Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ryanair: Wyższe ceny lotów zagwarantowały 1,43 mld euro zysku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ryanair: Wyższe ceny lotów zagwarantowały 1,43 mld euro zysku
fot. Piotr Bożyk
Ryanair pochwalił się, że zysk za rok obrachunkowy 2023 wyniósł 1,43 mld euro. Osiągniecie zysku możliwe było dzięki wyższym cenom sprzedawanych biletów lotniczych, większemu niż przewidywano popytowi na podróże lotnicze oraz hedgingowi, czyli zabezpieczeniu się na zaś w paliwo. Strata 154 mln euro nie przyćmiła dobrych wyników. W porównaniu do przedpandemicznego okresu ceny lotów podróżowały o 10 proc.

W roku obrachunkowym 2023, który dla irlandzkich tanich linii lotniczych trwa do marca do marca każdego roku, linie przewiozły 168,6 mln pasażerów, co odpowiada 74-proc. wzrostowi licząc rok do roku. W porównaniu do 2020 r. ruch urósł wzrósł o 13 proc. Ceny lotów oferowanych przez budżetowego przewoźnika z Irlandii były wyższe o 10 proc. od tych, które linie oferowały przed wybuchem pandemii COVID-19.

300 nowych tras w ciągu roku

Koszt jednostkowy paliwa spadł do poziomu 31 euro. W zeszłym roku linie założyły pięć nowych baz. Na przestrzeni całego roku otwarte zostało około 300 nowych bezpośrednich tras. Ryanair znacząco zwiększył udział rynkowy w krajach, takich jak Irlandia, Hiszpania, Polska i Włochy.

Ryanair w swoim komunikacie wskazuje, że 28 miesięcy wcześniej niż planowano, przywrócony został poziom wynagrodzeń załóg kokpitowych i pokładowych. W wyniki pandemii wywołanej koronawirusem SARS-CoV-2 linie podjęły jednostronną decyzję o zmniejszeniu wypłacanego swoim pracownikom wynagrodzenia. W zeszłym roku niskokosztowiec osiągnął, po wielu miesiącach negocjacji, porozumienia ze związkami zawodowymi i zawarł nowe zbiorowe układy pracy, które regulują poziom wynagrodzeń w następnych latach. Wzrost liczby przewożonych pasażerów spowoduje, że Ryanair będzie mógł zatrudnić kolejne 10 tys. osób. Jak podkreśla przewoźnik, wysokopłatną pracę w irlandzkich liniach będą mogli znaleźć piloci, personel pokładowych oraz lotniczy mechanicy.

W 2023 r. Ryanair znacząco zwiększył udział w europejskim rynku lotniczym. Zeszłoroczna przepustowość wyniosła aż 116 proc. przedpandemicznego oferowania. Największy wzrost rynkowe udziału przypadł na Włochy, gdzie linie zanotowały 13-proc. wzrost oferowanej podaży lotów i miejsc w samolotach. Na ostatni dzień roku obrachunkowego, tj. 31 marca, udział we włoskim rynku lotniczym Ryanaira wynosił 40 proc. W Polsce linie urosły o 10 proc. Irlandzkie tanie linie są największym przewoźnikiem w naszym kraju. Odpowiadają za 36 proc. całkowego ruchu lotniczego. W Irlandii linie coraz bardziej stają się rynkowym dominatorem, gdyż udział w tym rynku to już 58 proc., o dziewięć pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

W szczycie sezonu letniego Ryanair zamierza wykonywać ponad trzy tys. lotów dziennie. Łączna sieć tras wynosi już ponad 2 500. Pełne otwarcie się granic, a co za tym idzie, napływ do Europy turystów z Ameryki i Azji, mimo mniejszej podaży lotów na krótkich trasach, wiąże się z gigantycznym popytem na loty. Linie notują duży wzrost rezerwacji lotów z dużym wyprzedzeniem, gdyż jak zauważa operator, podróżni chcą uniknąć płacenia bardzo wysokich cen za przeloty kupowane w ostatniej chwili.

Wypełnić lukę pozostawioną przez konkurentów

Ryanair spodziewa się, że w ciągu dwóch najbliższych lat postępować będzie konsolidacja europejskiego rynku lotniczego, lecz prowadzone działalności operacyjne będą bardziej zdyscyplinowane, jeśli chodzi o ponoszone koszty stałe. Oferowana przez konkurentów przepustowość w ciągu czterech lat ma być znacząco mniejsza. Powstałą lukę chce wykorzystać Ryanair, a dostawy 110 nowych boeingów 737 MAX, które linie nazywają B737-8200 „Gamechanger”, mają tylko w tym pomóc. Najniższy w branży jednostkowy koszt stały, zakontraktowane w 85 proc., za kwotę 89 mld euro, na zaś paliwo, odporność na pojawiające się kryzysy mają pomóc w szybkim i dynamicznym rozwoju prowadzonej przez Ryanaira działalności.

W 2023 r. uzyskane, planowane przychody wzrosły o 160 proc. i osiągnęły poziom 6,9 mld euro. Zbrojny atak Rosji na Ukrainę wpłynął na słabe wyniki w pierwszym kwartale, lecz silny popyt na loty sprawił, że ruch, licząc rok do roku, wzrósł o 74 proc. Każdy pasażer dokupował usługi dodatkowe o wartości 23 euro. Ten sektor pozwolił na wygenerowanie przychodu w kwocie 3,84 mld. Całkowite przychody były większe o 124 proc., i wyniosły ponad 10 mld euro. Koszty operacyjne przewoźnika wzrosły o 75 proc. Za paliwo linie zapłaciły prawie cztery mld, co i tak jest mniej niż powinno być, gdyż hedging pozwoli zaoszczędzić kilkaset mln.

W rozpoczętym 1 kwietnia roku obrachunkowym irlandzkie linie planują przewożenie 180 mln pasażerów, lecz opóźnienia notowane przez Boeinga w dostawach nowych samolotów mogą wpłynąć na wynik w drugim półroczu i ostateczną liczbę przewiezionych podróżnych. Mniejszy niż planowano może być także zysk finansowy. Mimo efektywnej paliwowo i kosztowo floty samolotów, rachunek za paliwo będzie większy o ponad mld euro.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Pasażer i linie lotnicze

Wady silników Pratt & Whitney. Wizz Air uziemi samoloty

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Niskokosztowe PLAY przewiozły w sierpniu blisko 185 tys. podróżnych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5