Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Ryanair z rekordowym półroczem. Mocne lato i wyższe taryfy napędziły zysk
fot. Antonio Zugaldia, CC BY 2.0, Flickr
Ryanair ponownie udowodnił, że model niskokosztowy wciąż ma ogromny potencjał, nawet w otoczeniu wysokich kosztów operacyjnych i presji ze strony regulatorów. W pierwszym półroczu roku fiskalnego 2026 irlandzki przewoźnik odnotował rekordowy zysk po opodatkowaniu na poziomie 2,54 miliarda euro, co oznacza wzrost aż o 42 proc. rok do roku.

Grupa Ryanair, do której należą również linie Buzz, Malta Air i Lauda Europe, przewiozła w okresie kwiecień – wrzesień 119 milionów pasażerów, o trzy proc. więcej niż rok wcześniej, utrzymując przy tym wskaźnik zajętości miejsc w samolotach na poziomie 95 proc. Kluczowym czynnikiem wzrostu był jednak nie tyle sam wolumen, co średnia taryfa biletowa, która wzrosła o 13 proc., napędzając przychody do poziomu 9,82 miliarda euro – wzrost rok do rok o 13 proc.

Przychody z działaności podstawowej wzrosły o 16 proc., osiągając 6,9 miliarda euro, natomiast przychody dodatkowe – obejmujące m.in. opłaty za bagaż, priorytetowy boarding czy wybór miejsc – sięgnęły kwoty rzędu 2,9 miliarda euro. Ten segment przychodów, który staje się coraz bardziej ważny, urósł o osiem proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku fiskalnego 2025. Półroczny wynik jest najlepszym, jaki operator rodem z Irlandii kiedykolwiek odnotował. Na koniec września spółka dysponowała gotówką brutto w wysokości trzy miliardy euro.

Hedging kluczowy

– Silny popyt w sezonie letnim, pełne samoloty oraz skuteczna kontrola kosztów paliwa pozwoliły nam osiągnąć rekordowy wynik – podkreślił Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanair Holdings. Całkowite koszty operacyjne wzrosły o zaledwie cztery proc., do 6,96 miliarda euro, co przy dwucyfrowym wzroście przychodów przełożyło się na poprawę marży operacyjnej. Jednostkowy koszt (na pasażera) zwiększył się jedynie o jeden proc., co w kontekście rosnących opłat lotniskowych i kosztów kontroli ruchu (ATC) należy uznać za świetny wynik.

Ryanair konsekwentnie korzysta z efektu skali i przewagi kosztowej floty boeingów 737 MAX 8, które zużywają do 16 proc. mniej paliwa i oferują cztery proc. więcej miejsc w porównaniu z poprzednimi wersjami – tj. B737-800NG. W pierwszym półroczu przewoźnik odebrał kolejne egzemplarze wąskokadłubowca nowej generacji – liczba dostaw była większa, niż zakładały pierwotne prognozy. Poziom zabezpieczenia paliwowego – tzw. hedging – na poziomie 85 proc. na drugie półroczu roku obrachunkowego 2026 po 76 dolarów amerykańskich/baryłkę ropy daje spółce względny spokój w obliczu wahań cen ropy na światowych rynkach. Przewoźnik zakupił już także 80 proc paliwa na rok fiskalny 2027, płacąc za baryłkę ropy niecałe 67 dolarów amerykańskich.

Wzrost wolumenu

Pomimo niepewności Ryanair podniósł całoroczną prognozę ruchu pasażerskiego z 206 do 207 milionów podróżnych. Przewoźnik liczy na dalsze ożywienie ruchu turystycznego wiosną 2026 r. oraz utrzymanie przewagi kosztowej wobec konkurentów. – Naszym celem pozostaje dalszy rozwój przy zachowaniu dyscypliny kosztowej. Nowa flota i silny bilans pozwalają nam patrzeć w przyszłość z umiarkowanym optymizmem – zaznaczył O’Leary.

Pierwsze półrocze FY26 potwierdza dominującą pozycję Ryanaira na europejskim rynku tanich przewoźników. Firma skutecznie wykorzystała sprzyjające warunki popytowe, przy jednoczesnym utrzymaniu przewagi kosztowej. W najbliższych miesiącach kluczowym testem dla Ryanaira będzie sezon zimowy – tradycyjnie słabszy dla branży. Jeśli jednak przewoźnik utrzyma obecną rentowność i tempo wzrostu, może zamknąć rok fiskalny 2026 z kolejnym rekordem w historii europejskiego lotnictwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wizz Air z certyfikacją IATA SeMS na poziomie II

Prawo i polityka

Wizz Air z certyfikacją IATA SeMS na poziomie II

Wizz Air 04 listopada 2025

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Pasażer i linie lotnicze

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Najlepsze lato w historii Wizz Air i aktualizacja planu transformacji

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Rafał Dybiński 04 listopada 2025

Ryanair poleci z Modlina do Bratysławy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair poleci z Modlina do Bratysławy

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Rekordowy zimowy rozkład lotów Ryanaira z Jordanii

Pasażer i linie lotnicze

Rekordowy zimowy rozkład lotów Ryanaira z Jordanii

Redakcja/inf. pras. 22 października 2025

Pozostałe z wątku:

Wizz Air z certyfikacją IATA SeMS na poziomie II

Prawo i polityka

Wizz Air z certyfikacją IATA SeMS na poziomie II

Wizz Air 04 listopada 2025

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Pasażer i linie lotnicze

Klasa biznes w niskokosztowym Wizz Air. O co chodzi?

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Najlepsze lato w historii Wizz Air i aktualizacja planu transformacji

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Pasażer i linie lotnicze

Październik lepszy niż przed rokiem w Ryanair

Rafał Dybiński 04 listopada 2025

Ryanair poleci z Modlina do Bratysławy

Pasażer i linie lotnicze

Ryanair poleci z Modlina do Bratysławy

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Rekordowy zimowy rozkład lotów Ryanaira z Jordanii

Pasażer i linie lotnicze

Rekordowy zimowy rozkład lotów Ryanaira z Jordanii

Redakcja/inf. pras. 22 października 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij