w jej miejsce usługi ma wykonywać spółka Warsaw Aviation. Zatrudnieni w tanich liniach lotniczych członkowie załóg pokładowych zmuszeni są przejść na samozatrudnienie. – Zarabiamy 40% mniej niż załogi z innych krajów na tych samych lotach – mówi Rynkowi Lotniczemu Justyna Boczkur, przewodnicząca związku zawodowego Ryanaira, Międzyzakładowej Organizacji Związkowej NSZZ Solidarność CWR Poland.
W połowie września tego roku polscy pracownicy załóg pokładowych tanich linii lotniczych Ryanair zostali poinformowani, że od 1 stycznia 2019 roku z Polski zniknie spółka Ryanair DAC. Zastąpi ją nowa, zarejestrowana w Polsce – Warsaw Aviation – a pracownicy, dotychczas zatrudnieni w systemie irlandzkim na umowę o pracę, będą „zobowiązani” przenieść się na grunt polski i założyć własne działalności gospodarcze. To oznacza pozbawienie członków załóg pokładowych m.in. ochrony socjalnej ze strony dotychczasowego pracodawcy i radykalne zmniejszenie przyszłych świadczeń emerytalnych.

Kadra Ryanaira podlega obecnie irlandzkiemu systemowi podatkowemu. Według tamtejszego prawa i w skali Irlandii pracownicy zarabiają zbyt mało, aby móc jeszcze płacić podatki w tym kraju. Po ewentualnym przeniesieniu się zatrudnionych do spółki Warsaw Aviation będą oni rozliczani na gruncie polskim.

Dla Ryanaira to duża oszczędność. Pracownicy jednak stracą – przerzucone na nich zostaną koszty prowadzenia działalności. – Wyliczyliśmy, że aby nadal mieć świadczenia emerytalne na poziomie tych, oferowanych nam w Irlandii, musielibyśmy płacić ZUS-owi w Polsce miesięcznie 5 tys. zł – mówi naszemu portalowi Justyna Boczkur, przewodnicząca związku zawodowego CWR Poland.

Polska jedynym takim krajem

W Ryanair DAC oraz dwóch agencjach – Workforce Ltd. i Crewlink – jest zatrudnionych w tym momencie około 400 pracowników, większość z nich na podstawie umowy o pracę. Podczas wrześniowego spotkania managerów europejskich we Wrocławiu, Ryanair wyznaczył swoim załogom termin zaakceptowania nowych warunków zatrudnienia do 30 września tego roku. – To, co zrobiła spółka jest żałosne. Chcemy, żeby zaczęto mówić o tym, jak Ryanair traktuje swoich pracowników – komentuje w rozmowie z Rynkiem Lotniczym jeden ze stewardów taniej linii z Wrocławia, który chce pozostać anonimowy.

– Już teraz zarabiamy 40% mniej niż nasi koledzy z zagranicy, pracujący na tych samych połączeniach. Widać wyraźnie, że jesteśmy dla Ryanaira krajem drugorzędnym i polem doświadczalnym – dodaje Justyna Boczkur.

Bardzo duża różnica w zarobkach ma wynikać z tego, że gdy w 2012 roku Ryanair zakładał swoją bazę we Wrocławiu, wyliczono, że koszty życia są w Polsce zdecydowanie niższe niż za granicą. To właśnie wtedy zadecydowano o wysokości zarobków. – Być może sześć lat temu miało to jakieś ekonomiczne uzasadnienie, ale wiele się od tamtego czasu zmieniło – wspomina przewodnicząca związku zawodowego.

Co stanie się z pracownikami, którzy nie zgodzą się na dobrowolne przejście na własną działalność gospodarczą i podpisanie umowy z nową spółką? – Zadaliśmy to pytanie Ryanairowi. Władze odpowiedziały, że otrzymamy „listę z propozycjami”. Jakimi propozycjami? Nie wiadomo – podsumowuje Boczkur.

Ryanair Sun zamiast Ryanaira?

Obecnie jedynym pracownikiem spółki Warsaw Aviation jest jej prezes, Michał Kaczmarzyk, który jest zarazem prezesem innego podmiotu Ryanaira – czarterowej linii lotniczej Ryanair Sun. Jak dowiedział się Rynek Lotniczy, w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego czeka na rejestrację 16 samolotów tego czarterowego przewoźnika.

Także w tym tygodniu Ryanair Sun poinformował o rekrutacji personelu pokładowego do swoich polskich baz w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Gdańsku. W ogłoszeniu można przeczytać m.in., że spółka oferuje „kontrakt zawarty na bazie polskiego prawa za pośrednictwem Warsaw Aviation, podatki odprowadzane w Polsce, pełne ubezpieczenie”.

Jak udało nam się dowiedzieć, władze Ryanaira na zebraniu managerskim rekomendowały sposób działania Ryanair Sun, a jako przykład postawiły sobie… LOT Crew, spółkę PLL LOT, która również „współpracuje” z załogą pokładową, będącą na samozatrudnieniu.

Ryanair nie rozwija tematu

Ryanair nie zdecydował się skomentować sprawy samozatrudnienia pracowników, o co prosiliśmy w mailu do rzeczniczki linii w Polsce, Olgi Pawlonki. „Planujemy dalszy rozwój floty oraz miejsc pracy w Ryanair Sun, która już w pierwszym roku działalności odniosła sukces i przynosi zyski” – czytamy w jednozdaniowej odpowiedzi przewoźnika.

Związek zawodowy Ryanaira, Międzyzakładowa Organizacja Związkowa NSZZ Solidarność CWR Poland, został założony 10 września tego roku z ramienia Solidarności, w ramach polskiego prawa związków zawodowych, przy współpracy z ITF oraz ETF. Przewoźnik wciąż nie potwierdził jednak istnienia organizacji.

Irlandzkie linie lotnicze znane są z niechlubnego radzenia sobie ze związkami zawodowymi. Strajki europejskich pracowników załóg pokładowych Ryanaira, w wyniku których uziemione zostanie 190 lotów, zaplanowane zostały na piątek 28 września.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Ryanair Sun przejmuje wszystkie bazy Ryanaira w Polsce. Załogi na samozatrudnieniu

Biznes i przemysł

Ryanair Sun przejmuje wszystkie bazy Ryanaira w Polsce. Załogi na samozatrudnieniu

Emilia Derewienko 27 września 2018

Strajki w Ryanairze: Przewoźnik anuluje w piątek 190 lotów

Prawo i polityka

Strajki w Ryanairze: Przewoźnik anuluje w piątek 190 lotów

Emilia Derewienko 25 września 2018

 

SSJ100 i MC-21 znajdują nabywców

Biznes i przemysł

SSJ100 i MC-21 znajdują nabywców

27 listopada 2018

Lotnisko Chopina rozbuduje terminal. Jest zezwolenie

Infrastruktura i lotniska

Lotnisko Chopina rozbuduje terminal. Jest zezwolenie

27 listopada 2018

Katastrofa filipińskiego Sokoła. Już trzecia

Biznes i przemysł

Katastrofa filipińskiego Sokoła. Już trzecia

27 listopada 2018

10-milionowa operacja lotnicza nad Europą

Pasażer i linie lotnicze

10-milionowa operacja lotnicza nad Europą

27 listopada 2018

Au revoir A380! Air France rezygnuje z 5 gigantów

Biznes i przemysł

Au revoir A380! Air France rezygnuje z 5 gigantów

27 listopada 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS